گزارش ویژه هفته؛

مخالفان و موافقان جشنواره جهانی فیلم فجر

۱۳۹۸/۰۲/۱۳ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۸۴۰۵۲۴
مخالفان و موافقان جشنواره جهانی فیلم فجر
جشنواره جهانی فیلم فجر با تمام کم و کاستی هایش در روزهای اخیر برگزار شد. برای بررسی کم و کیف آن به سراغ تهیه کنندگان و کارگردانان رفتیم و نظرشان را درباره جشنواره ای که برگزار شد پرسیدیم که در ادامه حاصل آن را از نظر می گذرانیم.

جهانگیر کوثری تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا درمورد کیفیت برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر یکی از پدیده های بزرگ سینمایی ایران بود که باعث رشد سینما و پیدایش کارگردان های جوان بعد از انقلاب شد و جایگاه سینما را بالا برد. من معتقد هستم زمانی که جشنواره جهانی فیلم فجر با جشنواره ملی فیلم فجر ادغام بود، سنخیت و تعادل داشت که با جدا شدن از هم کارآیی و هدف خود را از دست دادند.

وی در این مورد ادامه داد: زمانی که این دو جشنواره با هم ادغام بودند مهمانان، بازیگران، کارگردانان،  و منتقدان بزرگ خارجی به ایران می آمدند تا فیلم ها را ببیند. به بهانه حضور در جشنواره بین المللی فیلم فجر این فرصت مهیا بود تا آنان فیلم های جشنواره ملی فیلم فجر را هم ببینند. زمانی که آنان فیلم های داخلی ما را می دیدند آنها را برای جشنواره های بین المللی دعوت می کردند، همین عامل باعث شد که افرادی مثل عباس کیارستمی، رخشان بنی اعتماد، مجید مجیدی، جعفر پناهی و... در جشنواره های بین المللی حضور پیدا کرده و افتخار آفرینی کنند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه مخالف سرسخت ادغام دو جشنواره بوده و هست، بیان داشت: از همان سال های اول به شدت مخالف جدایی این دو جشنواره بودم و هنوز هم معتقد هستم این دو جدا از هم هیچ کارآیی ندارند. مراوده و ارتباطی که ما از این طریق در گذشته با کشورهای جهان داشتیم باعث شد جایزه های بزرگ جهان مثل اسکار را بگیریم. تمام این موفقیت ها به دلیل برنامه ریزی و معماری درست افرادی بود که سینما را می شناختند.

این تهیه کننده با اشاره به اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر امسال هیچ خاصیت و فایده ای نداشت، گفت: با اینکه عوامل جشنواره زمان گذاشتند و زحمت بسیاری کشیدند اما این جشنواره عملا هیچ چیز تازه ای نداشت، فقط یک عده آمدند فیلم خودشان را دیدند و رفتند. قبل از ادغام دو جشنواره افراد از خارج می آمدند تا ببینند کیارستمی، جعفر پناهی، مجید مجیدی و.. چه کاری انجام داده اند؟ این افراد از فیلم های ما برای حضور در جشنواره های کشورهای خودشان دعوت می کردند و انصافا هم برنده می شدیم و جوایز متعددی می گرفتیم. در سالهای اول ما شاهد حضور 20 منتقد بزرگ از جهان در جشنواره بودیم، اما الان چند منتقد بزرگ به جشنواره آمدند؟ من شخصا هیچ خاصیتی در جشنواره جهانی فیلم فجر نمی بینم.

جهانگیر کوثری معتقد است اکران کردن فیلم های خارجی در جشنواره جهانی فیلم فجر به نوعی کلاه گذاشتن سر مردم است. او در همین باره توضیح می دهد: فیلم های خارجی زمانی که در ایران اکران می شوند کاملا تحت نظارت قرار می گیرند و سانسور می شوند. جشنواره ما فیلمی را سانسور می کند و به مردم نشان می دهد که آنها می توانند همان فیلم را بدون هیچ سانسوری در ماهواره ببینند. این کار از نظر من فقط کلاه گذاشتن سر مردم است.

کارگردانی که پایش را در جشنواره جهانی فیلم فجر نمی گذارد!

مصطفی شایسته

مصطفی شایسته کارگردان و تهیه کننده سینما در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر امسال را چگونه دیده است؟ گفت: من چندین سال است اصلا جشنواره جهانی فیلم فجر نرفتم بنابراین ترجیح می دهم درمورد آن صحبت نکنم.

نگاه جناحی به جشنواره آفت است

 

علی اکبر ثقفی

علی اکبر ثقفی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما درمورد کیفیت برگزاری جشنواره جهانی فیلم  فجر امسال گفت: به طور کلی معیار ارزیابی یک جشنواره حضور هنرمندان و فیلم های آن است. در واقع این فیلم است که ویترین جشنواره محسوب می شود.  ارزیابی یک جشنواره به پذیرایی، برگزاری جشن و تجملات نیست بلکه به محتوای فیلم ها، مهمانان و خروجی است که بیرون می آید.

ثقفی با اشاره به اینکه جدا شدن جشنواره جهانی فیلم فجر و جشنواره ملی فیلم فجر اتفاق خوبی بود افزود: اینکه جشنواره بین المللی از جشنواره  ملی فجر جدا شد به نظر من اتفاق خوبی بود. دلیلش هم این است ادغام بودن دو جشنواره  در یکدیگر باعث ایجاد بی نظمی می شود. هدف جشنواره ملی فیلم فجر بررسی  فیلم های داخل ایران و هدف جشنواره جهانی فیلم فجر داوری از فیلم های بین المللی و جهانی است.

این تهیه کننده با تاکید براینکه جشنواره باید جهان شمول باشد گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر باید جایی باشد که فیلم ها در آن اوج بگیرند و اتفاقات خوب و غیرمنتظره  بیافتد وگرنه اینکه جشنی برگزار شود و تعدای هنرمند دورهم جمع شوند فایده ای ندارد در این صورت جشنواره از هدف خود دور می افتد. این جشنواره چون بین المللی است باید جهان شمول باشد و روز به روز خود را ارتقا دهد.

علی اکبر ثقفی در پیشنهاد به مدیران برگزار کننده این جشنواره بین المللی گفت: این جشنواره با اینکه کمبودها و نارسایی هایی دارد اما در کل اتفاق خوبی است که سینمای ایران را در جهان به مردم می شناساند. من معتقد هستم قطار در حال حرکت را سنگ می زنند، جشنواره هم همینطور است، یک سری افراد با حب و بغض سعی در متوقف کردند آن دارند اما این جشنواره  باید با قدرت به کار خود ادامه دهد؛ البته نقد مثبت و سازنده  خوب است و باید به آن در جهت بهتر شدن توجه کرد. اگر کسی نقاط  ضعفی در جشنواره می بیند با انتقاد مثبت بیاید و در جهت بهتر شدن آن کمک کند.

وی ادامه داد: نگاه جناجی و دو جبهه ای کردن به جشنواره  آفت آن است. سرمایه یک سینما فیلم ها و هنرمندان آن است که ما از این نظر غنی هستیم. بنابراین جشنواره بین المللی ما باید به جایی برسد که فیلمسازان کشورهای مختلف، خودشان مشتاق باشند  فیلم هایشان را به آن بدهند نه اینکه ما آنها را دعوت کنیم.

کارگردانان در جشنواره جهانی نمک می خوردند و نمکدان می شکنند

آرش معیریان

آرش معیریان کارگردان سینما و تلویزیون ضمن اشاره به اینکه اصلا جشنواره جهانی فیلم فجر نرفته است گفت: من اگر هم جشنواره می رفتم خودم را در جایگاهی نمی بینم در حوزه ای که تخصصی ندارم اظهار نظر کنم. متاسفانه باب شده هر کسی که در حیطه سینما  فعالیت می کند خود را ملزم می داند  در بخش های مختلف تخصصی و مقوله های مدیریتی صاحب نظر و متخصص باشد. من به شخصه  فقط در حیطه  تخصصی ام که فیلمسازی و کارگردانی است می توانم صحبت کنم. واقعیت این است حرف زدن و اظهارنظر کردن از دور خیلی ساده است، مخصوصا برای قشر ما که صحبت کردن درمورد هرچیزی هوس انگیز است و دوست داریم نسبت به همه چیز نظر دهیم.

وی ادامه داد: چرا هیچ وقت هیچ کارگردانی درمورد جشنواره کن صحبت نمی کند؟ چرا ما فکر می کنیم چون فیلمساز هستیم باید درمورد همه چیز نظر دهیم و همه چیز را زیر سوال ببریم. من در این مصاحبه ها که افراد غیرمتخصص انجام می دهند هیچ وقت ستایش ندیدم بلکه همیشه گله مند هستند.

معیریان با انتقاد از رفتار کارگردانان  بیان داشت: برگزاری یک جشنواره نیازمند افراد مدیر و متخصص  است. ما کارگردانان که حتی یک بار هم در موقعیتی قرار نگرفتیم یک مراسم ساده برگزار کنیم چرا باید درمورد این امر تخصصی اظهار نظر کنیم؟ کارگردانی که می پذیرد فیلمش را به یک جشنواره  بدهد یعنی تمام ضوابط، قوانین، مقررات و شرایط آن را پذیرفته است بنابراین اینکه پس از آن بیاید مصاحبه کند و علیه آن حرف بزند به نظر من نمک را در نمکدان شکستن است.

جشنواره جهانی فیلم فجر صرفا دورهمی بازیگران است

مسعود ردایی

مسعود ردایی تهیه کننده سینما به فاصله جشنواره جهانی فیلم فجر از استاندارهای جهانی اشاره کرد و گفت: با اینکه برگزاری این جشنواره اتفاق خوبی است اما قطعا از استاندارهای جهانی فاصله دارد متاسفانه این جشنواره بیشتر شبیه دورهمی خانواده سینما کنار هم است.

وی در پیشنهاد به مدیران برگزار کننده این جشنواره افزود: این جشنواره باید در دستورالعمل و ضوابط خود بازیبینی انجام دهد تا به استاندارهای جهانی برسد. برای مثال بسیاری از جشنواره های الف در جهان فیلمی که یک بار در یک جشنواره دیگر شرکت کرده را به عنوان نامزد نمی پذیرند اما این مسئله در جشنواره ما اصلا رعایت نمی شود.

ردایی بیان داشت: اینکه جشنواره ملی فجر را از جشنواره جهانی فیلم فجر جدا کردند اتفاق بسیار خوبی بود اما این دلیل نمی شود جشنواره با همین روند ادامه پیدا کنند چون در این صورت چیزی به سینمای ایران ما نمی افزاید. جشنواره باید یک تیم فکری تشکیل دهد و عملکرد خود را با جشنواره های سطح الف جهان مقایسه کند تا بتواند به آن استاندارها نزدیک شود. این ضابطه ها می تواند جشنواره را نظام مند کند. نمی توان نادیده گرفت که جشنواره امسال نسبت به سالهای قبل بهتر شده بود اما باز هم جای کار دارد و باید به ایده آل ها نزدیک شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز