به بهانه دهمین سالگرد درگذشت احمد آقالو؛

صدا و چهره‌ای ماندگار در سینما و تلویزیون

۱۳۹۷/۰۹/۰۳ - ۱۵:۰۶:۴۶
کد خبر: ۷۷۹۷۱۴
صدا و چهره‌ای ماندگار در سینما و تلویزیون
احمد آقالو بازیگر، صداپیشه سینما، تلویزیون و رادیو در سال ۱۳۲۸ خورشیدی در قزوین به ‌دنیا آمد. او دانش‌آموختهٔ تئاتر در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود.

«دادشاه» اولین فیلم سینمایی احمد آقالو است. او در 34 سالگی برای اولین بار در یک اثر سینمایی جلوی دوربین رفت و دو سال بعد با «زنجیرهای ابریشمی» دوباره بر پرده سینماها حاضر شد اما با «تمام وسوسه‌های زمین» بود که توانست درخشان ظاهر شود.

او خیلی زود در سینما جایگاهی برای خود بدست آورد. سال 1368 یکی از بهترین سال‌های هنری آقالو بود. او با «تمام وسوسه‌های زمین» نامزد دریافت سیمرغ بلورین نقش دوم مرد در جشنواره فیلم فجر شد و در «پاتال و آرزوهای کوچک» خاطرانگیز ایفای نقش و صداپیشه‌گی کرد اما پیش از همه اینها آقالو جایی در دل مردم بدست آورده بود. همه او را با نقش کاتب در «افسانه سلطان و شبان» میشناختند و درخشش در سینما محبوبیتش را مسأله‌ای غیر از یک اتفاق نشان داد.

بازیگر «کودکانی از آب و گل» هر چند که تنها 27 سال توانست جلوی دوربین برود اما نقش‌هایی را ایفا کرد که در خاطر بسیاری از سینمادوستان و مخاطبان تلویزیون مانده است. او سینما را با «عبور از تله»، «مهره» و «دارا و ندار» ادامه داد و سالها کودکان با ماهی پرنده در «جزیره ناشناخته» (یا سریندیپیتی) صدایش را شنیدند. کودکان صدای او را به جای صدای دلفین «پینوکیو» نیز شنیده‌اند.

او حدود 20 سال بعد دوباره نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر شد و این بار برای نقش اول در فیلم «گاهی به آسمان نگاه کن» و این بار هم راه به روی صحنه جشنواره فیلم فجر برای دریافت سیمرغ بلورین نداشت. آقالو پس از «گاهی به آسمان نگاه کن» کمتر جلوی دوربین فیلم‌های سینمایی رفت و فقط در دو فیلم «یک تکه نان» و «از رییس‌جمهور پاداش نگیرید» ایفای نقش کرد.

از آثار تلویزیونی این بازیگر می‌توان به مجموعه‌های تلویزیونی «خانواده رضایت»، «چشم به راه»، «قصه‌های شبانه»، «یه پشت پر عقاب» و «شهریار» اشاره کرد. او در تله‌تئاترهای متعددی نیز ایفای نقش کرد و در دوره بازیگری‌اش با کارگردان‌های مطرحی چون داریوش فرهنگ، داوود میرباقری، مرضیه برومند، هادی مرزبان، حسن فتحی، اصغر فرهادی، کمال تبریزی، محمدعلی سجادی و حمید سمندریان همکاری داشت.

احمد آقالو 3 آذر 1387 به دلیل بیماری سرطان مغز استخوان جان خود را از دست داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز