بازنمایی زن در سینمای دهه ۹۰

۱۳۹۸/۰۹/۱۵ - ۱۲:۱۹:۵۰
کد خبر: ۹۳۲۴۷۹
بازنمایی زن در سینمای دهه ۹۰
هشتمین نشست تخصصی جایزه پژوهش سال سینمای ایران باعنوان بازنمایی زن در سینمای دهه ۹۰ برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ نشست تخصصی بازنمایی زن در سینمای دهه۹۰ با سخنرانی دکتر مریم جلالی، استاد دانشگاه، منیره قیدی، کارگردان و فیلمنامه نویس و دکتر عاصمه قاسمی،جامعه شناس و استاد دانشگاه و با حضور جمعی از دانشجویان و پژوهشگران در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست دکتر مریم جلالی، استاد دانشگاه ضمن تحلیل بازنمایی زن در سینمای ایران گفت: تا زمانی که سینما به پژوهش متصل نباشد، فیلمساز با برداشت‌های خود فیلم را می سازد.

وی با اشاره به اینکه با کمک علوم مختلف باید به تحلیل و بازنمایی ها بپردازیم گفت: برای تحلیل باید به چند سه‌گانه از جمله منش، بینش، نگرش و عرف، شرع، قانون و زن دیروز، زن امروز، زن فردا و همچنین نوع نگاه فیلمساز به مخاطب و شرایط موجود در جامعه توجه نمود.

وی با اشاره به این مهم که باید به نظام عاطفی توجه نماییم افزود: در قیاس با فیلم های اخیر سینما، در فیلم های دهه ۶۰ که زنان نقش کمرنگ تر و حضور کمتری در فیلم ها داشتند، سینما بازنمایی بهتری از زنان و خانواده ارائه می نمود.

جلالی زن واقعی را انسانی مولد معرفی کرد و گفت: باید توجه داشت در نمایش زنان موفق در سینما دچار سوگیری نشویم.

این استاد دانشگاه افزود: در بازنمایی نقش زن در سینما باید مفاهیم مربوطه را یاد گرفته و با مصادیق جدید به صورتی خلاقانه آنها را ارائه دهیم.

همچنین در ادامه این نشست منیره قیدی، کارگردان و فیلمنامه نویس به بیان ضرورت توجه و مراقبت از جایگاهی که زنان توانستند در سینمای امروز کسب کنند پرداخت.

کارگردان فیلم ویلایی ها با اشاره به اهمیت نمایش جایگاه حقیقی مادر در سینما افزود:متاسفانه ما به دلیل قرار گرفتن در دوران گذار نتوانسته ایم نقش زن و مادر را به درستی درک و ارائه نماییم.

منیره قیدی گفت: بیش از بیست فیلم در دهه نود به بازنمایی زن در سینما پرداخته است که بیشتر آنها جنبه مطالبه گری داشته اند.

عاصمه قاسمی، جامعه شناس و استاد دانشگاه که میزبان این نشست بود نیز به بیان جایگاه و نقش زن در سینمای ایران پرداخت و گفت: متاسفانه ما در حوزه زنان دچار بحران بی الگویی هستیم که بخشی از آن به فرهنگ جامعه ما مرتبط است.

دکتر قاسمی به ضرورت پرداختن به نقش زن به عنوان مادر اشاره کرد و گفت: باید توجه کنیم که در سینمای ما نقش زن به عنوان مادر چگونه به نمایش گذاشته می شود، زنی که نقش مادر را به نمایش می گذارد باید فردی کنشگر در نظر گرفته شود.

این نشست نیز با گفتگو و مباحثه میان حاضرین و سخنرانان به پایان رسید

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز