اندر حکایت استارهای پلاستیکی - (بخش سوم)؛

مرتضی شایسته: وزارت ارشاد در نحوه استفاده از ستاره‌های سینمایی در فیلم‌ها نظارت کند/ بالعکس گذشته ستاره‌ها از نقش‌های کوتاه استقبال می‌کنند

۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۰۴:۰۲:۰۰
کد خبر: ۸۶۲۱۷۶
مرتضی شایسته: وزارت ارشاد در نحوه استفاده از ستاره‌های سینمایی در فیلم‌ها نظارت کند/ بالعکس گذشته ستاره‌ها از نقش‌های کوتاه استقبال می‌کنند
مرتضی شایسته با اشاره به نحوه انتخاب و استفاده از ستاره‌های سینمایی از وزارت ارشاد خواستار نظارت بر نحوه استفاده ستاره‌های سینمایی در فیلم‌ها شد

مرتضی شایسته، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: استفاده بی‌جهت از ستاره‌های سینما تنها در راستای فروش فیلم باعث به وجود آمدن بدبینی مخاطب نسبت به فیلم‌های سینمایی می‌شود. بعضاً شاهد این مسأله بوده‌ایم که یک بازیگر در یک یا دو سکانس از فیلمی ایفای نقش کرده اما از تصویرش در پوستر اصلی استفاده شده و مخاطبی که برای این بازیگر به سینما می‌رود سرخورده از سالن بیرون می‌آید و مطمئناً دیگر به تبلیغات و فیلم‌های سینمایی اعتمادی نخواهد داشت.

شایسته خاطرنشان کرد: این مسائل با اصول حرفه‌ای سینما همخوانی ندارد و در این صورت می‌شود از نام آن بازیگر به این شکل استفاده کرد که مثلاً در تیتراژ یا پوستر با عنوان «حضور افتخاری» از وی نام برده شود اما می‌بینیم که اینگونه نیست و حتی این بازیگران که با حضور افتخاری باید نامشان مطرح شود در تبلیغات بسیار پررنگ جلوه داده می‌شوند. این نقص بزرگ سینمای ما است که از ستاره‌هایش اینگونه استفاده می‌کند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به این مسأله مهم ورود کرده و جلوی این اتفاق را با برنامه‌ریزی دقیق بگیرد.

وی افزود: انتخاب مردم برای دیدن یک فیلم تا حد زیادی بر اساس بازیگرانش صورت می‌گیرد و امروز اینگونه انتخاب کردن فیلم‌ها بسیار بیشتر شده و برخی از مخاطبان تنها معیار انتخاب فیلم‌هایشان بازیگرانی هستند که در فیلم ایفای نقش کرده‌اند و به همین دلیل باید نقش بازیگران و چهره‌ها محبوب و مطرح را جدی گرفت.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: نکته عجیبی در سینمای امروز ما وجود دارد که باید به آن اشاره شود. امروز با پدیده‌ای مواجه هستیم که در تاریخ سینمای جهان بی سابقه بوده. در گذشته اگر نقشی به بازیگران پیشنهاد می‌دادیم یکی از دلایل رد پیشنهاد همکاری کمرنگ بودن نقش بود و این مسأله در حدی اهمیت داشت که یک بازیگر اگر نقشش در حین ساخت فیلم کمرنگ می‌شد اعتراض می‌کرد اما امروز اکثر بازیگرانی که به چهره‌های پرطرفدار و در واقع پرفروش تبدیل شده‌اند از نقش‌های کمرنگ استقبال می‌کنند و هرچقدر نقش کمرنگ و کم دردسرتر باشد بازیگران چهره از آن نقش بیشتر استقبال می‌کنند و در واقع همه چیز به مسائل مادی و مالی مربوط و خلاصه شده است. به وجود آمدن این وضعیت بسیار عجیب است و باید جلوی رواج آن را گرفت.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سام و نرگس» اظهار داشت: یک بازیگر برای تبدیل شدن به ستاره‌ای سینمایی علاوه بر استعداد که لازمه آن است عناصر دیگری چون فیزیک خیلی خوب، بیان خوب، اعتماد به نفس بالا و... را نیاز دارد و مسائل دیگری چون حاشیه‌ها که منجر به دیده شدن یک شخص در بین عوام جامعه می‌شود تأثیر چندانی بر نظر و انتخاب تهیه‌کننده‌ها ندارد.

وی افزود: یک ستاره سینمایی باید مثل یک فوتبالیست بزرگ از خود مراقبت کند. این مراقبت از دو جنبه ظاهری و اخلاقی مورد نیاز است و یک بازیگر پرطرفدار و اصطلاحاً چهره باید از فیزیک و چهره خود مراقبت کند، ورزش مداوم داشته باشد و از مسائلی چون سیگار و... دوری کند و از طرفی به لحاظ شخصیتی از خود در جامعه و فضای مجازی مراقبت کند. در این صورت است که می‌تواند به عمر خود در جایگاه یک ستاره سینمایی بیفزاید اما اگر اینگونه نباشد مطمئناً مثل بسیاری از ستاره‌های امروز سینمای ما عمرش کوتاه می‌شود و فروغی چندانی در بین مردم نخواهد داشت.

شایسته در پایان تأکید کرد: سینمای ما ستاره‌های بزرگی دارد که هم از لحاظ هنری و هم از لحاظ شخصیتی افراد مهمی هستند. افرادی چون پرویز پرستویی، بیژن امکانیان، رضا کیانیان و علیرضا نصیریان بازیگرانی هستند که در تمام دوره فعالیت هنری‌شان از شخصیت و ظاهر خود مراقبت کرده و همچنان در هر فیلمی که ایفای نقش می‌کنند مورد توجه قرار گرفته و به بهترین شکل ظاهر می‌شوند.

نظر شما
پرونده ویژه