در یک مراسم؛

مدیر رادیو پشتوی معاونت برون مرزی رسانه ملی تودیع شد

۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۱۴:۵۸:۱۳
کد خبر: ۷۷۶۸۳۸
مدیر رادیو پشتوی معاونت برون مرزی رسانه ملی تودیع شد
مراسم تودیع مدیر رادیو پشتوی معاونت برون مرزی رسانه ملی که به افتخار بازنشستگی نایل شد، با حضور معاون برون مرزی و مدیران اداره کل شبه قاره و شرق آسیا در این معاونت و جمعی از همکاران وی برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در این مراسم که به پاس سال ها تلاش و مجاهدت رسانه ای عاشق حسین طوری مدیر رادیو پشتوی معاونت برون مرزی برگزار شد، پیمان جبلی معاون برون مرزی صداوسیما وجود افرادی همچون عاشق حسین طوری را برای برون مرزی یک گنجینه گرانبها توصیف کرد که سرشار از تجربه و تعهد به کار هستند. 

 وی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات مدیر رادیو پشتو گفت : بی شک یکی از سخت ترین  و حساس ترین رادیوهای معاونت برون مرزی ، رادیو پشتو است و این رادیو از چند بعد قابل توجه است. 

جبلی ادامه داد: اهمیت این رادیو از آن جهت است که ما برای داخل افغانستان، دو زبان را پوشش می دهیم یکی زبان فارسی دری و دیگری زبان پشتو و همین ترکیب قومی ، جمعیتی، مذهبی و حتی سیاسی در افغانستان، اقتضاء می کند که پیام جمهوری اسلامی که از یک منبع واحد و آن هم رسانه ملی و به دو زبان متفاوت ارائه می شود،  تناقض نداشته باشد.

وی ادامه داد : اینکه رادیو پشتو توانسته است در عین حال  به تنوع مذهبی ، سیاسی و قومیتی افغانستان توجه ویژه ای داشته باشد از کارهای بسیار دقیق و ارزشمندی است که در این رادیو در طول مسئولیت طوری به خوبی به آن پرداخته شده است. 

معاون برون مرزی تصریح کرد : این موفقیت از آن جهت حائز اهمیت است که با همان انگیزه و جدیت و توجهی که رادیو دری برای مردم افغانستان، اخبار را تهیه و پخش می کند ، رادیو پشتو هم همین سیاست را دنبال کرده است. در معاونت برون مرزی با آنکه تنوع شبکه ها رادیوها بسیار زیاد است اما معمولا یک رادیو با یک سیاست واحد برای یک جمع مشخص برنامه سازی می کند. مثلا رادیوی چینی با جمعیتی بالغ بر چندصد میلیون نفر و یا رادیو عربی با تمام حساسیت و پیچیدگی که مخاطبان عربی برای ما دارند و مسائل مهم و متنوعی که در حوزه عربی و منطقه خاورمیانه و اخبار مربوط به این حوزه وجود دارد، اما یک رادیو است که برای کلیه مخاطبان و با یک سیاست واحد به پیش می رود. 

جبلی افزود: اینکه برای یک قوم مشخص در یک کشور واحد در همسایگی خود بتوانیم با دقتی بالا ، تفکیک هوشمندانه ای را از یک منبع واحد انجام دهیم و بین پیامی که می خواهیم از رادیو پشتو و رادیو دری بدهیم ، تناقض وجود نداشته باشد ، کارپیچیده و حساسی است که احتیاج به یک نبوغ خاص دارد. 

معاون برون مرزی خاطرنشان کرد: در معاونت برون مرزی رسانه ملی تلاش شده است تا با درک درست از اقوام و تنوع قومی که در افغانستان یا عراق وجود داشته شرایط به خوبی سنجیده شود و این همان مساله ای است که غربی ها در آن سردرگم هستند و این شناخت را به نفوذ تعبیر می کنند در حالی که این نزدیکی حاصل شناخت تاریخی، تنوع و آمیختگی فرهنگی است که بین ما و کشورهای همسایه وجود دارد و این آشنایی با عمق جامعه افغانستان با روشی که آمریکا با لشکرکشی و قتل و غارت وارد افغانستان شده اند ، بسیار متفاوت است.

وی اضافه کرد : برای همین است که وقتی به پیام های رسانه ای خود در کشورهایی همچون افغانستان،  عراق و حتی تاجیکستان توجه می کنیم متوجه تاثیر پیام رسانه های جمهوری اسلامی و میزان نفوذ معنوی کشورمان می شویم و این همان چیزی است که دشمنان ما از درک آن عاجزند و فکر می کنند محبوبیت با قدرت زور و اسلحه به دست می آید. 

جبلی حضور تاثیرگذار جمهوری اسلامی در معادلات مهم منطقه ای را برای حل بحران و بن بست های سیاسی در افغانستان لازم و ضروری توصیف کرده و حضور ایران در مذاکرات صلح افغانستان را لازم دانست و گفت: عدم رعایت این الزام مذاکرات را بی نتیجه می گذارد و نمونه آن هم ، اجلاسی است که اخیرا در  مسکو برگزار و مشخص شد که وقتی ایران حضور نداشته باشد ،هیچ مذاکره صلحی به نتیجه نخواهد رسید.

معاون برون مرزی صداوسیما، پشتوانه تاثیرگذاری ایران در معادلات آینده افغانستان را حاصل شناخت و تعامل با افغانستان خواند و اظهار کرد: این نکته که همان اندازه که رادیو دری ما موفق است، رادیو پشتو هم موفق باشد، نشان از درک درست و تحلیل دقیق و روشنی است که متخصصین  ما در حوزه رسانه دارند و  مصداق روشن آن عاشق حسین طوری است و نبود همکاری چنین سخت کوش و متخصص و متعهد بی گمان خلا بزرگی برای برون مرزی خواهد بود.

در این مراسم حسین نوروزی مدیرکل اداره کل شبه قاره و شرق آسیا نیز ضمن تقدیر و تشکر از زحمات بی شائبه عاشق حسین طوری گفت : رادیو پشتو از سال 1352 فعالیت خود را آغاز کرده و حدود 45 سال عمر فعالیت دارد که بیش از نیمی از این سال ها را عاشق حسین در این رادیو با دقت و عاشقانه کار کرده است.

نوروزی با اشاره به پشتوزبانان در افغانستان که حدود 67 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و همچنین جمعیت زیادی از پشتوزبانان در پاکستان گفت: این منطقه، منطقه مهمی برای ماست و در این 24 سال عاشق حسین به خوبی رادیو پشتو را هدایت کرده و خیلی از خبرها و مصاحبه هایی که به واسطه رادیو پشتو تهیه شده هم در حوزه برون مرزی مورد استفاده قرار گرفته و هم در سایر بخش های رسانه ملی و هم در خارج از سازمان و این نشان دهنده کار حرفه ای و بسیار تخصصی رادیو پشتو و شخص  عاشق حسین طوری است. 

نوروزی با بیان اینکه تجربیات و توانمندی های مدیر رادیو پشتو، گنجینه ای ارزشمند برای معاونت برون مرزی است ، ابراز امیدواری کرد در مجموعه اداره کل شبه قاره به ویژه رادیو پشتو همچنان مسیر وی ادامه یابد.

در این مراسم همچنین با اهدای لوح سپاس و هدیه، از زحمات صادقانه 24 سال خدمت عاشقانه «عاشق حسین طوری» مدیر رادیو پشتوی معاونت برون مرزی تقدیر شد.

 همچنین با حکم معاون برون مرزی رسانه ملی، محمدعلی حکت جو نیز به عنوان مسئول رادیو پشتو تعیین و در این مراسم معرفی شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز