«مُر قانون» در شرایط اقتصادی بدی ساخته می‌شود

مهران مهام: پول‌های نامعلوم شبکه نمایش خانگی، تلویزیون را نابود می‌کند

۱۳۹۷/۱۰/۱۱ - ۰۶:۲۴:۵۳
کد خبر: ۷۹۴۴۴۵
مهران مهام: پول‌های نامعلوم شبکه نمایش خانگی، تلویزیون را نابود می‌کند
مهران مهام تهیه‌کننده تلویزیون که این روزها سریال «مُر قانون» به تهیه‌کنندگی وی در حال ساخت است در گفت‌و‌گو با خبرگزاری برنا از مراحل و مشکلات ساخت این مجموعه تلویزیونی سخن گفت.

مهران مهام تهیه‌کننده تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری برنا اظهار داشت: حدود دو ماه پیش عباس نعمتی برای نوروز سال 98 از من طرحی خواست. من، مهدی روشن روان و امیرعباس پیام برای طراحی قصه‌ای خانواده‌ای شروع به کار کردیم. طرح اولیه به محصولاتی که تا امروز ساخته شده بسیار نزدیک بود و ما به دنبال موضوعی جدید بودیم که در همان روزها بحث بازنشستگی مطرح شد و قانون منع به کارگیری بازنشستگان موضوعی بود که نظر ما را به خود جلب کرد.

مهام خاطرنشان کرد: ما تصمیم گرفتیم یکی از کاراکترهای خود را که کمال نام دارد به یک شخصیت سیاسی تبدیل کنیم که زندگی و کارش را همین قانون منع به کارگیری بازنشستگان تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. در جامعه ما بازنشستگی با شیب تندی اتفاق می‌افتد که باید بسیار منطقی‌تر و دقیق‌تر باشد و روند مشخصی باید برای بازنشستگی طی شود.

وی افزود: در جامعه ما یک نفر به یکباره از امکاناتی که دارد با بازنشستگی محروم می‌شود و رفتار اطرافیان نسبت به او تغییر می‌کند. متأسفانه توجه چندانی به بازنشستگان وجود ندارد و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته اروپایی اینگونه نیست و ما در «مُر قانون» سعی داشتیم به اکثر این مسائل بپردازیم.

این تهیه‌کننده در ادامه با توجه به موضوعی که این سریال دارد گفت: من یک پیشینه و رزومه کاری دارم که در آن هیچگاه اثر سفارشی کار نکرده‌ام و «مُر قانون» نیز از این قاعده مستثنی نیست و به طور کلی من تهیه‌کننده آثار سفارشی نیستم.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «خانه به دوش» تصریح کرد: «مُر قانون» یک سریال انتقادی است و قطعاً با وجود موضوعی که دارد دچار مشکل نخواهد شد چرا که فضای تلویزیون نسبت به گذشته بسیار بازتر شده است. ما همیشه از ناگفته‌های‌مان ضرر کرده‌ایم و حال فهمیدیم که به جای شبکه‌های بیگانه ناگفته‌هایمان را خودمان بگوییم. فضای مجازی امروز اینقدر قوی است که قبل از هر شبکه تلویزیونی همه حرف‌ها در آن زده می‌شود و دیگر نمی‌توان با فضایی بسته ادامه داد و با مردم ارتباط برقرار کرد.

مهام در ادامه گفت: اگر روند تولید آثار در شبکه نمایش خانگی به این شکل که مشخص نیست سرمایه‌ها از کجا برای تولید آثار فراهم می‌شود ادامه داشته باشد آسیبی جدی به تلویزیون و سینما وارد خواهد شد. برای ساخت این مجموعه از بازیگران تکراری استفاده شده است چرا که تعداد بازیگران طنز همیشه کمتر از دیگر بازیگران بوده و ما در این مدت که مشغول انتخاب بازیگر بودیم در شرایطی قرار داشتیم که بر سر انتخاب بازیگر بین ما و دیگر همکاران جدالی جدی وجود داشت.

وی افزود: در حال حاضر سه سریال کمدی در شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود و این در حالی است که تعداد بازیگران کمدی ما بسیار اندک است و واقعاً در این شرایط انتخاب بازیگر مناسب بسیار سخت می‌شود چرا که اکثر بازیگران کمدی مشغول کار هستند. به طور کلی در همه جای دنیا تعداد بازیگران کمدی کم است، در گذشته وقتی تنها سینما و تلویزیون در رقابت بودند وضعیت به این شکل نبود ولی با وجود شبکه نمایش خانگی نرخ بازیگران بسیار بی‌منطق شده و وقتی در شبکه نمایش خانگی پول‌هایی شبهه‌دار وارد این عرصه شده‌اند نمی‌شود با این شبکه رقابت کرد و اکثر بازیگران به دلیل شرایط خوب مالی به شبکه نمایش خانگی گرایش پیدا می‌کنند.

این تهیه‌کننده در ادامه این بحث اظهار داشت: برای حل این مشکل تلویزیون باید خود را از لحاظ مالی به شرایط مناسبی برای رقابت با شبکه نمایش خانگی برساند که قطعاً چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و در این شرایط مسئولان باید در دستمزد و پول‌هایی که وارد شبکه نمایش خانگی می‌شوند نظارت داشته و وضعیت را کنترل کنند که در غیر این صورت تا دو سال دیگر کشتی نمایشی سازمان صدا وسیما به گل خواهد نشست.

مهام تصریح کرد: «مُر قانون» در شرایط اقتصادی بدی ساخته می‌شود. هزینه ساخت یک سریال با قیمت دلار ارتباط مستقیمی دارد چرا که هر چیزی که در ساخت این آثار استفاده می‌شود به دلار محاسبه شده و بالا بودن قیمت دلار وضعیت را به لحاظ اقتصادی بسیار سخت می‌کند. تلاش ما بر این است تصویربرداری تا قبل از عید به اتمام برسد ولی اگر شرایط مهیا نشود امکان دارد تا دهم فروردین درگیر تصویربرداری این مجموعه تلویزیونی باشیم.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «دلنوازان» در ادامه اظهار داشت: تمام تصویربرداری این مجموعه تلویزیونی در تهران انجام خواهد شد و وجود دو کارگردان در ساخت این مجموعه با هدف تولید کارگردان انجام شده است. به هر حال تلویزیون به کارگردان‌های جوان نیاز دارد و مثل مجموعه تلویزیونی «دردسرهای عظیم» که محمدحسین لطیفی به همراه برزو نیک‌نژاد آن را تولید کردند در این مجموعه نیز لطیفی و علیرضا نجف‌زاده کارگردان‌های اثر هستند که مطمئناً نجف‌زاده می‌تواند با استفاده از تجربه کسب شده در ساخت این مجموعه آثار بعدی را به تنهایی کارگردانی کند. اعتقاد من به استفاده از نیروی جوان است و برای تربیت و تولید نیروهای جوان در هر زمینه‌ای تلاش خواهم کرد.

وی در پایان گفت: بازیگران دیگری نیز به مجموعه اضافه خواهند شد که هنوز با توجه به اینکه نگارش فیلمنامه به پایان نرسیده نمی‌توان درباره این مسأله صحبت کرد. چند روز دیگر به لوکیشن دوم این مجموعه در دارآباد خواهیم رفت که تا حدی می‌توان لوکیشن دارآباد را لوکیشن ثابت این مجموعه دانست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز