جشنواره شانگهای عرصه جدیدی برای معرفی سینمای ایران

۱۳۹۸/۰۳/۲۹ - ۱۰:۲۰:۵۴
کد خبر: ۸۵۹۹۳۵
جشنواره شانگهای عرصه جدیدی برای معرفی سینمای ایران
جشنواره بین المللی فیلم شانگهای دیگر برای ایرانی‌ها غریبه نیست و در چند سال گذشته سینماگران ایرانی ضمن حضور در این جشنواره موفق به کسب جوایز مهمی از این جشنواره هم شده‌اند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ بیست و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای از ۲۵ خرداد آغاز شده و تا ۳ تیر با نمایش بیش از ۵۰۰ فیلم چینی و خارجی در ۴۷ سینمای شهر شانگهای ادامه دارد.

در جشنواره امسال آثار بیش از ۱۰ فیلمساز ایرانی در بخش‌های مختلف اکران می‌شود.

با توجه به جایگاه و اهمیت سینمای ایران، مسئولان جشنواره بین المللی فیلم شانگهای امسال تصمیم گرفتند در دو بخش به معرفی سینمای ایران بپردازند و بخشی از برنامه‌های این جشنواره را به ایران اختصاص دهند.

"معرفی سینمای ایران" در بخش کمربند و جاده جشنواره فیلم شانگهای و "نشست هم‌اندیشی سینماگران ایران و چین" از جمله برنامه‌هایی بود که برای معرفی سینمای ایران در این جشنواره برگزار شد.

نشست «معرفی سینمای ایران»

برنامه معرفی سینمای ایران در بخش کمربند و جاده بیست و دومین جشنواره فیلم شانگهای نیز با حضور علی نوری نویسنده و کارگردان ایرانی و سید وحید اولیایی، تهیه کننده و جمعی از علاقه مندان به سینمای ایران در مرکز همایش‌های شانگهای برگزار شد.

در این برنامه شرکت کنندگان به معرفی وضعیت سینمای ایران، شرایط فیلمسازی، نکات مثبت و همین طور دشواری‌های کار در سینمای ایران پرداختند.

آنگونه که رادیو بین المللی چین گزارش کرده است نوری در این نشست پاسخ به این پرسش که هدف بنیاد فارابی از حضور در جشنواره فیلم شانگهای چه بوده است گفت که بنیاد سینمایی فارابی با هدف حمایت از تولیدات مشترک و همکاری‌های سینمایی میان ایران، چین و سایر کشورهای کمربند و جاده و همین طور معرفی ویژگی‌های برتر سینمایی ایران برای همکاری و تولید آثار بین المللی در این دوره جشنواره فیلم شانگهای حاضر شده است.

اولیایی نیز در پاسخ به پرسشی درباره همکاری‌های سینمایی ایران و چین با اعلام خبر آغاز یک پروژه سینمایی مشترک میان ایران چین در آینده نزدیک گفت که مهمترین عامل برای موفقیت در سینمای چین داشتن یک فیلمنامه خوب و مطابق با شرایط فرهنگی چین است.

او همچنین تحقیق و پژوهش را اصلی ترین نیاز برای ایجاد و گسترش همکاری‌های سینمایی موفق میان سینمای ایران و چین عنوان کرد.

جایگاه جشنواره شانگهای

جشنواره شانگهای در مقایسه با سایر جشنواره‌هایی مانند کن و برلین که به تأیید اتحادیه تهیه کنندگان سینما رسیده‌اند، از سابقه بسیار کمتری برخوردار است اما این جشنواره بعد از تأسیس به سرعت توسط اتحادیه تهیه کنندگان سینما به عنوان یکی از جشنواره‌های رقابتی فیلم بلند تأیید شد.

جشنواره فیلم شانگهای که در سال ۱۹۹۳ پایه‌ریزی شد، معتبرترین جشنواره بین المللی فیلم چین محسوب می‌شود.

ستارگان بی شماری از صنعت سینما هر سال در این جشنواره حضور پیدا می‌کنند، اما تاکید جشنواره بر نمایش فیلم‌های برگزیده از بین صدها عنوان است این فیلم‌ها شامل فیلم‌های هنری، فیلم‌های تبلیغاتی، آثار مستقل با بودجه پایین و فیلم‌های کوتاه و مستند هستند. تنوع فیلم‌های انتخاب شده نیازهای مخاطبان گوناگون از جمله میهمانان خارجی، کارشناسان سینما و البته توده انبوه تماشاگران داخلی را پاسخ می‌دهد نمایش فیلم در جشنواره به کلی با اکران عادی فیلم‌ها در سینماها متفاوت است و در جشنواره تاکید بر جنبه‌های هنری و زیبایی شناختی فیلم هاست که تماشاگران را قادر می‌سازد طعم سینمای هنری و متفاوت را بچشند.

بازار فیلم جشنواره که تنها بازار فیلم در سراسر چین است، پلی میان خریداران، تهیه کنندگان و پخش کننده‌های سینما در داخل و خارج از کشور متصل می‌کند، سالانه حدود ۱۰۰ فیلمساز داخلی و خارجی با بیش از ۵۰۰ نفر از خریداران به گفت و گو می‌نشینند که در نتیجه صدها قرارداد فروش فیلم منعقد می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز