بررسی حضور بازیگران در عرصه کارگردانی؛ (بخش دوم)

سرمایه ملی را نباید در اختیار بازیگران نابلد قرار دارد

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۰۴:۵۸:۰۰
کد خبر: ۸۳۳۱۶۵
سرمایه ملی را نباید در اختیار بازیگران نابلد قرار دارد
بابک کایدان معتقد است یک بازیگر نمی‌تواند صرفا بر اساس علاقه وارد عرصه کارگردانی شود و بدون حاصل هیچ نتیجه‌ای فقط سرمایه ملی را هدر دهد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ بابک کایدان فیلم نامه نویسی است که از سال 1378 کار خود را شروع کرده و توانسته قصه سریال‌های پرمخاطبی را برای تلویزیون بنویسد. «رحمان 1400»، «دلدادگان»، «هشت و نیم دقیقه»، «آینه بغل» و «خوب بد زشت» از جمله کارهای پربیننده این نویسنده است.

نویسنده سریال «سقوط یک فرشته» در گفتگو با خبرنگار برنا درباره ورود بازیگران به عرصه کارگردانی گفت: میزان موافقت و مخالفت هرکسی درمورد این قضیه یک امر نسبی است. اینکه کسی تصمیم بگیرد وارد کارگردانی شود به درون و توان آن بستگی دارد. اگر بازیگری این را در خود می‌بیند که می‌تواند کارگردان خوبی شود چرا که نه؟ آقای اصغر فرهادی از نویسندگی وارد عرصه کارگردانی شد و خیلی هم موفق عمل کرد اما نکته قابل توجه این است که تعداد اصغر فرهادی های ما کم است.

وی ادامه داد: این موضوع برمی‌گردد به اینکه فرد توانایی کارگردانی کردن را دارد یا خیر؟ به هر حال کارگردانی کار بسیار دشواری است. با توجه به میانگین آماری که وجود دارد می‌توان اینگونه برداشت کرد خیلی از افرادی که پس از گذراندن بازیگری و اسم در کردن وارد این هنر شدند، موفق نبودند.

بابک کایدان با اشاره به اینکه فیلمنامه نویسان در کارگردانی از بازیگران بهتر هستند، گفت: چون نویسنده جهان قصه را خلق می‌کند، اتمسفر داستان را می‌سازد و شخصیت‌ها را خلق می‌کند، پس قاعدتا از یک بازیگر بهتر می‌تواند کارگردانی کند. بنابراین اگر قرار باشد بین بازیگر و کارگردان یکی وارد فضای کارگردانی شود، حتما نویسنده موفق‌تر است. البته همین موضوع هم قابل بحث است ولی در کل قاعده این را می‌گوید.

این نویسنده با تاکید براینکه باید ساز و کار مشخصی برای این افراد که می‌خواهند مسیر کاری خود را تغییر دهند وضع شود، اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما بحث هنر آکادمیک و جدی گرفته نمی‌شود. چون از پایه هیچ چیز جای خودش نیست، دانشگاه ها هم در بحث نیروسازی تا الان ضعیف عمل کردند. به همین دلیل کار در هنر به صورت آزمون و خطا پیش می‌رود. این عامل باعث می‌شود یک بازیگر براساس حدس و وضعیت اقتصادی خودش تصمیم بگیرد با استفاده از رانت و ارتباطاتی که دارد فیلم و سریالی بسازد تا ببیند جواب می‌دهد یا نه؟

کایدان ادامه داد: اگر شرایط و ضوابطی فراهم شود که بازیگران و نویسندگان قبل از اینکه وارد عرصه کارگردانی شوند دوره‌های لازم و تخصصی را ببینند بهتر است. البته موضوع همیشه اینگونه هم نیست؛ برعکسش هم اتفاق می‌افتد. متاسفانه در همین چندسال اخیر افراد بسیاری از افراد از کارگردانی وارد نویسندگی شدند که این خودش یک آفت محسوب می‌شود. عده زیادی از این دسته کارگردانان چندین ساله هم کارگردانی می‌کنند هم می‌نویسند حتی با اینکه نتیجه نمی‌گیرند اما به کارشان ادامه می‌دهند. به طور کلی هر تغییر گرایش، نیاز به گذراندن دوره‌های تخصصی دارد، به‌خصوص در حوزه کارگردانی که باید حرفه‌ای‌تر و با مجوزهای سختگیرانه‌تر پیش رود.

کایدان معتقد است بازیگران و نویسندگانی که به این هنر علاقه‌مند هستند باید کارشان را پله پله شروع کنند. او در ادامه صحبت‌هایش در این باره افزود: در سریال‌سازی تلویزیون بحث سرمایه ملی مطرح است، پس خیلی نمی‌توان به صورت آزمون و خطا پیش رفت. به‌نظر من افراد علاقه‌مند ابتدا کارشان را از ساخت تله فیلم شروع کنند اگر موفق بودند وارد فیلم‌های بلند و سریال سازی شوند اگر نبودند همان جا این هنر را رها کنند و بروند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز