بررسی جایگاه زن در درام های ایرانی؛

مسعود بهبهانی‌نیا: هنوز هم از جایگاه مهم زنان در جامعه غافلیم!

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۰۵:۵۸:۰۰
کد خبر: ۸۶۵۶۸۹
مسعود بهبهانی‌نیا: هنوز هم از جایگاه مهم زنان در جامعه غافلیم!
اینکه آیا همچنان جایگاه زن در درام‌های ایرانی نمایش غیرواقعی از حضور او در جامعه امروز است، موضوع گفت‌وگوی خبرنگار برنا با تنی چند از نویسندگان مطرح از جمله مسعود بهبهانی‌نیا شد که در ادامه آن را می‌خوانید.

مسعود بهبهانی‌نیا، نویسنده و تهیه‌کننده‌ سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، نگاه سنتی به حضور زن در سطوح مختلف جامعه را همچنان پایدار و همچنان اثرگذار در تولیدات تصویری مانند سینما و تلویزیون دانست و گفت: به هر حال هنوز یک نگاه سنتی نسبت به زن و نقش او در خانه و خانواده وجود دارد که او را معمولا در سریال‌ها و یا مجموعه‌ها به صورت یک فرد خانه‌داری که بیشتر در حال پذیرای و انجام کارهای  آشپزخانه و پذیرایی از مهمانان است می‌بینیم.

وی گفت: امروزه تحولات اجتماعی و نقشی که زن  در جامعه ایفا می‌کند به سریال‌ها سرایت کرده و محور خیلی از قصه‌ها و داستان‌ها شده که موجب ایجاد کنش و واکنش‌هایی است. با این وجود همچنان زن در جامعه ما محدودیت‌های خود را به خصوص در نقش آفرینی آثار تصویری و دیگر هنرها به لحاظ مسئله حجاب و قصه‌های مبتنی بر  عشق‌های مثلثی دارد.

بهبهانی در توجه نویسندگان و تولیدکنندگان آثار تصویری به ساخت قصه‌ها و داستان‌های با مضمون‌های مرد محور و نبود دغدغه آنها به شناساندن قهرمانان زن در درام امروز گفت: من از کسانی هستم که تمام تلاشم را برای ساخت آثار، به هدف برجسته‌تر کردن جایگاه زن به عنوان قهرمان داستان‌هایم کرده‌ام و خیلی از سریال‌هایی که نوشته‌ام با محوریت زن در داستان بوده است، مجموعه‌هایی مانند خانه پدری، خاک سرخ، سریال کیمیا و ... 

نویسنده سریال «نرگس» گفت: من بیشتر به خاطر همان غفلتی که به حضور زن در طول تاریخ وجود داشته به این موضوع توجه ویژه داشته‌ام و بیشتر  به سراغ قصه‌هایی رفته‌ام که محوریت آن زن بوده باشد.

در پایان بهبهانی در مقام یک نویسنده دلایل عدم توجه کارگردانان و تهیه کنندگان  به ساخت سریال‌هایی با مضامین زنانگی و نمایش توانمندی‌های آنان در رسانه‌ها را اینگونه بیان کرد: یکی از دلایلی که تهیه کنندگان و یا کارگردانان به ساخت قصه‌هایی به محوریت زن نمی‌پردازند، مساله سانسور و ممیزی‌هاست که در حال حاضر بسته به سلیقه مدیران مختلف و نگاه آنها به مسائل اجتماعی دچار تغییرات شده و روز به روز هم فشرده‌تر و قانونمندتر می‌شود و عوامل تهیه فیلم را دچار چالش‌های مختلف و دردسرساز می‌کند. اینگونه است که آنها ترجیح می‌دهند به سراغ چنین قصه‌هایی نروند که این خود موجب کمرنگ شدن حضور زن در تولید آثار می‌شود.

مسعود بهبهانی نیا

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز