آیا حق انتخاب برای همه یکسان است؟

دلیل علاقه بازیگران به حضور در شبکه نمایش خانگی نسبت به تلویزیون

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۰۵:۵۹:۳۰
کد خبر: ۸۶۴۳۴۴
دلیل علاقه بازیگران به حضور در شبکه نمایش خانگی نسبت به تلویزیون
یادداشت- مجتبی احمدی

در سال‌های اخیر علاقه بازیگران به همکاری با تلویزیون به دلایل مختلفی کمتر شده است. در حقیقت به رغم تولیدات پایین سینما، تلویزیون و حتی شبکه نمایش خانگی بازیگران علاقه مند هستند در هر رسانه ای به جز تلویزیون کار کنند. مگر در شرایط خاص که این شرایط خاص به عواملی چون: کارگردان، مناسبت های پخش (ماه مبارک ر مضان و نوروز)، نقش وسوسه کننده و ... برمی گردد.

اما اینکه در دو سال اخیر ستاره‌های سریال‌سازی هم در عرصه کارگردانی به شبکه نمایش خانگی رفتند و قطع به یقین بازیگران هم علاقه مند هستند با این سریال سازها کار کنند موردی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. 

در یک تحقیق میدانی و در گپ و گفت با سه تهیه کننده صاحب سبک و سابقه دار تلویزیون علت علاقه بیشتر بازیگران به حضور در شبکه نمایش خانگی را مورد بررسی قرار دادیم. اتفاقی که شاید در ظاهر به انتخاب و سلیقه برگردد اما در نگاهی فنی تر باید گفت این آسیب می تواند دامن رسانه ملی را در رقابت با شبکه نمایش خانگی بگیرد و غیرقابل جبران باشد.

در این تحقیق موارد ذیل دلایل اصلی علاقه و میل بیشتر بازیگران برای بازی در سینما و شبکه نمایش خانگی عنوان می شود:

1) در شرایط اقتصادی فعلی تلویزیون و نحوه پرداخت ها بازیگران ترجیح می دهند با شبکه نمایش خانگی همکاری داشته باشند. 

2) محدودیت‌ها و ممیزی‌های تلویزیون بسیاری از نویسندگان را به شبکه نمایش خانگی سوق داده است و بازیگران معتقد هستند در شبکه نمایش خانگی فرصت ایفای نقش‌های خاص و جذاب به دلیل انگیزه بالای نویسندگان در طراحی شخصیت های ویژه به مراتب بیشتر از تلویزیون است.

3) جالب است بدانید برخی از بازیگران زن معتقد هستند استتیک و زیبایی شناسی که یکی از ویژگی های بازیگران زن است در رسانه ملی به دلیل چارچوب ها و ممیزی ها دقیقا به یک آپشن برعکس تبدیل می شود. در حالی که در شبکه نمایش خانگی دست طراحان لباس و گریم برای خلاقیت و نمایش جذاب‌تر بازیگران (مرد و زن) بازتر است.

4) تزریق پول های نامشخص به نمایش خانگی باعث شده است بازیگران در این مدیوم دستمزدی حتی سه تا چهار برابری دریافت کنند. (البته این مسئله درمورد دیگر عوامل از جمله نویسنده و کارگردان و... نیز صادق است)

5) حضور چهره های استار سینما در شبکه نمایش خانگی فرصتی است که بازیگران درجه دو بتوانند خارج از چارچوب سینما در کنار ستاره ها فرصت دیده شدن پیدا کنند. 

6) شبکه نمایش خانگی محدودیتی برای ژانر ندارد و خطوط قرمز و ممیزی ها برای شوخی های سیاسی و اقتصادی که قطعا مخاطب بیشتری را به خود جذب می کنند در این رسانه کم رنگ تر است.

7) بسیاری از کارشناسان تبلیغات معتقد هستند تبلیغات شبکه نمایش خانگی در رسانه های مجازی به مراتب بیش از رسانه ملی است و همین مسئله برای دیده شدن بازیگران یک آپشن مهم و موثر تلقی میشود.

8) پخش چندباره سریال های تلویزیونی که در سال های اخیر مد شده است برخلاف میل بازیگران است و معتقد هستند تماشاگر تلویزیون از دیدن ما در لحظات مختلف شبانه روز خسته می شود و عملا به یک بازیگر دم دستی تبدیل می شویم. در حالی که در شبکه نمایش خانگی افراد در حالت عادی کمتر به دیدن سریال ها به شکل تکراری عادت دارند.

با این وصف باید گفت به‌رغم اینکه بسیاری از بازیگران اسم و رسم خود را از تلویزیون به دست آوردند و رسانه ملی در شناخته شدن آنها نقش بسزایی داشته است اما فاکتورهایی چون دستمزد، ممیزی ها و... برای این صنف خاص امروز در اولویت است.

اینکه بسیاری از سریال‌های تلویزیون امروزه با تبلیغات مجازی و حتی طراحی پوستر در صفحات اجتماعی، برش سکانس‌های جذاب جهت انتشار در این صفحات اقدام می‌کنند دقیقا به همین دلیل است که فرمول شبکه نمایش خانگی حتی می‌تواند در رسانه ملی نیز برگ برنده باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز