در برنامه «چرخ» با حضور مهدی زارع مطرح شد:

اخباری درباره زلزله در ایران

۱۳۹۷/۰۵/۰۷ - ۱۴:۴۹:۲۴
کد خبر: ۷۳۴۸۳۰
اخباری درباره زلزله در ایران
برنامه «چرخ» درچهارمین قسمت با موضوع «مقدار زلزله در ایران و شرایط گسلها» با اجرای محمدرضا مقدسیان وحسین فروتن با میزبانی دکتر مهدی زارع کارشناس زلزله صورت گرفت.

 

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ دکتر زارع درابتدای گفتگو در مورد صحت افزایش تعداد زلزله ها در ایران گفت: تعداد زلزله هایی که ثبت شده اخیرا افزایش پیداکرده است ولی لرزه خیزی تغییری نکرده است. از بیست و یکم آبان به بعد فوجی از زلزله افزایش داشته است که بیش از مدت مشابه در یکسال رخ داده است.

کارشناس زلزله شناسی درپاسخ به این سوال که آمدن زلزله در نقطه ای ممکن است به وقوع زلزله درنقاط دیگر و ادامه یافتن آنها کار سختی است ومیزان تنشی که آزاد میشود به اجمال دیده میشود وامکان انتقال بین حوزه ها را داریم.

وی در مورد بزرگی زلزله ها در ایران ادامه داد: در ایران زلزله بزرگ نداریم. هفت ریشتر اصلی شش ریشتر شدید و پنج ریشتر متوسط نامیده میشود و در باور عمومی رایج است.

در مورد زمان وقوع زلزله هم معمولا درنقاط مختلف درساعت های مختلف زلزله داشتیم .نمونه زنجیر آباد 12ظهر درشش ریشتر بوده است . به لحاظ آماری هیچ توافقی نسبت به روز یا شب نداریم . زلزله هایی که در شب رخ میدهد اثر روانی بیشتری دارند وخسارت بیشتری هم می زند به دلیل حضور افراد در خانه ها متاسفانه تلفات بیشتری داریم.

دکتر زارع در پاسخ به این سوال که زلزله خفیف احتمال بروز زلزله های بیشتر را میدهند ادامه داد : اگر بدانیم چقدر استرس وانرژی درمحل جمع شده و مجموع زلزله های خفیف را در نظر بگیریم  ما شش زلزله با بزرگی پنج یا شش ریشتر درسومار داشتیم . اگر آنها جمع شوند زلزله ای به بزرگی هفت می آمد و تبدیل شدن زلزله های خفیف معنا پیدا میکرد.

ایشان در مورد زلزله هایی که از 21 آبان 96 به بعد در ایران رخ داده است گفت : بررسی اتفاقاتی که در زاگرس می افتد به شرایط زمین برمیگردد . حدود هفت کیلومتر در منطقه سر پل ذهاب ضخامت رسوبات داریم وقسمت زیرین آن بخش پوسته بالایی است که بیشتر زلزله ها دراین قسمت رخ میدهد. در زیر آن پوسته زیرین وقسمت زیرتر گوشته زاگرس قرار دارد. در زلزله های اخیر صفحه ای با شیب ملایم 16 درجه شکسته شده و در 31 تیر یک صفحه دیگر به صورت قائم در عمق 20 کیلومتر شکسته شده درهمان ناحیه قبل در زیر پوسته دچار این حالت شده است .در نهایت مادر « پی سنگ » زاگرس باشکستگی مواجهه شده ایم.

«چرخ» به تهیه کنندگی الهه بهبودی و سردبیری محمد جباری به صورت هفتگی شنبه ها ساعت 21:15  از شبکه چهار سیما پخش می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز