سیروس الوند:

دستمزد بازیگران هیچ سنخیتی با عوامل پشت دوربین ندارد

۱۳۹۸/۰۸/۲۹ - ۰۶:۰۲:۰۰
کد خبر: ۹۲۵۶۷۴
دستمزد بازیگران هیچ سنخیتی با عوامل پشت دوربین ندارد
سیروس الوند با بالا دانستن میزان دستمزد بازیگران تأکید کرد که دستمزد بازیگران یک فیلم هیچ سنخیتی با عوامل پشت دوربین ندارد.

سیروس الوند کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: دستمزد بازیگران هیچ سنخیتی با عوامل پشت دوربین ندارد، آن‌ها نسبت به کاری که می‌کنند دستمزد بیشتری می‌گیرند اما عوامل پشت دوربین دستمزد بسیار کمتری دریافت می‌کنند.

الوند تصریح کرد: نکته‌ای که درباره دستمزد عوامل پشت دوربین در نظر گرفته نمی‌شود بیکاری آنهاست. عوامل پشت دوربین معمولاً با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند و پس از پایان کار معمولاً مدتی بیکار هستند اما فقط میزان دستمزدشان مطرح می‌شود و کسی به مدت زمان بیکاری این افراد توجه نمی‌کند. به عنوان مثال اگر یک نفر 100 یا 200 میلیون تومان برای دو ماه دستمزد می‌گیرد و دو سال بیکار است میزان درآمدش به اندازه یک کارمند است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: تعداد بازیگرانی که دستمزدهای میلیاردی می‌گیرند بسیار کم است ولی به طور کل دستمزد بازیگران بسیار بالا است و باید نظارتی بر میزان دستمزدها صورت بگیرد. وقتی به بازیگرانی که امروز دستمزد بسیار بالایی می‌گیرند دلیل این دستمزدها را می‌پرسیم آن‌ها ادعا می‌کنند که با حضورشان در یک فیلم اقبال تماشاگر را به همراه دارند اما ثابت شده که امروز اینگونه نیست و اگر یک فیلم قصه و موضوع جذابی نداشته باشد نمی‌تواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند و بارها دیده‌ایم فیلمی با بازیگران مطرح شکست خورده و فیلمی که بازیگران چندانی ندارد توانسته فروش خوبی داشته باشد. با توجه به این مسأله امروز باید چنین قاعده‌ای که فیلم‌ها بر اساس بازیگران به فروش می‌رسند را فراموش کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «این سیب هم برای تو» در ادامه گفت: در گذشته که مبنای فروش فیلم‌ها بازیگرانی بودند که در آن حضور داشتند هم قواعدی وجود داشت که تنها بازیگر تعیین‌کننده نبود. در آن زمان یک سوپراستار به قدری تأثیرگذار بود که سینماهای شهرستان‌ها پیش از ساخته شدن فیلم با پرداخت مبالغی از تهیه‌کننده می‌خواستند که فیلم را زودتر در شهر آنها اکران کند، چنین وضعیتی باعث می‌شد که یک فیلم پیش از ساخته شدن هزینه خود را تأمین می‌کرد و حتی به سود می‌رسید، در این صورت بود که میشد گفت سوپراستارها تأثیرگذار هستند اما وقتی فیلمی ساخته می‌شود، یک بازیگر مبلغ هنگفتی را به عنوان دستمزد دریافت می‌کند اما فیلم فروشی ندارد باید تجدیدنظری صورت بگیرد.

الوند با اشاره به وضعیت نامساعد دستمزدها در بین عوامل پشت صحنه اظهار داشت: عوامل پشت صحنه یعنی هر شخصی غیر از بازیگران وضعیت خوبی در دستمزدها ندارند و ملاک و معیار مشخصی برای تعیین میزان دستمزد وجود ندارد. یه فیلمنامه‌نویس اگر فیلمنامه خوبی داشته باشد ممکن است با قیمت بسیار مناسبی فیلمنامه‌اش را بفروشد اما برخی افراد حتی حاضر نمی‌شوند بابت فیلمنامه مبلغی پرداخت کنند. از فیلمنامه‌نویس که کارش پایه ساخت هر فیلمی است گرفته تا دیگر عوامل قاعده مشخصی برای دریافت دستمزدش ندارد.

او در پایان تصریح کرد: تنها راه مقابله با دستمزدهای نجومی بازیگران مشروط کردن این دستمزدها به فروش بالای فیلم است. این شرایط به شکلی غلط و ناقص امروز در حال اجرا است، به طوری که مثلاً یک بازیگر دستمزد خود را یک میلیارد می‌داند و با همین رقم در فیلم مشارکت می‌کند و حتی اگر فیلم فروش نداشته باشد هم این افراد به سود می‌رسند و هیچ فرقی با بازیگرانی با دستمزد بالا ندارند. زمانی که فیلم «نفس بریده» را ساختم که آخرین فیلم بهروز وثوقی محسوب می‌شود، بهروز وثوقی درصدی از دستمزدش را دریافت کرد و مابقی را به صورت پورسانتی با ما کار کرد که با توجه به فرمول و شرایط موجود منطقی بود اما امروز بازیگران با قواعدی قرارداد می‌نویسند که تحت هر شرایط این قراردادها به نفع بازیگران و به ضرر تهیه‌کننده‌ها است. این وضعیت را می‌توان ناشی از ورود پول‌های مشکوک دانست.

نظر شما
پرونده ویژه