مسعود دلخواه در نشست نمایش «شاه لیر»؛

دوندگی برای تبلیغات نمایش توهین به اهالی هنر است

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۱۶:۴۹:۲۹
کد خبر: ۷۸۹۴۸۵
دوندگی برای تبلیغات نمایش توهین به اهالی هنر است
کارگردان نمایش «شاه لیر» عنوان کرد: نباید یک گروه نمایشی ۱۳۰ نفره مدام به شهرداری بروند و التماس چند بنر برای تبلیغات داشته باشند، این یک توهین برای تئاتر و اهالی هنر محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ، نشست خبری نمایش «شاه لیر» به کارگردانی مسعود دلخواه با حضور مهدی سلطانی، نادر مشایخی، الهام پاوه‌نژاد، ناصر عاشوری، محمدرضا علی‌اکبری، خسرو شهراز و محبوبه تفضلی و اصحاب رسانه ساعتی پیش در تئاتر شهر برگزار شد.

دلخواه در ابتدای صحبت‌های خود عنوان کرد: نفس اجرای این نمایش با بیش از ۱۳۰ بازیگر و عوامل خود یک اتفاق بزرگ فرهنگی است. این کار یک نمایش با ویژگی‌های کلاسیک و بدون زمان و مکان است،‌همانطور که هیچ گاه حافظ و سعدی و مولانا کهنه نمی شوند، آثار شکسپیر نیز کهنه نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه از دوران دانشجویی ذهنش درگیر این بود که شاه لیر را به صحنه ببرد، گفت: پایان نامه کارشناسی من درباره شاه لیر بود، از آن زمان بذرش کاشته شد تا اینکه امروز به صحنه رسید. خوشحالم که با نادر مشایخی پابه پا کار کردم و دیگر خوش شانسی‌ام این بود که با مهدی سلطانی همکار شدم، شاید انگشت شمار بازیگری در تئاتر باشد که بتواند به خوبی او نقش شاه لیر را بر صحنه اجرا کند.

دلخواه درباره ترک تماشاگر حین اجرا گفت:‌ در هیچ شبی از اجرا شاهد نبودم که زمان آنتراکت تماشاگری سالن را ترک کرده باشد. حتی برای تماشاگران بیمه دو سمته از سوی تئاتر شهر و سرپرست گروه هم تهیه شده بود چرا که مسائلی گاهی پیش می‌آید.

«شاه لیر» هر روز بهتر از روز قبل اجرا می‌شود

در ادامه نادر مشایخی آهنگساز کار با بیان اینکه عرفان شیرنگی به او پیشنهاد حضور در این پروژه را داده، گفت: من نمی‌دانستم چه چالشی با این کار در انتظارم است و علتش هم روشی بود که مسعود دلخواه در کارگردانی به خرج می‌دهد. نوع تفکر این کارگردان ایرانی است و با این نحوه تفکر هر روز کار بهتر به ثمر می‌نشیند.

وی در ادامه افزود: به اعتقاد من در تئاتر ایران با مسائلی که وجود دارد نباید تنها کارگردان بود بلکه باید یک ابرکارگردان بود، گاهی سختی کار باعث می‌شد حملات ام اس داشته باشیم اما دلخواه به راحتی و خوش رویی سختی‌ها را به جان می‌خرید و کارگردانی و دکوپاژ درحرکت می‌کرد.

نادر مشایخی همچنین عنوان کرد که طولانی بودن زمان اجرا امری طبیعی در تئاتر است، افزود: تماشاگر ایرانی به کوتاه بودن کار عادت کرده است و این شگرد سرمایه‌داری برای کم کردن تفکر است.

فرقی کارگردانی سینما و تئاتر زیاد است

سپس مهدی سلطانی با بیان اینکه حضور در این نمایش با چنین پروداکشنی برایش فرصتی مغتنم محسوب می‌شود، افزود: این کار تئاتر به معنای واقعی کلمه بود. فرق سینما و تئاتر در همین است که در سینما متن و نقش خیلی مهم هستند و کارگردانی شاید این اندازه اهمیت ندارد اما تئاتر بر عکس این است، کارگردان است که حرف اول را می‌زند، وگرنه ما شاهکار در تئاتر زیاد داریم که مدام اجرا می‌شوند.

وی همچنین افزود: وقتی این متن به من پیشنهاد شد متوجه شدم که با یک شاهکار طرف هستم که البته دکتر دلخواه آن را به صحنه می‌برد، هر کسی دیگر هم جای من بود راغ می‌شد که در این کار حضور یابد.

سلطانی با اشاره به اینکه در جامعه ما هنر اولویت اول نیست و بودجه‌ها جاهایی خرج می‌شود که از هنر دور است، افزود:کسانی در عرصه هستند که هنر را آبروی کشور و نیاز خانواده‌ها می دانند.

وی با بیان اینکه کار تئاتری‌ها کم از مسجدی‌ها نیست چرا که به فرهنگ توجه دارند و توسعه فرهنگ، توسعه اخلاق و انسانیت است، گفت: متأسفانه این سالن اصلی تئاتر شهر که آبروی هنرمندان و مسئولان است و مهمترین سالن فجر هم محسوب می‌شود الان دچار مشکل است.

سپس محمدصادق ملکی با انتقاد از رسانه‌ها که برای تبلیغات نمایش‌ها فعالیتی نمی‌کنند، گفت: حضور برای من هم در این کار تجربه خوبی بود، امیدوارم البته ختم به خیر هم بشود. من خیلی علاقه ندارم درباره جزئیات کار صحبت کنم مگر اینکه از من سوال شود. اما آنچه تمایل دارم درباره‌اش صحبت کنم گرفتاری‌های فرهنگی ما است.

وی در این باره افزود: برایم این سؤال مطرح شده که چرا یک گروه صد و اندی نفره نمایش باید به دنبال اصحاب رسانه بدوند؟ مگر ما یک سالن بزرگ تئاتر بیشتر داریم؟ چرا باید نگران حضور تماشاچی باشیم و حتی این را خود تماشاچی هم متوجه بشود؟ ما الان در یک نشست مطبوعاتی نباید شاهد این تعداد اندک خبرنگار باشیم! متأسفانه مردم ما تصور می‌کنند همه مشکلاتشان سیاسی رفع می‌شود اما این اهالی فرهنگ هستند که در این عرصه می‌توانند تأثیرگذار باشند.

در ادامه ناصر عاشوری بازیگر نقش دلقک شاه لیر نیز با بیان اینکه سومین تجربه همکاری با مسعود دلخواه را داشته، گفت: اولین کارم ریچارد سوم در سال ۹۴ بود که البته به اجرا نرسید، پروژه بعدی «بیگانه» و الان هم «شاه لیر» است. به عنوان یک بازیگر چیزی که در نقشم برایم مهم است زبان مشترک بین من و کارگردان است که می‌تواند بر خلاقیتم اثرگذار باشد.

در بخش پرسش و پاسخ این نشست، مسعود دلخواه درباره تبلیغات نمایش و بلیت‌های مهمان زیاد تئاتر شهر گفت: متأسفانه مسائلی چون مناسبات بین دولت، تئاتر دولتی و خصوصی، تعاریف مبهم بین اینها یک شبه به وجود نیامده است. نباید یک گروه نمایش مدام به شهرداری بروند و التماس برای داشتن بنر بکنند، این یک توهین است!

وی یادآور شد: به عنوان کسی که سال‌ها کار حرفه‌ای در خارج از کشور کرده‌ام می‌گویم که من خارج از ایران قرارداد که می‌بستم دیگر با چیزی کار نداشتم اما اینجا چطور؟ متأسفانه همه مقصران این امر باید در دادگاه فرهنگی محاکمه بشوند، مگر به ما صدقه می‌دهند؟ پس سهم ما از تئاتر کشور چیست؟ تلویزیون و رادیو که سهمی برای ما قائل نشده‌اند ، شکایتمان را باید به کجا ببریم!

دلخواه با بیان اینکه هیچ جای دنیا بلیت مهمان برای نمایش‌ها در نظر گرفته نمی‌شود، افزود: البته برای ما هم استثنائاتی برای شب‌هایی که سالن پر نبود، بلیت مهمان از خانواده و عوامل گروه در نظر می‌گرفتیم و خبری از این بلیت‌ها که کجا و به چه کسانی داده می‌شود، ندارم.

وی با اشاره به اینکه «شاه لیر»، نمایشی تجاری نبوده است، گفت: تئاتر ما باید سروسامان پیدا کند، سوال بزرگ این است که با این وضعیت چه کار باید کرد. من تشکر ویژه از گروهم دارم که هیچ کدام نپرسیدند چقدر دستمزد می‌گیرند، ما قرارداد بستیم ولی کاملا با انعطاف و براساس سود گیشه بستیم، در چنین وضعیت که تهیه کننده آنچنانی هم وجود ندارد و کارگردان از جیبش باید مایه بگذارد، بیست درصد از سهم گیشه ما نمی‌دانیم چه معنی دارد؟

دلخواه درباره کمک هزینه ارشاد برای این نمایش گفت:‌تا به حال کمک هزینه‌ای پرداخت نشده اما قول‌هایی شهرام کرمی به ما دادند و ایشان برای ما اعتبار هستند، امیدواریم که زودتر این اتفاق بیافتد تا ما هم متضرر نشویم. با همه این مشکلاتی که مطرح شد بازخورد کار ما خوب بوده، وقتی سالن را پر می‌بینیم حال چه مهمان باشند و چه غیر مهمان، واکنش‌ها خیلی مثبت است فعالیت فرهنگی هم همین است بدون اینکه تجارت و گیشه را مدنظر داشته باشیم، به تئاتر فکر کنیم.

پارسائیان مهر، روابط این نمایش نیز درباره بلیت‌های مهمان نمایش گفت: این گروه ۱۳۰ نفره اگر هر کسی در یک شب تنها پدر، مادر و خواهر و برادرش را هم برای کار مهمان کند قدری تعداد بلیت‌های مهمان کار زیاد می‌شود و بنابراین قدری این امر طبیعی است.

دلخواه درباره تخفیف‌های دانشجویی نیز توضیح داد: تئاتر شهر یک‌شنبه‌ها را برای دانشجویان نیم بها قرار داده ما علاوه بر یک‌شنبه، دوشنبه و سه شنبه را هم برای دانشجویان نیم بها کردیم، تا حداکثر تماشاگر بتوانند از این کار لذت ببرند. حداکثر اجرای ما ۴۵ شب خواهد بود که البته تا به حال ۳۰ شب اجرا رفتیم و این نگرانی هم هست که با توجه به وضعیت ۴۵ شب هم نتوانیم به اجرا برسیم.

همچنین در این نشست الهام پاوه نژاد با اشاره به مشکلات اجرایی تئاتری‌ها گفت: شرایط سخت افزاری در تئاتر خیلی دشوار است. تئاتر شهر ما تنها ساختمان دولتی تئاتر محسوب می‌شود و نیاز به توجه زیادی دارد، این بنا نیاز به بازسازی و هزینه دارد.

 

 

نظر شما
پرونده ویژه