ویژه یلدای ۹۸ ؛

شاهنامه خوانی شب یلدا در کنار کرسی /ترس از تاریکی بهانه ی یلدا

۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۱۸:۰۸:۰۰
کد خبر: ۹۳۳۶۴۷
شاهنامه خوانی شب یلدا در کنار کرسی /ترس از تاریکی بهانه ی یلدا
پروانه معصومی بازیگر سینما و تلویزیون از رسوم زیبای شب یلدا گفت و شاهنامه‌خوانی، حافظ‌خوانی و قصه‌های هزار و یک شب را از این رسوم دانست.

پروانه معصومی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: یک بار در فیلمی به کارگردانی شهره لرستانی ایفای نقش کردم که قصه‌اش مربوط به شب یلدا بود و دیگر نه فیلمی با این موضوع بازی کردم و نه حتی فیلمی مربوط به موضوع شب یلدا دیدم. البته من به این قصد که آثاری درباره شب یلدا در سینمای ایران پیدا کنم، فیلم‌ها را مرور نکردم ولی فکر می‌کنم نسل قبل و نسل امروز به این موضوع چندان نپرداخته‌اند.

معصومی خاطرنشان کرد: از هر کس درباره شب یلدا سوال بپرسید افسانه‌ای از آن نقل می‌کند اما قصه اصلی آن به ترس مربوط می‌شود، بشر در گذشته از تاریکی می‌ترسید، با تاریک شدن هوا این ترس در او به وجود می‌آمد که ممکن است دیگر خورشید برنگردد، طولانی شدن تاریکی و شب این ترس را بیشتر می‌کرد و شب یلدا به عنوان طولانی‌ترین شب سال با این ترس با مراسم و سنت‌هایی همراه شد که بعدها شکلش تغییر کرد و به شکل امروزی در آمد.

این بازیگر در ادامه خاطرنشان کرد: فیلم‌هایی با موضوع شب یلدا و دیگر سنت‌ها و آیین‌ها می‌توانند بیش از هر چیز برای کودکان و نوجوانان جذاب باشند و از طرفی رسوم آیینی ما را به آنها معرفی کنند. در گذشته که شاید مربوط به دوران نوجوانی من بشود نیز شب یلدا برای ما با رسوم آیینی خاصی همراه نبود و تنها افراد خانواده دور هم جمع شده و طولانی‌ترین شب سال را در کنار هم می‌گذراندند.

بازیگر فیلم سینمایی «گل‌های داوودی» اظهار داشت: در گذشته خانه‌های سنتی یک اتاق زاویه داشتند که در آن کرسی گذشته و همه در شب‌هایی مثل شب یلدا زیر کرسی جمع می‌شدند و گاه این دورهمی‌ها با شاهنامه‌خوانی، حافظ‌خوانی و خواندن قصه‌های هزار و یک شب همراه بود. سنت‌های خاصی در خانواده ما وجود نداشت اما قطعاً در شب یلدا فضای خانه با دور هم جمع شدن و خوراکی‌های مختص به این شب به شبی خاص تبدیل می‌شد.

او افزود: من مدت‌هاست در یک روستا در شما کشور زندگی می‌کنم، حدود 8 سال پیش که به این روستا آمدم در شبی مثل شب یلدا همه دور هم جمع شده و واقعاً به همه ما آن شب خوش می‌گذشت، در کنار هم بودن و با هم بودنی وجود داشت اما در حال حاضر حدود 4 یا 5 سال است که دیگر این کار را نمی‌کنیم، همسایه‌ها در شبی مثل شب یلدا در خانه‌هایشان تنها هستند و به سراغ یکدیگر نمی‌روند، طبیعتاً من نیز در این شرایط خواهم بود و با پسرم شب یلدا را سپری خواهم کرد اما امروز اگر خانواده‌ها، همسایه‌ها و دوستان بتوانند به بهانه این شب در کنار هم باشند نیز اتفاق خوشایندی است و امیدوارم شرایط بهتر شود و بیشتر بتوانیم با هم بودن را تجربه کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز