بررسی سریال‌های نوروزی (بخش دوم)؛

آیا بازیگران برگ برنده سریال‌های نوروز ۹۸ هستند؟!

۱۳۹۷/۱۲/۱۳ - ۰۸:۰۳:۰۰
کد خبر: ۸۱۸۶۵۱
آیا بازیگران برگ برنده سریال‌های نوروز ۹۸ هستند؟!
یادداشت: پیروز قهرمانی

اصولا بازیگران به عنوان ویترین آثار نمایشی چه در سینما و چه در تلویزیون در جذب مخاطب اولین تأثیر را دارند. اولین تأثیر یعنی جذابیت اولیه برای جلب نظر مخاطب و در واقع ایجاد کشش در برقراری ارتباط مخاطب با سریال یا فیلم سینمایی در  قدم اول است.

شاید یکی از اتفاقاتی که در سال‌های اخیر فاصله تماشاگر سینما را با این مدیوم در سالن‌های نمایش کم  کرده است، انتخاب بازیگرانی است که اصولا توانمندی گیشه را دارند یعنی مختصات و فاکتورهای اولیه را برای کشاندن تماشاگر به سالن‌های سینما را دارا هستند اگرچه ماجرا در تلویزیون کاملا متفاوت است اما بی شک بازیگران در رسانه ملی هم به عنوان ویترین در قدم اول برای نشاندن مخاطب پای  رسانه به خصوص در روزهای تعطیل نوروز تأثیر بسیار دارند. 

نکته‌ای که در این بحث قابل پیگیری و تحلیل است این است که آیا بازیگران می‌توانند در طول نوروز تنها فاکتور موفقیت سریال‌ها باشند؟ قطعا نه!

در واقع این سوال مطرح است که آیا بازیگر تنها فاکتور لازم و شرط کافی برای ماندگاری تماشاگر و کشش اولیه تا پایان برای تعطیلات نوروز است؟

جواب قطعا منفی است چرا که تجربه نشان داده است بازیگران نمی‌توانند تنها فاکتور موفقیت یک اثر باشند چرا که موفقیت و ماندگاری یک سریال تلویزیونی به فاکتورهای مختلفی از جمله؛ 

-فیلمنامه

-کارگردانی

-بازیگری

-بودجه

-انتخاب لوکیشن

-شبکه

-زمان پخش

-محوریت  موضوع

-و غیره

بستگی دارد که پرداخت کامل به آن در گزارشی در خبرگزاری برنا بررسی خواهد شد.

اما با نگاهی گذرا به حضور بازیگران مختلف در سه سریال شبکه یک، دو و سه می‌توان  دریافت کستینگ و تیم بازیگری در این سه سریال نسبت به سریال‌های سال‌های گذشته تلویزیون در حوزه طنز و ملودرام تفاوت آنچنانی نکرده است. در  واقع با یک آسیب‌شناسی چالشی می‌توان به این نکته رسید که ما نتوانسته‌‌ایم بازیگران جذاب جدیدی را به رسانه ملی و حتی سینما اضافه کنیم و قاعدتا دست تیم تهیه و تولید هم در انتخاب‌‌های فُرسماژور و دقیقه نودی برای آثار مناسبتی خیلی باز نیست.

به اعتقاد برخی از تهیه‌کنندگان با سابقه، سریال نوروزی فرصتی برای آزمون و خطا نیستند چرا که با تعداد 15 قسمت سریال می‌بایست به سرعت آنچه توجه مخاطب را جلب می‌کند ایجاد شود و این فرصت برای کارگردان و تهیه‌کننده و تیم تولید وجود ندارد که بازیگران جدیدی را معرفی کنند و البته فراموش نکنیم نه مدیران سیما و نه تولیدکنندگان حاضر نیستند این ریسک را به جان بخرند و در وضعیت رقابتی سریال‌سازی نوروز بازیگران جدیدی را معرفی کنند. 

نکته مهم در این بخش به حضور بازیگران تکراری سریال‌های نوروز برمی‌گردد که البته هر کدام به رغم تکراری بودن دارای سبقه و جذابیت‌هایی برای جلب مخاطب هستند. مهران مهام به سراغ تیم همیشگی‌‌اش رفته است و مشخصا با شناختی که از فرمول نوروز دارد معتقد است بازیگر و فیلمنامه و جذابیت‌های قصه می‌تواند برگ برنده نوروز باشد. او با مهران غفوریان، هدایت هاشمی، مرجانه گلچین، یوسف تیموری، به لحاظ بازیگری چیزی کم و کسر ندارد. باید دید قصه امیر عباس پیام و سوژه جدیدش در حوزه دوران بعد از بازنشستگی شخصیت "کمال" چقدر می‌تواند "مُرّ قانون" را در رأس سریال‌های نوروزی قرار دهد.

علیرضا نجف زاده کارگردانی که در بخش اول به ویژگی‌های کارگردانی او پرداختیم در سریال "مُرّ قانون" با یک قصه ویژه و یک سری بازیگر از پیش طناز طرف است که باید دید چقدر  توانسته از خلاقیت و توانمندی تیم بازیگری‌اش سود ببرد؟

سعید آقاخانی با سریال "ن.خ" می‌آید. سریال "ن.خ" همان طور که در بخش قبلی یادداشت به آن اشاره شد، سریالی  متفاوت از آنچه در آپارتمان‌ها رخ می‌دهد نوشته شده است. به هر حال سعید آقاخانی خودش این روزها به عنوان یک فاکتور مهم در  عرصه بازیگری در رأس بازیگران این سریال قرار دارد و همان طور که اعلام کرده شخصیت "ن.خ" هم خودش هست از حمید آذرنگ، علی صادقی، و البته هومن حاجی‌عبداللهی که تا مدت‌ها با شخصیت "رحمت" سریال "پایتخت" برای مخاطبان سریال‌های نوروزی شناخته می‌شود سود برده تا به اثری متفاوت در سریال‌سازی دست پیدا کند. اما از قصه سریال "ن.خ" برمی‌آید که یک فضای متفاوت، یک سبک روایت متفاوت و البته با استفاده کردن از جغرافیای جدید به نفع فاصله گرفتن از سریال‌سازی آپارتمانی به دنبال یک اتفاق ویژه باشد.

اگر بازیگران این مجموعه در موقعیت جدید به خوبی شناخته شوند و جا بیفتند قطعا می‌توانند آنها هم برگ برنده‌ای برای سریال مهدی فرجی و سعید  آقاخانی باشند.

و اما سریال  شبکه دو  و بهرنگ توفیقی و حامد عنقا که اصولا در انتخاب بازیگر با وسواس ویژه‌ای عمل می‌کنند و حالا بر سر دوراهی الوند منتظر هستند تا بازخورد مخاطب را  از سریال نوروزی‌شان ببینند.

بهرنگ توفیقی همان طور که در بخش اول یادداشت خواندید اصولا کارگردان کاربلدی است که این روزها مذاق و سلیقه مخاطب را شناخته است اما نکته‌ای که در این بخش قابل  گفت‌وگو است بر می‌گردد به این مطلب که بهرنگ توفیقی در  سریال شبکه دو با سه بازیگر خاص و ویژه و البته قصه‌‌ای ملودرام قرار است با طنازان شبکه یک و سه رقابت کنند. 

مهراوه شریفی نیا، حمید گودرزی و میترا حجار بازیگران سریال نوروزی شبکه دو هستند و عملا همان قدر که فاکتور حضور بازیگران متفاوت می‌تواند در موفقیت یک سریال نوروزی موثر باشد به همان اندازه باید گفت اگر کشش قصه حامد عنقا در سریال بهرنگ توفیقی در   نیاید ممکن است بر سر دو راهی نیز نتواند از داشته‌های بازیگری‌اش به نقطه‌ای سپید در روزهای  پایانی نوروز  98 برسد. 

و حرف آخر این که حضور بازیگران گرانی چون مرجانه  گلچین، مهران غفوریان، یوسف تیموری، علی صادقی، حمید آذرنگ، سعید آقاخانی، حمید گودرزی، مهراوه شریفی‌نیا و میترا حجار در سه سریال نوروزی شبکه‌های یک، دو و سه  وقتی می‌توانند برگ برنده محسوب شوند که قصه توانمندی و  کشش  لازم را برای جذب مخاطبش داشته باشد.

فراموش نکنیم بازیگران تنها در قدم اول می‌توانند سر فصل خوبی برای معرفی سریال باشند. بعد از چند قسمت این قصه است که تماشاگر را با خود می‌برد یا در ابتدای راه از او جدا می‌‌شود.

(ادامه دارد)

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز