کوشک جلالی، پابلو نرودا و پستچی‌اش

۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۶:۰۵:۵۳
کد خبر: ۸۷۰۹۰۰
کوشک جلالی، پابلو نرودا و پستچی‌اش
نمایش «پستچی پابلو نرودا» به کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی که به زودی در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود گروه اجرای این روزها در سالن استاد ناظرزاده کرمانی مشغول تمرین است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، نمایش «پستچی پابلو نرودا» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و بازی امیرکاوه آهنین‌جان، اشکان خطیبی، رویا تیموریان و دنیا مدنی به زودی در تماشاخانه ایرانشهر سالن استاد ناظرزاده کرمانی روی صحنه می‌رود و تمرینات گروه اجرای این نمایش این روزها در همین سالن انجام می‌شود.

نمایشنامه این اثر که توسط آنتونیو اسکارمتا نوشته شده در واقع «صبر جانسوز» نام دارد که کوشکجلالی در نسخه فارسی ترجمه شده‌اش عنوان این نمایشنامه را به «پستچی پابلو نرودا» تغییر داده است، این مترجم، نویسنده و کارگردان تئاتر دلیل این تغییر عنوان را اینگونه بیان می‌کند که «پستچی پابلو نرودا» می‌تواند تأکیدی بر کاراکترهای اصلی این نمایش داشته باشد. کوشک جلالی به نوعی دلیل تغییر عنوان این نمایش را یک مسأله و نگاهی محتوایی بیان می‌کند.

اشکان خطیبی به عنوان پستچی یکی از نقش‌های اصلی این نمایش را بر عهده دارد و از طرفی آنطور که در تمرینات به نظر می‌رسد، اکثر زمان بازی او با علیرضا کوشک‌جلالی است و در همین تمرینات تعامل این دو بازیگر روی صحنه نشان می‌دهد که می‌توان انتظار حضور زوجی جذاب را بر روی صحنه این نمایش داشت.

رویا تیموریان نیز همراه با دخترش دنیا مدنی در این نمایش نقش مادر و دختری را ایفا می‌کنند که این نسبت واقعی آن چیز که روی صحنه دیده می‌شود را احتمالاً باید جذاب‌تر و ملموس‌تر کند.

پستچی پابلو نرودا 1

بنا بر این گزارش صبح روز یکشنبه 23 تیرماه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی در حالیکه اشکان خطیبی و امیرکاوه آهنین‌جان روی صحنه ایفای نقش می‌کنند، علیرضا کوشک‌جلالی با دقت روی صندلی نشسته و بازی این دو بازیگر با تجربه را مشاهده می‌کند. با توجه به اینکه بازیگران با تسلط بر نقش‌هایشان روی صحنه حضور دارند به نظر می‌رسد تمرینات به نتیجه مطلوب نزدیک شده و کوشک‌جلالی با نظارت بر بازی آنها نکات ریز و کوچکی که به نظر می‌رسد آخرین شاخ و برگ‌هایی است که یک کارگردان به نمایشش می‌دهد تا نمایش به تکامل مدنظر وی برسد. این مسأله درباره بازی رویا تیموریان و دنیا مدنی نیز صدق می‌کند و این دو بازیگر نیز با تسلطی به نقش‌هایشان روی صحنه حضور دارند که کاملاً مشخص است نمایش در روزهای پایانی تمرینش به سر می‌برد.

جزئیاتی که کوشک‌جلالی به بازی بازیگران اضافه می‌کند بیش از هر چیز جزئیاتی است که طنازی خاصی به اثر می‌دهد. هر بازیگر در حین اجرای نقشش به کارگردان ایده‌های اجرایی خود را عنوان می‌کند و کوشک‌جلالی نیز از این ایده‌ها استقبال کرده و معمولاً به بازیگران اجازه بداهه‌پردازی می‌دهد.

گروهی که در اجرای این نمایش با هم همکاری دارند انتظار خلق اثری جذاب و مخاطب‌پسند را به وجود آورده‌اند که هماهنگی و تعامل موجود در بین اعضای گروه چنین انتظاری را دوچندان کرده و باید منتظر ماند تا «پستچی پابلو نرودا» را روی صحنه دید.

نمایشنامه «پستچی پابلو نرودا» بیانگر زندگی مردم شیلی و نحوه ارتباط تنگاتنگ آنها با پابلو نرودا و اشعار اوست. از جمله، ماریوی پستچی در ارتباط با شاعر بزرگ به رمز و راز عشق پی می‌برد. عشقی که نه تنها ماریو بلکه مردمان سراسر جهان را به مرز جنون می‌کشد و ... .

پستچی پابلو نرودا 2

پابلو نرودا شاعر برنده جایزه نوبل کشور شیلی است که تأثیر او بر فرهنگ و هنر کشورش انکار نشدنی است اما این شاعر بزرگ علاوه بر وجهه هنری‌اش دارای وجهه‌ای سیاسی نیز است که به نظر می‌رسد در جدیدترین اثر نمایشی علیرضا کوشک جلالی بیش از هر چیز قرار است از نرودا وجهه‌ای متفاوت‌تر ببینیم. آنتونیو اسکارمتا از نویسندگان مطرح کشور شیلی است که همانند بسیاری از هنرمندان این کشور ارادتی خاص به نرودا دارد و علاوه بر این اثر، فیلمی سینمایی با عنوان «پستچی» به کارگردانی مایکل ردفورد و ماسیمو ترویسی نیز بر اساس رمان اسکارمتا ساخته شده است.

نکته جالب توجه این است که کوشک‌جلالی حدود 20 سال پیش این نمایش را روی صحنه برد که شاید برای مخاطبان آن نمایش جالب باشد که دوباره این اثر را پس از 20 سال ببینند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز