معرفی پنج مستند در روز پنجم جشنواره سینماحقیقت

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۱۴:۰۲:۳۸
کد خبر: ۹۳۶۱۰۶
معرفی پنج مستند در روز پنجم جشنواره سینماحقیقت
معرفی و اکران مستندهای سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت با حضور عوامل فیلم‌های بخش ملی برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در پنجمین روز برگزاری سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت، تعدادی دیگر از آثار بخش مسابقه ملی و بین‌الملل در پردیس سینمایی چارسو اکران شدند. عوامل برخی از این آثار پیش از اکران، به معرفی مستندهای خود و توضیح درباره ایده شکل گیری آن‌ها پرداختند. مستندهای «رویای آب»، «سوسن در سحر می‌شکفد»، «همه چیز درباره آرزو»، «جایی برای فرشته‌ها نیست»، «شیب تند» و «ایرانوود» مستندهایی بودند که امروز توسط عوامل‌شان در پردیس چارسو معرفی شدند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: جوان ها نا امید نشوید
پس از نمایش «رویای آب» ساخته محمد واعظی در جشنواره «سینماحقیقت» که محمدجواد آذری جهرمی هم به تماشای آن نشسته بود، این کارگردان روی صحنه آمد و گفت: من دو سال و نیم با این فیلم زندگی کردم و حالا که وزیر اینجاست خیلی خوشحالم. همگی خوش آمدید این دغدغه من بوده و خواستم این تصویر را از جامعه کارآفرینی نشان بدهم که چگونه می شود آینده را تغییر داد. من فیلم را به پدرم تقدیم کردم. پدرم همینجاست و فیلم را دید. مادر هم در این سالن است ما جد در حد کشاورز بودیم و این دغدغه من بوده است. بخشی از هزینه های این فیلم را از طریق پلت فرم حامی‌جو جمع کردیم و ۲۰۵ حامی داشتیم. از جشنواره سبنکاحقیقت و آقای حمیدی مقدم که اجازه دادند تصویری از کارآفرینی نشان دهیم ممنونم. از همسرم ممنونم که دو سال و نیم پا به پای من ایستاد. امروز آقای وزیر بدون تشریفات فیلم را با خانواده دیدند و مثل شما یک ببینند‌ه بودند و از جهرمی آذری تشکر می کنم و امیدوارم باز هم بیاید و فیلم را ببینید چراکه ما مستندسازان دوست داریم فیلم هایمان دیده شود.
در ادامه وزیر ارتباطات روی صحنه آمد و گفت:  از آقای واعظی که به خوبی تلاش جوانان ایرانی برای انجام تغییرات بزرگ د زندگی مردم را به تصویر کشید. محمد یکی از سلول های استارتاپی است که خیلی خوب توانسته فعال باشد. محمد دارد برای محمدهای دیگر تلاش می کند که زندگی آنها نیازمند تغییر است و این موضوع با تلاش به دست می آید و نباید جوانان ناامید شود.
واعضی هم گفت: یک سوی تلاش من اینترنت است و بگذارید برقرار باشد.
در ادامه محمد سوژه اول روی صحنه آمد و گفت: ما یک تیم بودیم و با هم کار کردیم مهم است همه ما انرژی و انگیزه خودمان را حفظ کنیم چون هر روز با چالش جدیدی مواجه می‌شویم. نباید فراموش کنیم ما چه کسی بودیم و از کجا آمدیم. ما می‌توانیم روند مقطعی خاموش کردن چراغ ها را آنچنان که در فیلم نشان دادیم ادامه دهیم.
زمان زیادی که برای پیداکردن سوژه فیلم صرف شد
روح‌الله اکبری کارگردان مستند «سوسن در سحر می‌شکفد» که فیلمش در سانس سوم سالن چهار روز جمعه 22 آذر به نمایش درآمد پیش از آغاز نمایش فیلم، درباره پروسه ساخت این اثر گفت: ما زمان زیادی را برای پیدا کردن این دختر عشایر که سوژه فیلم است، صرف کردیم چراکه آنها کوچ نشین بودند و یک سال و نیم راضی کردن آنها طول کشید و همین مدت هم ساخت کار زمان برد.
مستندسازی کاری جمعی است
در ادامه کتایون جهانگیری کارگردان مستند «همه چیز برای آرزو» روی سن آمد. او با اشاره به موضوع مستندش که درباره پلنگی به نام آرزوست، درباره چگونگی ساخت این مستند توضیح داد: ما چالش‌هایی را در زمینه ساخت این اثر داشتیم اما باید بگویم ساخت یک کار مستند کاری جمعی است.
او از همراهی عوامل فنی‌اش پس از تولید این فیلم گفت و از آنها تشکر کرد. 
در ادامه گودرزی‌مهر تدوینگر این مستند هم با تمجید از نوع نگاه و سبک روایت جهانگیری عنوان کرد که او در مقام کارگردان در تمام بزنگاه‌های حساس حضور داشته و همراه فیلم و عوامل بوده است.
 
تمجید یک منتقد از اثر سام کلانتری
سالن یک در سانس چهارم نیز روز جمعه پذیرای مخاطبانی بود که به تماشای مستند «جایی برای فرشته ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری آمده بودند. 
شهنام صفاجو در ابتدا با اشاره به موضوع این مستند که درباره تیم اسکیت هاکی است از عوامل فیلم حاضر در سالن دعوت کرد تا درباره اثرشان با مخاطبان صحبت کنند. سام کلانتری کارگردان، محسن شاه محمد میراب و محمد شکیبانیا تهیه‌کنندگان این اثر پیش از نمایش مستندشان چند کلامی با حاضرین درباره این اثر سخن گفتند. سام کلانتری پس از تشکر از علاقه‌مندانی که برای تماشای این اثر آمدند گفت: من باید از خانم هایده صفی یاری تدوینگر، خانم ملکی صداگذار و آقای تیموری فیلمبردار، شاهین پورداداشی صداگذار و حمید خزایی دعوت کنم تا ما را در این جلسه همراهی کنند. 
عوامل فنی این اثر هم با حضور روی سن  گفتند همه تمام تلاششان را کردند تا این فیلم به خوبی به سرانجام برسد.
شاهین امین، منتقد سینما نیز درباره این مستند که آن را پرکشش توصیف کرد گفت: با قاطعیت می‌گویم این اثر فضای خالی ندارد، مثل خیلی از فیلم‌های مستند و یا غیرمستند که فضایی خالی دارند این اثر این ویژگی را ندارد. «جایی برای فرشته‌ها نیست» از 90 درصد فیلم‌های داستانی قوی‌تر و جذاب‌تر است و به راحتی می تواند تماشاگر را احساساتی، شاد و درگیر کند. این فیلم از آن دست فیلم‌هایی است که در شرایطی که همه ما آمادگی افسرده و ناامید شدن را داریم انرژی خوبی به مخاطبش می‌دهد و امیدی که در فیلم هست واهی نیست. این اثر از آن دست فیلم‌هایی است که هم به دلیل نوع ساختار و روایتش و هم محتوایش در سینما به آنها نیاز داریم.
امین ادامه داد: این فیلم درباره تیم اسکیت هاکی است دیدن این جوان‌ها و دختران و مبارزه ‌طلبی آنها برای اثبات حق‌شان که به گونه‌ای درخشان این کار را انجام می‌دهند من را خوشحال کرد.
احسان علیخانی: با لقمان خالدی هم سلیقه‌ایم
سانس آخر سالن شش هم به نمایش فیلم‌های «ایرانوود» و «شیب تند» اختصاص داشت.
رضا دانش‌پژوه کارگردان «ایرانوود» که در سالن حضور داشت، از حضور مخاطبان برای تماشای فیلمش قدردانی کرد.
در ادامه لقمان خالدی کارگردان «شیب تند» پس از حضور روی سن از مخاطبانی که وقتشان را برای اثر او گذاشتند تشکر کرد.
او همچنین گفت: ما از سال گذشته ساخت این اثر را شروع کردیم و این فیلم داغ داغ به سینماحقیقت رسیده است. امیدواریم آنچه که مدنظر ما بوده است در فیلم اتفاق افتاده باشد و به مذاق شما مخاطبان خوش بیاید.
سپس احسان علیخانی تهیه‌کننده «شیب تند» با اشاره به رفاقت چند ساله‌اش با لقمان خالدی کارگردان این اثر گفت: ما سلیقه یکسانی در حوزه مستند، شخصیت پردازی، و روایت با هم داریم. نتیجه این نگاه مشترک‌مان هم به ساخت و تولید مستند «شیب تند» انجامید.
علیخانی ادامه داد: به عقیده من این مستند فراتر از یک فرم و قاب است و به موضوع مبتلابه این روزهای کشورمان پرداخته است. امیدوارم توانسته باشیم این حرف جدی را ساده به مخاطبان فیلم برسانیم.
مصطفی شیری مجری و مستندساز و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی جشنواره،  اجرای جلسات معرفی فیلم‌های سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت را برعهده دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز