دریافت کرسی پایتخت کتاب ایران؛

چالشی میان یزدی ها و شیرازی ها

۱۳۹۸/۰۳/۲۹ - ۱۴:۳۱:۰۹
کد خبر: ۸۶۰۰۷۷
چالشی میان یزدی ها و شیرازی ها
دبیر ششمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران از اضافه شدن گزینه‌ای جدید برای ارزیابی ششمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران خبر داد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ ابراهیم حیدری، دبیر ششمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران درباره برگزاری این دوره از جشنواره گفت: جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران برنامه‌ای است که هم اکنون ششمین دوره آن آغاز شده است.

وی افزود:این طرح را از طرح انتخاب پایتخت جهانی کتاب در یونسکو گرفتیم و بومی سازی کردیم. برای همین در این طرح تغییر خاصی وجود ندارد. شاخص‌های انتخاب پایتخت کتاب ایران همان شاخص‌هایی است که در گذشته وجود داشت و اعضای برگزار کننده طرح هم تغییری نکرده است.

دبیر ششمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران بیان کرد: انتخاب شهر فعال در حوزه کتابخوانی به این دوره برگزاری طرح پایتخت کتاب افزوده شد. امسال هر استانی می‌تواند شهر برگزیده‌اش را انتخاب کند و به شهر فعال در زمینه کتابخوانی هم جوایزی خواهیم داد.

۳۰ آذر آخرین مهلت دریافت اثر در جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران 

وی افزود: استان‌ها برای شرکت در جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران تا  ۳۰ آذر ماه فرصت دارند مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را در این زمینه به دبیرخانه جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران ارسال کنند. از آنجا که جشنواره یک جشنواره برنامه محور است،استان‌ها می‌توانند در این جشنواره  با توجه به ظرفیت‌های بومی، منطقه‌ای و جغرافیایی هر شهر هم‌افزایی را بین نهادهای مختلف برای ترویج کتابخوانی ایجاد کنند. برنامه‌های موجود را در جشنواره پایتخت کتاب ایران داوری می‌کنیم و در نهایت یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود.

هیئت‌های عزاداری در زمینه ترویج کتابخوانی فعالیت می‌کنند

دبیر جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران با اشاره به اینکه بدیهی است هر کشوری با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه‌اش جشنواره انتخاب پایتخت کتاب را در کشورش اجرا  کند، اظهار داشت: اساس جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران با پایتخت جهانی کتاب یکی است. این جشنواره هم مانند جشنواره پایتخت جهانی کتاب به موضوع کتابخوانی می‌پردازد. با توجه به اینکه کشور ما کشوری اسلامی است و سابقه دینی، تاریخی و پیشینه فرهنگی و اجتماعی خاصی دارد از این رو سعی کردیم از این ظرفیت موجود در کشور برای اجرای جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران به نحو احسن استفاده کنیم. از جمله این ظرفیت‌ها هیئت‌های عزاداری است که در کشور وجود دارد. از این هیئت‌ها در راستای ترویج کتابخوانی استفاده کردیم. آن‌ها به عنوان پایگاه جمع‌آوری کتاب، ترویج و توزیع آن فعالیت می‌کنند همچنین در طرح نذر کتاب فعال هستند.

ایجاد  هم‌افزایی میان سازمان میراث فرهنگی و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در زمینه کتابخوانی

حیدری با اشاره به  ظرفیت میراث فرهنگی کشور و چگونگی استفاده از این ظرفیت در  زمینه کتابخوانی بیان  کرد: در کشور میراث فرهنگی کهنی وجود دارد. از بوم گردی‌های کاشان و یزد بهره بردیم و موضوع کتابخوانی را با میراث فرهنگی کشورمان تلفیق کردیم در نتیجه، یک هم‌افزایی میان سازمان میراث فرهنگی کشور و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تقویت حوزه کتابخوانی ایجاد شد که از این ظرفیت در بسیاری از شهرها به خوبی استفاده کردند.

وی ادامه داد: یونسکو  برای انتخاب پایتخت جهانی کتاب از یک منطقه زمانبندی خاصی دارد. بر اساس این آیین نامه تا دو سال نمی توانند پایتخت کتاب جهان را از کشور یا منطقه‌ای که پایتخت جهانی کتاب از آن منطقه انتخاب شده است برگزینند. برای مثال اگر شهری از منطقه آسیای شرقی پایتخت کتاب جهان شود تا دو سال شهر دیگری را از این منطقه به عنوان پایتخت کتاب جهان انتخاب نمی‌کنند. سال گذشته شهر شارجه پایتخت جهانی کتاب شد. 

فعالیت‌های جدی یزد برای برگزیده شدن به عنوان پایتخت جهانی کتاب 

دبیر جشنواره پایتخت کتاب ایران با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی برای ٥ پایتخت کتاب ایران در زمینه برنامه‌نویسی برای شرکت در پایتخت جهانی کتاب تصریح کرد: سه شهر از میان پنج شهر برگزیده در جشنواره پایتخت کتاب ایران برنامه‌هایشان را طبق چارچوب یونسکو  برای انتخاب پایتخت جهانی کتاب  به این سازمان فرستادند. از میان این شهرها، نیشابور به میان شهرهای نهایی راه یافت. منتهی به دلیل بحث‌های ممیزی کتاب و شرایطی که در هر کشوری وجود دارد و کشور ما هم شرایط خودش را دارد امتیازهایش از امتیازهای کشورهای دیگر کمتر شد. نیشابور توانست جزء شهرهای نهایی برای انتخاب پایتخت جهانی کتاب قرار بگیرد و امسال شهر یزد فعالیت‌هایی جدی در این زمینه انجام می دهد.

 

ارزیابی میدانی و علمی اجرای طرح‌های پایتخت‌های کتاب ایران

حیدری با اشاره به اینکه شهر یزد با توجه به ظرفیت‌هایش در زمینه کتاب و کتابخوانی و ظرفیت میراث فرهنگی که در این شهر وجود دارد برای پایتخت جهانی کتاب شدن فعالیت می‌کند و به این موضوع وارد شده است، افزود: هم شیراز و هم یزد قوی‌تر از شهرهای دیگر برای پایتخت جهانی کتاب  فعالیت می‌کنند. سال گذشته ارزیابی میدانی در زمینه اجرای طرح‌های کتابخوانی در پایتخت‌های کتاب ایران داشتیم امسال علاوه بر ارزیابی میدانی اجرای طرح‌ها را از نظر علمی هم ارزیابی می‌کنیم. با توجه به اینکه فعالیت‌های حوزه کتاب و فرهنگ دیربازده است. المان ظاهری شهر در زمینه کتابخوانی، راه‌اندازی کافه کتاب و طرح‌های کتابخوانی از جمله ملاک‌های ما در این ارزیابی است. در  پایتخت‌های کتاب ایران شهرهای نیشابور، بوشهر و اهواز برگزیده‌هایی در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب داشتند و شاهد بودیم روستاهایی از این شهرها در این جشنواره برگزیده شدند.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز