بررسی سریال های تاریخی مهدی فخیم زاده (بخش اول)

تنهاترین سردار برای غربت امام حسن(ع)

۱۳۹۸/۰۸/۰۵ - ۰۴:۵۶:۰۰
کد خبر: ۹۱۶۳۵۱
تنهاترین سردار برای غربت امام حسن(ع)
مجتبی احمدی_ دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی(ع) سریال «تنهاترین سردار» به کارگردانی مهدی فخیم زاده مورد بررسی قرار می دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ سریال «تنهاترین سردار» اولین تجربه مهدی فخیم زاده در ساخت سریال در ژانر تاریخی(تاریخ اسلام) بود و بی تردید او با کمترین تجربه در این ژانر تصمیم گرفت اتفاقی دیگر را بعد از سریال امام علی(ع) به کارنامه سریال های تاریخی تلویزیون اضافه کند.

مهدی فخیم زاده را همگان با کارگردانی آثار پلیسی، روانی، سیاسی و حتی کمدی هایی چون فیلم سینمایی خواستگاری به خاطر می آوردند و این بسیار عجیب بود که فخیم زاده حالا با ژانری متفاوت با قلم همیشگی اش به سمت سریال سازی برای تلویزیون برود.

او در گفت و گوهای مختلف افتادنش را در این مسیر یک اتفاق می داند و سریال «تنهاترین سردار» در کارنامه او استارتی است برای اینکه یک اتفاق ویژه با عنوان «ولایت عشق» بعد از مدت ها رقم بخورد.

سریال «تنهاترین سردار» بعد از سریال امام علی(ع) ساخته شد و روی آنتن رفت که قطعا از چند زاویه مقایسه این دو سریال، ساخته مهدی فخیم زاده را تحت الشعاع قرار داد.

بی تردید سریال «تنهاترین سردار» همه توانمندی فخیم زاده نبود و زاویه نگاه این سریال تاریخی به زندگی امام حسن مجتبی(ع) گرما و کشش لازم را در زمان پخشش ایجاد نکرد شاید ایراد اصلی این سریال که بعدها در سریال ولایت عشق مرتفع شد به ایجاد فضای قابل باور میان کاراکترها و نوع روایتی بود که می توانست بیش از این حرف ها تماشاگرش را درگیر کند.

این سریال روایتی از زندگی امام حسن مجتبی (ع) و قضیه صلح او با معاویه و شرایط جامعه اسلامی و شیعیان آن زمان بود که بعد از گذشت چند قسمت کم کم مخاطب خودش را پیدا کرد و به رغم توقع بالای مخاطبان از سریال امام علی(ع)، کم کم بازی ها در سریال شکل گرفت و با گرم شدن موقعیت قصه سریال «تنهاترین سردار» هم توانست مخاطبش را جلب کند.

جدا از اکبر زنجانپور که در دو سریال تاریخی مهدی فخیم زاده ایفاگر دو نقش متفاوت بود، افسانه بایگان با نقش منفی جعده حضور متفاوتی را در دنیای بازیگری اش تجربه کرد. نقش دارای چالش های جدی یک زن خاص در تاریخ اسلام بود که قطعا می توانست روی بازیگرش هم تاثیراتی داشته باشد. بایگان که یکی از ستاره های سینمای زمان خودش بود، انتخاب متفاوت فخیم زاده بود که در این سریال درخشید.

دیگر بازیگران این سریال عبارتند از: اکبر زنجانپور، داوود رشیدی، ابوالفضل پورعرب، حسین گیل، اسماعیل محرابی، مهدی فخیم‌زاده، افسانه بایگان، فریده صابری، فتحعلی اویسی، عباس امیری، عنایت‌الله شفیعی، هادی مرزبان، سیروس ابراهیم‌زاده، ناصر آقایی، صدرالدین حجازی، غلامرضا طباطبایی، کاظم هژیرآزاد، بهمن روزبهانی، نادر رجب‌پور، حسین خانی‌بیک، حبیب دهقان‌نسب، فرشاد ارژنگی، پرویز شاهین‌خو، محمدتقی شریفی، شهرام زرگر، رضا سعیدی، امید تبریزیان، رامسین کبریتی، فرداد صفاخو

محمد اصفهانی با ملودی از مجید انتظامی برای این سریال خواند و مهدی ژورک تصاویر رضا بانکی و رسول احدی را تدوین کرد تا دومین سریال تاریخی جدی تلویزیون به نام فخیم زاده رقم بخورد.

تلویحا در گفت و گوهایی که با فخیم زاده داشتم معتقد بود سریال «تنهاترین سردار» تجربه ای بود تا در سریال «ولایت عشق» با اطلاع کامل از چند و چون کار در حوزه تاریخ اسلام پشت دوربین کارگردانی بنشینم. شاید مهم ترین نکته در ساخت سریال «تنهاترین سردار» این است که فخیم زاده با این سریال تمام ژانرهای سینمایی ممکن را تجربه کرد، اتفاقی که برای کارگردانان معدودی در سینمای ایران رخ می دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز