هادی ترابی‌فر:

در هیچ کشوری هنرمندان از پرداخت مالیات معاف نیستند

۱۳۹۸/۰۹/۱۷ - ۰۵:۴۶:۰۳
کد خبر: ۹۳۲۶۸۰
در هیچ کشوری هنرمندان از پرداخت مالیات معاف نیستند
هادی ترابی‌فر با غیرمنطقی دانستن معافیت مالیاتی هنرمندان تأکید کرد که در هیچ کشوری هنرمندان از پرداخت مالیات معاف نیستند.

هادی ترابی‌فر کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: معافیت هنرمندان، اهالی فرهنگ و رسانه که شامل نویسنده‌ها، تهیه‌کننده‌ها، فیلمبردارها و... می‌شود قشر عظیمی را در بر می‌گیرد که درآمدهای مختلفی دارند و تنها مربوط به بازیگران و خوانندگان نیست.

ترابی‌فر تصریح کرد: همه دست‌اندرکاران ساخت یک اثر هنری از پرداخت مالیات معاف هستند و این در حالی است که در کشور ما کارگرها، کارمندها و تمام اقشار جامعه مالیات پرداخت می‌کنند و این شرایط عادلانه نیست که افراد پر درآمدی چون بازیگران مشهور مالیات پرداخت نکنند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: دستمزد برخی بازیگران رقم بسیار قابل توجهی را در برمی‌گیرد و مشمول معافیت نبودن بازیگران به بهانه کمک به ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی منطقی نیست. در کشور ما فرار مالیاتی بسیاری وجود دارد که در سیاست‌های سازمان مالیات کشور باید تغییراتی اعمال شود. به عنوان مثال در کشور ما کسی که میلیاردها پول را در بانک پس‌انداز می‌کند مالیات نمی‌دهد اما کسی که همان پول را وارد بازار کار می‌کند و کاری شروع می‌کند باید مالیات بپردازد که به هیچ‌وجه منطقی نیست.

او افزود: برای پرداختن به موضوع معافیت مالیاتی هنرمندان می‌توان از تجربه کشورهایی چون آمریکا در هالیوود استفاده کرد. در این کشور و حتی کشورهای اروپایی به قدری قوانین مالیاتی سختی برای هنرمندان در نظر گرفته شده است که بعضاً با عدم پرداخت مالیات اموال هنرمندان مصادره می‌شود و یا حتی به زندان می‌افتند و ایران تنها کشوری است که هنرمندانش به طور کامل از پرداخت مالیات معاف هستند.

ترابی‌فر در ادامه اظهار داشت: با بررسی و تحقیقی که من داشتم کشوری چون ایرلند که یک سری معافیت‌ها برای هنرمندانش در نظر گرفته است شرایطی منطقی را فراهم کرده است. این معافیت مالیاتی که شرایطی دارد نیز شامل بازیگران نمی‌شود و حتی همه آثار هنری هم نمی‌توانند از معافیت مالیاتی برخوردار باشند و کمیسیونی وجود دارد که باید فاخر بودن اثر را تشخیص دهد و در صورت وجود شرایط لازم اثر مورد نظر تا سقفی مشخص مشمول معافیت مالیاتی می‌شود اما در کشور ما بدون هیچ بررسی و نظارتی همه آثار هنری از پرداخت مالیات معاف هستند.

او در ادامه با اشاره به عدم شفافیت در درآمد برخی بازیگران مطرح، گفت: تهیه‌کننده‌ها باید از شفاف‌سازی درآمد هنرمندان حمایت کنند و این اتفاق بیش از هر چیز به نفع اهالی فرهنگ و هنر است و اگر هنرمندان نیز همانند دیگر افراد جامعه مالیات بپردازند اقشار جامعه نیز این عدالت را احساس کرده و ارتباط بیشتری با هنرمندان برقرار می‌کنند. امروز تحریم‌ها وضعیت اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار داده و در شرایط خوبی به سر نمی‌بریم و راه‌هایی چون دریافت مالیات از اقشار پر درآمد می‌تواند به وضعیت اقتصادی کشور کمک کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز