تئاتر درمانی نیاز جامعه امروز در گفت وگو با هادی مرزبان و مارال فرجاد(بخش پایانی)؛

راه رفتن روی سیم های باریک تئاتر خصوصی/ چراغ تئاتر خصوصی را روشن نگه داریم

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۰۶:۰۱:۱۷
کد خبر: ۷۴۰۳۹۲
راه رفتن روی سیم های باریک تئاتر خصوصی/ چراغ تئاتر خصوصی را روشن نگه داریم
کارگردانان و بازیگران تئاتر معتقدند سالن های تئاتر خصوصی موجب افزایش تعداد تماشاگران و حق انتخاب آن ها شده است، اما از طرفی رشد این سالن ها وجه کار حرفه ای بازیگری را خدشه دار کرده و عده ای که تخصص چندانی ندارند، وارد تئاتر شدند و از طرف دیگر این سالن ها غیر استاندارد هستند و برای بازیگران مناسب نیست.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مارال فرجاد بازیگر سینما و تلویزیون و تئاتر تابستان یخی به کارگردان امین دلپذیر در خصوص مزایای تأسیس تئاتر خصوصی به برنا گفت: حدود هفت یا هشت سال پیش تئاتر خوب زیاد بود، اما هنوز فرهنگسازی نشده بود و تعداد سالن ها و تبلیغات برای تئاتر نیز کم بود. در حال حاضر فرهنگسازی بیشتری شده است و مردم با تئاتر آشنا شدند و اگر تئاتری خوب نباشد، کل جریان تئاتر را به همان نمایش نسبت نمی دهند. سالن های خصوصی تأثیر خوبی گذاشته و باعث شده بازیگرانی مثل من و خواهرم (مونا فرجاد) بیشتر تئاتر بازی کنیم.

مارال فرجاد: سالن های خصوصی تئاتر استاندارد نیستند

فرجاد خاطرنشان کرد: ما در گذشته تئاتر کار می کردیم و من از سال 79 که وارد این کار شدم با تئاتری در تالار وحدت بود و به تدریج تئاترهای دیگری را در سالن اصلی تئاتر شهر و ... کار کردم. وقتی بچه بودم به واسطه پدرم به همراه خواهرم نقش های کوچکی بازی می کردیم. در این مدت که سالن خصوصی آمده، تعداد تئاترها زیاد شده و قدرت انتخاب بیشتری برای کار در تلویزیون یا دیگر قاب ها دارم. در گذشته به دلیل کم بودن تئاترها گاهی مجبور به انتخاب می شدم، اما الان اگر دوست نداشته باشم، کار نمی کنم.

او ضمن برشمردن مزایای تئاتر خصوصی، درباره معایب آن افزود: همان قدر که این تئاترها خوب هستند، مضراتی هم دارند. وجود این سالن ها باعث شده که خیلی از بازیگران که استانداردهای حداقلی تئاتر را ندارند، بیایند و کار کنند، اما تئاتر آن ها را پس می زند و ماندگار نیستند. معتقدم اگر بازیگری خوب باشد، هیچکس نمی تواند حق او را بخورد. ممکن است گاهی به دلیل وجود یک سلبریتی به طور اشتباه جای بازیگر گرفته شود، اما به خاطر توانایی های صد در صدی که بازیگر دارد، هیچ وقت جایگاه خود را از دست نمی دهد. صحنه خالی از هرچیزی است و همان جاست که ما و توانایی ما به میدان می آید و با آن ثبات خود را در تئاتر تعیین می کنیم.

Maral_Farjad_Www_Funjoo_IR-1

او در خصوص معایب سالن های خصوصی برای بازیگران نیز توضیح داد: سالن های خصوصی سالن های تئاتری که به شدت معروف هستند، در حال حاضر استاندارهای لازم، صدای آکوستیک، اتاق گریم و لباس ندارند. زمانی که بازار تجاری می شود و در عرض یک روز سه سانس تئاتر اجرا می شود و جایی برای گریم بازیگر نیست؛ یعنی تئاترهای ما غیر استاندارد هستند. البته نباید از کسی که سالن خصوصی ساخته تا از این راه درآمدی کسب کند، انتظار داشته باشیم که خیلی به فکر بازیگران باشد و باید به قانون اشاره کنیم که به سالن ساز اجازه ساخت سالن غیر استاندارد ندهد. وقتی قانونی وجود نداشته باشد، هرج و مرج ایجاد می شود.

فرجاد در پاسخ به اینکه آیا در تئاترهای خصوصی ممیزی های کمتری دارید، گفت: هیچ فرقی ندارد و تئاتر خصوصی و تئاتر شهر از نظر حجاب خانم ها همان ممیزی موجود در تئاتر دولتی را دارد. به طور کل فضای تئاتر خصوصی به گونه ای که دست بازیگر برای ارائه نقش بازتر است و این طور نیست که مانند تلویزیون زن دزد و محجبه باید پوشش خاصی داشته باشند تا مشخص شوند خوب یا بد هستند و به زندگی طبیعی نزدیک تر است.

او در خصوص تئاترهای آینده خود نیز گفت: در حال حاضر دو تئاتر برای اجرا دارم که یکی برای خارج از کشور است و دومی هم تئاتری با همان کارگردان است که برای داخل کشور اجرا می شود.

هر چراغی که در چهاردیواری تئاتر روشن شود، خدمت است

هادی مرزبان کارگردان و مدرس تئاتر درباره تأثیر حضور چهره های سینمایی در تئاتر خصوصی تشریح کرد: تفاوتی میان بازیگران تئاتر و سینما وجود ندارد و اگر بازیگر باشد، محبوبیت و شهرت خود را دارد و مردم نیز علاقه مند به او هستند و او را تماشا می کنند. بنابراین، چندان تفاوتی ندارد و نباید خط کشی خاصی انجام دهیم که آن ها هنرمند تئاتری یا سینمایی هستند. البته در بخش هایی به حضور بازیگران تئاتری و در بخش هایی به حضور بازیگران سینمایی احتیاج است.

او با بیان اینکه هرگز کسی را به کار دعوت نکردم که تنها هدفم تأمین گیشه باشد، افزود: ورود به این بحث چندان درست نیست و فکر نمی کنم نباید آن ها تفکیک به تئاتری و سینمایی کنیم.

کارگردان تئاتر «تانگوی تخم مرغ داغ» در پاسخ به اینکه آیا ممیزی تئاتر خصوصی کمتر از تئاتر دولتی است، گفت: تصور نمی کنم این طور باشد و مرکز هنرهای نمایشی به همه تئاترها نظارت می کند، اما ممکن است در یک سری سالن ها تخلف هایی صورت گیرد، اما مسلما اگر اطلاع پیدا کنند، حتما برخورد می کنند و فکر نمی کنم به آن ها آزادی بیشتری داده باشند.

مرزبان در خصوص اینکه آیا جریان تئاتر خصوصی به نفع تئاتر بوده است یا نه، عنوان کرد: این موضوع احتیاج به بررسی همه جانبه دارد که در خصوص چگونگی تشکیل و نظارت آن صحبت کنیم. اثربخش بودن در گروی کارکرد درست است که اگر خوب کار کنند، مسلما تأثیر دارد. هر چراغی که در چهاردیواری تئاتر روشن شود، یک خدمت است و هیچ فرقی نمی کند.

این کارگردان با بیان اینکه تفاوت چندانی میان تئاتر خوب و مسجد رفتن وجود ندارد، افزود: هم مسجد و هم تئاترخوب به جوانان راهکارهایی برای زندگی خوب ارائه می دهد و جز این هدفی ندارد.

249917_1253648248_1000_667

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز