با حضور هنرمندان برگزار شد؛

مراسم بدرقه عزت سینمای ایران/ علی نصیریان:من نمی خواستم برای تشییع تو بیایم بلکه می خواستم دوباره با هم نقش آفرینی کنیم

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۹:۲۳:۲۲
کد خبر: ۷۴۲۶۲۳
مراسم بدرقه عزت سینمای ایران/ علی نصیریان:من نمی خواستم برای تشییع تو بیایم بلکه می خواستم دوباره با هم نقش آفرینی کنیم
مردم علاقه مند به عزت اله انتظامی از ساعتی قبل از آغاز مراسم تشییع پیکر این بازیگر سینما و تئاتر به تالار وحدت آمدند تا این هنرمند بزرگ را بدرقه کنند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در حالی که قرار بود مراسم تشییع پیکر عزت الله انتظامی ساعت ۹:۳۰ از مقابل تالار وحدت آغاز شود مردم از یک ساعت قبل از شروع مراسم برای خداحافظی با هنرمند محبوبشان آمده بودند و با در دست داشتن پوسترهای این بازیگر مقابل تالار وحدت حضور پیدا کردند.

مراسم ساعت ۹:۱۴ با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید به شکل رسمی آغاز شد.

پس از آن با پخش موسیقی سریال «هزار دستان» پیکر آن مرحوم روی سن و در مقابل چشمان مردم قرار داده شد. سپس پرویز پرستویی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من به سم خودم به جامعه هنری و مردم شریف ایران برای از دست دادن دو مرد بزرگ که هر دو روز جمعه از بین ما رفتند تسلیت عرض می کنم.

مراسم+تشییع+پیکر+عزت+الله+انتظامی+

پس از آن عنوان کرد: به نام خدای سفر بدون بازگشت، سفری که جانمان را به آتش می کشد. من هستم و یک سینه پر از حرف. مگر این سینما چند عزت الله داشت که یکی از آنها را داریم راهی می کنیم مگر یک موجود چند پدر دارد که داریم پدر سینما را راهی می کنیم. مگر چند بازیگر وجود دارد که بتواند مش حسن را بازی کند ما دیروز خواب دیدیم که پدری را از دست دادیم که هرچقدر بزرگ بودی به پایش نمی رسیدی، هرقدر بازیگری خوانده و شنیده بودی نمی توانستی انتهای بازیش را بفهمی و هرقدر تجربه داشتی مثل او نبودی. پیر دیر ما رخت سفر بست و ما باز دیر جنبیدیم و گذاشتیم پر بکشد و تا بیکران پرواز کند و سینمای خسته ما یتیم شد.

او ابراز کرد: امروز وقت سخن گفتن است چون سرانجام باور کردیم خواب ندیدیم و کابوس ما واقعی بود، امروز زمان مناسبی برای سخن گفتن از آقای بازیگر است. وای که چقدر دلم پر است و آماده ام دریا دریا بگریم. او با طنازی مختص خود مرام و مسلک را با دل و جان به ما آموزش می داد. برای شخص من عزت الله انتظامی مرادی بود که کلماتش را سرمه چشم می کردم و بارها و بارها بازی هایش را مرور می کردم تا از او یاد بگیرم پس برای شاگردی چون من، استادی رفته که دیگر کسی مانند او را نخواهم شناخت. امروز آمده ام از روزهایی بگویم که با آقای بازیگر بودم. امروز یک نفر اینجاست که مانند عزت الله عزت سینمای ایران است. خاک استاد را بقای عمر علی نصیریان می خواهم.

مراسم+تشییع+پیکر+عزت+الله+انتظامی+ (3)

سپس نصیریان روی صحنه آمد و بیان کرد: از شما که به اینجا آمده اید تشکر و قدردانی می کنم. عزت الله هنرمند ملی ایران بود. او متعلق به ملت است و با جان و روح خودش بر نقش هایش دمید و آنها را تصویر و تجسم کرد و این روح و جانی که در نقش هایش دمیده بود بر دل مردم نشست و ماندگار شد. او نمرده بلکه زنده است.

نصیریان خطاب به پیکر انتظامی گفت: من نمی خواستم برای تشییع تو بیایم بلکه می خواستم دوباره با هم نقش آفرینی کنیم.

این بازیگر اظهار کرد: شبی دور هم بودیم و انتظامی به من گفت می خواهم وقتی مُردم سر قبرم آواز بخوانی و سپس تصنیفی را خواند و بعد از آن بیان کرد: عزت جان! من به عهدم وفا کردم ولی تو مارا تنها گذاشتی.

این بازیگر عنوان کرد: ما جمعی از بازیگران بودیم که در سال های ۳۹ و ۴۰، جوان شوخ طبعی به جمع مان پیوست و همکارمان شد و پس از مدتی با من همگروه شد و نمایش هایی اجرا کردیم که عزت ستاره آنها بود. درخشش استعدادش در نمایش های ایرانی نشان داده و معرفی شد و وقتی در سال ۴۴ تئاتر سنگلج آغاز به کار کرد ما با هم همکاری می کردیم.

مراسم+تشییع+پیکر+عزت+الله+انتظامی+ (12)

او در ادامه به شروع همکاری و سابقه فعالیت عزت الله انتظامی در تئاتر اشاره کرد.

نصیریان اظهار کرد: به نظر من عزت الله انتظامی یکی از رکن های اصلی سینمای جدید بود و امیدوارم نسل‌های بعد از ما موفق شوند؛ هر چند کسی نمی تواند جایگزین کسی شود ولی به لحاظ فرهنگی این اتفاق می‌تواند، بیفتد.

نصیریان بیان کرد:  سال ها پیش جوان شوخ طبعی به جمع مان پیوست و همکارمان شد و پس از مدتی با من همگروه شد و نمایش هایی اجرا کردیم. درخشش استعداد عزت در نمایش های ایرانی نشان داده و معرفی شد و وقتی در سال ۴۴ تئاتر سنگلج آغاز به کار کرد ما با هم همکاری می کردیم.

نصیریان توضیح داد: او واقعا مانند چشمه ای جوشان بود که یکی از امتیازهای بزرگ او شوخ طبعی اش بود. عزت اله انتظامی همه چیز را با طنازی عنوان می کرد. او همه استعدادهای بازیگری را داشت. او همه چیز را دست می انداخت. زمانی که هنوز تئاتر ریشه نکرده بود اپرا درست شد و او در این حوزه هم فعالیت می کرد.

وی عنوان کرد: ما سه دهه به صورت مستمر با هم همکاری کردیم. انتظامی یکی از رکن های مهم بازیگری در تئاتر و سینمای جدید ایران بود. من فیلم «گاو» را در سازمان برنامه به مسئولان نشان دادم و گفتم این یک تالیف هنری است. مرگ کسی گریه ندارد ولی من احساس می کنم چون با هم خیلی زندگی و کار کردیم از رفتن او متأثر هستم. ما گوهر بزرگی را از دست دادیم و بدجوری تنها ماندیم. امیدوارم جوان ها بیایند و کار کنند و به لحاظ فرهنگی خلاها را پر کنند هرچند که او جایگزینی ندارد.

مراسم+تشییع+پیکر+عزت+الله+انتظامی+ (13)

پرستویی که اجرای برنامه را بر عهده داشت در ادامه بیان کرد: بعضی صحنه ها در ذهنمان می ماند و هزار سال که بگذرد تُن صدای عزت سینما را فراموش نمی کنیم. سال های بعد که نسل های بعدی فیلم ها را نگاه کنند ما را با همان لحظات ناب به یاد می آورند. کسی اینجاست که روسری آبی به سر کرد و در مقابل استاد ایستاد تا یکی از همین لحظات جان بگیرد.

در بخشی دیگر از این مراسم فاطمه معتمد آریا پشت تریبون قرار گرفت و گفت: عزت اله انتظامی بیشترین انرژی ‌و نظم را به ما یاد داد، ‌پس دلیلی برای گریه کردن نیست چون او ماندگار مانده و هر جای شهر را که می‌بینم نشانه‌ای از او دیده می شود.‌

این هنرمند ادامه داد: عزت‌الله انتظامی  تاریخ ملی ایران است پس برای تاریخ ملی ملت هیچوقت گریه نکنیم. ‌او یگانه بود ‌و من در قلب خود برای از دست دادن او گریه می‌کنم و برای هنرمندان هم آرزوی عمری‌ چون عزت سینمای ایران می‌کنم. 

مراسم+تشییع+پیکر+عزت+الله+انتظامی+ (8)

در ادامه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی کوتاه گفت: عزت الله انتظامی یکی از ستاره‌های هنر  این آسمان بود. بیشتر از هفت دهه کوشید، درخشید، بر صدر نشست و در اوج ماند. انتظامی از دل مردم برخواست و مردمی بودنش او را ماندگار کرد. او ریشه‌ در فرهنگ این مرز و بوم داشت که در گذشته متوقف نشد. انتظامی با هنر زیست و هنرمندی خود را ارزان نفروخت، انتظامی نرفته و او همچنان با ماست.

سپس مجید انتظامی در میان فریادهای تسلیت، تسلیت که مردم به سوی او روانه می کردند با بوسه زدن بر تابوت پدرش به جایگاه آمد و گفت: وقتی پس از هفتاد سال کار از پدرم می‌پرسیدم که مردمی شدن چطور است؟ می‌گفت عاشق شو. مردم را دوست داشته باش و من تمام تلاشم را برای اینکار انجام داده و می دهم. 

مجید انتظامی افزود: در این دو سه ماهه برای اینکه پنج دقیقه بیشتر او را نگه دارم از این بیمارستان به آن بیمارستان می‌بردم ولی او جواهری بود که من‌ نتوانستم او را نگه دارم و حق پسری را ادا کنم.

مراسم+تشییع+پیکر+عزت+الله+انتظامی+ (14)

پس از آن و در پایان مراسم پرویز پرستویی با دعوت از حجت‌الله الاسلام دعایی نماز میت را با همراهی مردم و هنرمندان بر پیکر عزت‌الله انتظامی خواندند.

پس از پایان نماز، هنرمندان و مردمی که تعداد زیادی از آن ها با عبور از میله‌ها به حیاط تالار وارد شدند لااله الا الله گویان پیکر عزت الله انتظامی را به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه کردند. 

یش از دفن پیکر مرحوم عزت الله انتظامی، ذکر توسلی توسط ذاکر اهل‌بیت قرائت شد و مراسم با ازدحام جمعیت از نظم خارج شد.

گفتنی است عزت سینمای ایران در کنار خسرو شکیبایی در خانه ابدی اش آرام گرفت.

مراسم+تشییع+پیکر+عزت+الله+انتظامی+ (10)

علی نصیریان، بهمن فرمان آرا، ابوالحسن تهامی، داریوش اسدزاده، محمد علی کشاورز،مسعود کیمیایی، احترام برومند، منوچهر شاهسواری، همایون اسعدیان، احمد مسجد جامعی، سید محمد بهشتی، جمشید گرگین، شکرخدا گودرزی، هادی مرزبان، پرویز پرستویی،فاطمه معتمدآریا،حبیب رضایی،پوری بنایی، باران کوثری، جهانگیر کوثری، رضا درمیشیان، مازیار میری، قطب الدین صادقی، شهداد روحانی، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی،محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد،شهرام ناظری،محمد باقر قالیباف،حسام‌الدین سراج،کیهان کلهر، هدیه تهرانی، شهرام کرمی،پیمان شریعتی  و.... در این مراسم حضور دارند.

عزت‌الله انتظامی، جمعه ۲۶ مرداد پس از طی دوره‌ای بیماری در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

مراسم+تشییع+پیکر+عزت+الله+انتظامی+ (9)

مراسم+تشییع+پیکر+عزت+الله+انتظامی+ (6)

مراسم+تشییع+پیکر+عزت+الله+انتظامی+ (11)

مراسم+تشییع+پیکر+عزت+الله+انتظامی+ (5)

مراسم+تشییع+پیکر+عزت+الله+انتظامی+ (1)

مراسم+تشییع+پیکر+عزت+الله+انتظامی+ (9)

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز