هوشنگ مرادی کرمانی نامزد جایزه «آسترید لیندگرن» شد

۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۱۱:۴۰:۰۲
کد خبر: ۹۱۲۵۹۶
هوشنگ مرادی کرمانی نامزد جایزه «آسترید لیندگرن» شد
مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان «هوشنگ مرادی کرمانی» را به عنوان نامزد دریافت جایزه «آسترید لیندگرن» سال ۲۰۲۰ اعلام کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در اطلاعیه موسسه تاریخ ادبیات کودکان آمده است: تأثیر ماندگار بر فرهنگ خودی (تألیف)، گسترش در فرهنگ دیگری (ترجمه) برای هنرمندان و پایداری و نوآوری برای کوشندگان، سه ویژگی بنیادی است که مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برای معرفی نامزدهای جایزه آسترید لیندگرن در نظر دارد. این مؤسسه باور دارد که نامزد کردن هنرمندان و کوشندگان حوزه فرهنگ کودکی و دستیابی این هنرمندان و کوشندگان به جایزه‌هایی مانند جایزه جهانی آسترید لیندگرن، به نقشه راه نیازمند است.

مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با این رویکرد و به دلایل برشمرده در زیر، هوشنگ مرادی کرمانی را نامزد خود برای دریافت جایزه جهانی آسترید لیندگرن سال ۲۰۲۰ معرفی می‌کند:

هوشنگ مرادی کرمانی در داستان‌هایش زندگی کودکانی را روایت می‌کند که در جامعه دیده نمی‌شوند یا صدای بی‌صدای جامعه هستند. با روایت زندگی این کودکان، آواهای خاموش آنان به صدا درمی‌آید.

داستان‌های هوشنگ مرادی کرمانی برآمده از آزمون‌های زندگی او هستند، و این ویژگی جایگاه این نویسنده را در میان نویسندگان واقعگرای کودک و نوجوان برجسته می‌سازد.

عنوان‌های پرشماری از کتاب‌های هوشنگ مرادی کرمانی به زبان‌های دیگر جهان برگردان شده و با استقبال مخاطبان خود در حوزه فرهنگی این زبان‌ها یا کشورها روبه‌رو شده است. این ویژگی، هوشنگ مرادی کرمانی را شناخته‌شده‌ترین نویسنده ایرانی در جهان کرده و معیاری دیگر برای مؤسسه در نامزدی او در دریافت این جایزه است.

شورای کتاب کودک در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، هوشنگ مرادی کرمانی را به‌سبب «قلم روان و توانایی‌های منحصر به‌فرد» نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن کرده بود. او همچنین در سال ۱۹۹۲ نامزد دریافت جایزه هانس کریستین آندرسن بود.

پیش‌تر نیز سه نهاد ایرانی دیگر، هوشنگ مرادی کرمانی، محمدرضا شمس، مهدی حجوانی، کتابخانه‌های سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرهاد حسن‌زاده، فرشید شفیعی و طرح «با من بخوان» موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان را به عنوان نامزد جایزه «آسترید لیندگرن» معرفی کرده‌اند.

جایزه آسترید لیندگرن، پس از جایزه هانس کریستین آندرسن، بزرگ‌ترین جایزه جهانی ادبیات کودک و نوجوان است. این جایزه از سال ۲۰۰۲ برای بزرگداشت نام و یاد نویسنده پرآوازه ادبیات کودکان، آسترید لیندگرن و برای ترویج ادبیات ناب کودک و نوجوان جهان، پایه‌گذاری شده است. تقویت و بالندگی کیفیت ادبیات کودک و نوجوان از هدف‌های جایزه «آسترید لیندگرن» است.

نظر شما
پرونده ویژه