بررسی وضعیت اقتصادی در تولید آثار سینمایی و تلویزیونی؛

بازیگران دستمزدهایشان را یورو و دلار می خواهند

۱۳۹۸/۰۲/۱۷ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۴۱۹۳۷
بازیگران دستمزدهایشان را یورو و دلار می خواهند
وحید مرادی مدیر تولید تلویزیون گفت: متاسفانه گران شدن همه چیز در تولید آثار تلویزیونی و سینمایی تاثیر بسزایی گذاشته است. الان وقتی پای صحبت با بازیگران می نشینیم دستمزد خود را دلار و یورو می خواهند.

وحید مرادی، مدیر تولید تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا درمورد تاثیر وضعیت اقتصادی کنونی بر روند تولیدات آثار تلویزیونی گفت: متاسفانه گران شدن همه چیز در تولید آثار تلویزیونی و سینمایی تاثیر بسزایی گذاشته است. برای مثال الان وقتی پای صحبت و مذاکره با بازیگران می نشینیم دستمزد خود را دلار و یورو می خواهند چون ارزش ریال و تومان روز به روز در حال سقوط است.

وی ادامه داد: یک زمانی دوربین را 100 میلیون تومان می‌خریدند الان همان دوربین 500 میلیون تومان شده است، طبیعی است که اجاره آن هم بیشتر می‌شود و ما مجبوریم الان دو برابر قیمت قبل اجاره دوربین دهیم. عوامل فیلم قبلا یک دستمزد مشخص داشتند اما الان چون وضعیت اقتصادی ثبات ندارد دستمزدها متغیر است. البته بازیگران و تمام عوامل حق دارند دستمزدهای خود را بالا ببرند چون در این مملکت زندگی می کنند و نان و برنج می خرند.

مرادی تولید سریال در نمایش خانگی و فیلم در سینما را ضرر دانست و بیان داشت: قیمت همه چیز سرسام آور شده است. قبلا بدون احتساب دستمزد بازیگر با 700 تا 800 میلیون تومان یک فیلم سینمایی را می بستیم اما الان زیر 4 میلیارد تومان نمی شود. فیلم سینمایی که با این هزینه ساخته می شود چقدر باید بفروشد تا هزینه های آن جبران شود؟ با این قیمت بلیت سینما خانواده ها مگر می توانند فیلم ببینند؟ یک سینما رفتن الان 200 هزار تومان خرج بر می دارد که از عهده هرکسی درنماید.

این مدیر تولید که در حال حاضر مشغول کار در سریال «فوق لیسانسه‌ها» است با اشاره به مشکلاتی در ساخت این سری از سریال به دلیل مسائل اقتصادی برایشان ایجاد شده افزود: چون فوق لیسانسه‌ها ادامه سری‌های قبل بود در دستمزد بازیگران مشکل نداشتیم اما در موارد دیگر مثل تدارکات، لوکیشن، تجهیزات و... از نظر مالی به مشکل برخوردیم و در شرایط سخت سریال را ضبط کردیم. تلویزیون هم می‌گوید می‌خواهید بسازید می‌خواهید نسازید به سلامت... نفر بعدی آماده است جایتان را بگیرد.

وحید مرادی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما مبنی بر اهمیت ندادن به کیفیت سریال ها گفت: در نمایش خانگی و سینما اصلا نمی شود کیفیت کار را پایین آورد، چون در این سریال ها باید بازیگرانی باشند که وقتی فرد وارد سوپر مارکت شد رغبت کند سی دی قسمت بعد را بخرد اما در سریال سازی کیفیت اصلا برای تلویزیون مهم نیست. برای مثال همین بعد از عید به من سریالی پیشنهاد شد که تلویزیون فقط 200 میلیون تومان برای بازیگر پول گذاشته بود وقتی هم اعتراض کردیم که حداقل از بین 8 بازیگر اصلی باید دو نفر مطرح باشند گفتند از بازیگر اولی بیارید که هزینه بالایی برندارد حتی در عوامل پشت صحنه هم که بسیار مهم است سراغ افراد درجه دو و سه می روند و نتیجه همین می شود که در شبکه های سیما می بینیم.

وی در همین مورد ادامه داد: متاسفانه تلویزیون الان خیلی به کیفیت سریال اهمیت نمی دهد فقط می خواهند یک تامی را پر کنند. همین عامل باعث شده کارگردانان خوب و خبره ما از تلویزیون بروند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز