بررسی حضور بازیگران زن خارجی در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی؛

با دستمزد یک بازیگر خارجی می توان ۱۰ فیلم ساخت/ کیارستمی به خاطر حجاب دوربینش را داخل خانه نمی‌برد!

۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۰۵:۵۵:۰۰
کد خبر: ۸۷۷۱۴۴
با دستمزد یک بازیگر خارجی می توان ۱۰ فیلم ساخت/ کیارستمی به خاطر حجاب دوربینش را داخل خانه نمی‌برد!
خسرو معصومی، کارگردان سینما، گفت: دستمزد بازیگران خارجی آنقدر بالاست که می‌توان با آن 10 فیلم دیگر ساخت. تاجایی که فیلمنامه نیاز نداشته باشد نباید کارگردانان و تهیه کنندگان چنین انتخاب‌هایی داشته باشند چراکه هیچ دلیل منطقی برای حضور آنان در فیلم و سریال ایرانی وجود ندارد.

خسرو معصومی، کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا با اشاره به حضور بازیگران زن خارجی در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی گفت: قاعده این است اگر فیلمنامه‌ای احتیاج به بازیگر خارجی داشته باشد که آن فرد در فیلم نقش یک خارجی را بازی کند، از آن استفاده شود. اینکه یک بازیگر خارجی در فیلم ایرانی با زبان دیگر بازی کند یک امر غیرمنطقی است. حال اگر فیلم در ایران فیلمبرداری شود یا خارج از کشور.

وی ادامه داد: از طرفی دستمزد این بازیگران آنقدر بالاست که می‌توان با آن 10 فیلم دیگر ساخت. بنابراین به نظر من تاجایی که فیلمنامه نیاز نداشته باشد نباید کارگردانان و تهیه کنندگان چنین انتخاب‌هایی داشته باشند. مشکل این است خیلی اوقات ما اصلا نیاز به بازیگر خارجی نداریم اما به خاطر دلایل اقتصادی این کار انجام می‌شود در حالی که می‌توانیم همان نقش را به یک بازیگر ایرانی بدهیم.

کارگردان فیلم «کار کثیف» با اشاره به مشکلات در ساختار شورای انجمن صنفی ساخت و نمایش اظهار کرد: بسیاری از فیلم‌ها بوده که پس از ساخت به بهانه حضور یک بازیگر زن خارجی و ایرادات ظاهری نتوانستند پروانه نمایش بگیرند. اگر قرار است این اتفاق بیفتد از اول نباید پروانه ساخت داده شود. وقتی تهیه کننده هزینه 2، 3 میلیارد تومانی کرده یعنی پروانه ساخت گرفته حالا اینکه فیلم توقیف می‌شود حاکی از اشکالاتی است که در ساختار سینمای ما وجود دارد. یکی از ضعف‌هایی که اخیرا مشاهده کردیم و خنده‌دار بود، توقیف فیلم «کتاب قانون» پس از سال‌ها به بهانه بازیگر خانم خارجی آن بود. در حالی که آن خانم کارهایی انجام داده و پوششی داشته که خارج از کشور کاملا عادی است و در ایران خط قرمز محسوب می‌شود.

خسرو معصومی

معصومی با بیان اینکه حضور زنان خارجی در ایران دلیل دراماتیک ندارد افزود: حضور این بازیگران دلایل اقتصادی دارد. اگر قرار باشد همچین فیلم‌هایی در ایران ساخته شود قطعا این بازیگران مانند خانم‌های ایرانی حجاب دارند و باید تمام خط قرمزها را رعایت کنند. فیلم‌هایی مثل «سلام بمبئی»، «من سالوادور نیستم» و... چون خارج از کشور ساخته شدند توانستند جذابیت‌های بصری ایجاد کنند. وگرنه حتی در فیلم «جن زیبا» خانم بازیگر مطرح تُرک با چادر بازی کرد. پس اینکه بخواهیم جذابیت بصری ایجاد کنیم یا دست بازتری در نگارش دیالوگ داشته باشیم در ایران جواب نمی‌دهد.

خسرو معصومی تصریح کرد: چرا در فیلم ایرانی یک دختر کنار پدرش باید حجاب داشته باشد؟ کدام خانمی در خانه پیش شوهرش روسری سر می‌کند؟ همانطور که در سریال «گاندو» سر خانم ایرانی کلاه گیس گذاشتند چرا در فیلم‌ها و سریال‌های دیگر این کار را نمی‌کنند؟ این مسئله الان در سینما مهم است. اگر تکلیف این موضوع مشخص شود بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

وی ادامه داد: سینما باید برگرفته از واقعیات باشد وقتی غیر از این باشد یعنی در واقعیت دست برده شده است و سینما تبدیل به کمدی می‌شود. آقای عباس کیارستمی فقط به همین دلیل دوربینش را وارد خانه نمی‌کرد. در فیلم «طعم گیلاس» اصلا ندیدیم آقای ارشادی وارد خانه و فضای بسته شود. مراجع و مسئولان باید از نظر شرعی و قانونی این مسئله را مورد بررسی قرار دهند و حل کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز