از هیسپان تی وی:

«درخت زیتون» نماد صلح و هویت فلسطینیان

۱۳۹۷/۱۲/۰۷ - ۱۴:۱۱:۱۲
کد خبر: ۸۱۷۵۳۷
«درخت زیتون» نماد صلح و هویت فلسطینیان
«درخت زیتون» در فلسطین به نماد هویت و مالکیت فلسطینیان تبدیل شده و مردم این سرزمین تمام تلاش خود را می کنند که از این درختان محافظت کنند ولی یهودیان اسراییل چند سالی است که به کندن این درختان مشغولند. این روایتی است که در مستندی به پخش هیسپان تی وی رسیده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، این مستند حول چند شخصیت مسلمان، مسیحی و یهودی می چرخد که هر سه به نحوی با درخت زیتون سر و کار دارند. 

شخصیت اول این داستان، صلاح بو علی؛ مسلمان فلسطینی است که باغ زیتون دارد و از این طریق امرار معاش می کند. او همچنین نگهبان درخت زیتونی است که بیش از 5 هزار سال قدمت دارد. دیوار بتونی که اسرائیل ساخته باعث شده تا باغ های آنها نابود شود و امکان دسترسی آنها به زمین شان از بین برود. طبق قانون دولت اسرائیل، چنانچه یک فلسطینی به مدت سه سال به زمین خود سر نزند زمینش توسط اسرائیل ضبط و مصادره خواهد شد و چون دولت اسرائیل مجوز ورود به بخش هایی که زمین فلسطینیان در آن قرار دارد را به ندرت صادر می کند بسیاری از زمین های فلسطینیان به نفع دولت اسرائیل مصادره شده است. 

شخصیت بعدی این مستند، داوود ناصر، مسیحی فلسطینی است که او نیز صاحب باغ زیتون است اما از سوی برخی یهودیان مرتبا تهدید می شود و از او خواسته می شود تا محل زندگی و کار خود را ترک کند. به گفته وی مسلمانان و مسیحیان با صلح در کنار هم زندگی می کنند و این اسرائیلی ها هستند که موجبات تنش در منطقه را ایجاد می کنند. شخصیت بعدی، هسکی، یهودی مقیم اورشلیم است که او نیز به کار پرورش زیتون مشغول است اما بر خلاف دو شخصیت دیگر تا کنون هیچ مشکلی برای کار او بوجود نیامده است.

مستند «درخت زیتون در سرزمین مقدس» (The Olive Tree in the Holy Land) محصول سال 2013 به کارگردانی آلبرت نچتل، در دو قسمت 25 دقیقه ای از روز سه شنبه ساعت 15:30 به وقت تهران برای مخاطبان هیسپان تی وی پخش و تکرار آن همان روز ساعت 21:30 خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز