بررسی جایگاه موسیقی نواحی و قومی در رسانه ملی (بخش دوم)؛

پای مدیران سیما در میان است!

۱۳۹۸/۰۴/۰۹ - ۰۴:۵۸:۰۰
کد خبر: ۸۶۲۴۸۸
پای مدیران سیما در میان است!
رضا مهدوی در خصوص رویکردهای صدا و سیما به انتشار، حفظ و اشاعه موسیقی نواحی و ملی ایران با تاکید بر برنامه‌ریزی‌ها و ساختارهای درست و مناسب مدیران در شبکه‌های مختلف ابراز امیدواری کرد.

رضا مهدوی، موسیقی شناس و استاد سنتور، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا با بیان اینکه صدا و سیما با بازتولید و باز آفرینی آثار موسیقایی سعی به بازگرداندن مخاطبان علاقمند به این حوزه داشته و در تلاش است با ایجاد فضای مناسب در چارچوب قوانین به معرفی و انتشار پیشکسوتان و آثار ارزشمند آئینی و ملی بپردازد. 

مهدوی گفت: اما به طور کلی رادیو در زمینه موسیقی موفق تر عمل کرده و برنامه‌های بسیاری را در ساعات مختلف برای شنوندگان پخش می کند. 

وی با اشاره به برنامه «سلام صبح به خیر، که این روزها  از شبکه سه پخش می‌شود، گفت: در حال حاضر صدا و سیما مساله‌ای با پخش و معرفی آثار موسیقایی ندارد، اگر برنامه سازان پیشنهاد تولید و ساخت و علاقه مند به  فعالیت در این عرصه هنری هستند این سازمان می‌تواند به حمایت‌های لازم بپردازد.

این نوازنده سنتور تصریح کرد: مدیران سیما بیشتر تمایل به مبانی نظری موسیقی دارند که تا به حال  به آنها کمتر پرداخته شده هر چند که در شبکه چهار برنامه «چشم شب روشن» و شب موسیقی به موضوعات خاص نظری موسیقی پرداخته شده اما اینها کافی نیست و اگر برنامه‌هایی هم قبلا بوده بیشتر به خود موسیقی دانان و آثارشان پرداخته شده است.

وی گفت: امروزه ما بیش از گذشته نیازمند شناخت دقیق از انواع موسیقی‌ها هستیم و برنامه‌های جدی در این عرصه می‌تواند از طریق تلویزیون به آحاد مردم این شناخت‌های  لازم را بدهد.

مهدوی آسیب‌هایی که می‌تواند دامن فضای این هنر مردم پسند را بگیرد را برشمرد و گفت: اشکال و آسیب کار همیشه در زمان‌هایی بوده که اگر به لحاظ مدیریتی فضای ارائه موسیقی در سازمان صدا و سیما آماده سازی شده متاسفانه نگاه و سمت و سوی برخی مدیران و تهیه کنندگان به سوی موسیقی‌های پاپ و عامه پسند رفته و فضای جدی را از آنتن اشغال کرده است و این همیشه مورد اعتراض جامعه علمی و هنری بوده است.

این موسیقی شناس ادامه داد: صدا و سیما حکم دانشگاه دارد و باید در تفکیک انواع هنرها به‌طور جدی برنامه سازی کند. به‌طور مثال موسیقی تیتراژ سریال‌های تلویزیونی به‌خصوص در ماه مبارک رمضان ما شاهد موضوعات و موسیقی‌های غم بار هستیم و مثل گذشته جای خالی موسیقی فرح انگیز و با نشاط شدیدا احساس می شود. 

مهدوی در پایان گفت: موسیقی اقوام ایرانی برگرفته از آیین، رسم و رسومات و جایگاه خاص ایران در منطقه و جهان است و امری است کاملاً شناخته شده که همچنان جای کار بسیار دارد. البته سال‌ها پیش در شبکه بین‌الملل سیما- شبکه شش- آیتم‌های کوتاهی در رابطه با موسیقی نواحی ایران داشته‌ایم که مورد استقبال قرار گرفت. اینگونه برنامه‌سازی‌ها می‌باید در طیف گسترده‌تری در تمامی شبکه‌های تلویزیونی ایران طراحی و برنامه‌سازی شود.

موسیقی نواحی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز