هارون یشایایی:

نباید جشنواره فجر را با برلین و کن مقایسه کرد/ شرط اصلی حضور در جشنواره کیفیت خوب اثر است

۱۳۹۸/۱۰/۰۴ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۹۴۰۴۰۸
نباید جشنواره فجر را با برلین و کن مقایسه کرد/ شرط اصلی حضور در جشنواره کیفیت خوب اثر است
هارون یشایایی با اشاره به اعتبار بالای جشنواره فیلم فجر در سینمای ایران تأکید کرد این جشنواره را نباید با فستیوال‌های مهم دنیا از جمله برلین و کن مقایسه کرد.

هارون یشایایی، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: شرایط انتخاب فیلم‌ها برای راه‌یابی به جشنواره فیلم فجر در صورتی که بسیاری از فیلم‌ها هنوز به صورت کامل در اختیار جشنواره قرار داده نشده چندان سخت نیست به هر حال معیارهایی کلی وجود دارد که اعضا می‌توانند با در نظر گرفتن آنها آثار را انتخاب کنند.

یشایایی خاطرنشان کرد: با توجه به صحنه‌هایی که از فیلم‌ها در اختیار هیأت انتخاب قرار داده شده می‌توان تا حدی به کیفیت فنی و برداشت‌هایی از قابلیت کارگردانی دست یافت. به هر حال در این شرایط مسائل دیگری چون نام صاحبان آثار نیز می‌تواند بر نظر اعضای هیأت انتخاب تأثیرگذار باشد و به هر حال مجموعه عوامل بسیاری وجود دارند که بر نظر هیأت انتخاب تأثیرگذار است اما در واقع اگر فیلمی کیفیت لازم را نداشته باشد تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند به جشنواره راه پیدا کند.

او افزود: در واقع باید کیفیت فیلم برای قضاوت مدنظر باشد اما به هر حال جشنواره فجر از برخی مضامین حمایت می‌کند. به‌عنوان مثال ممکن است فیلم‌هایی که به موضوع دفاع مقدس پرداخته‌اند با استقبال خوبی از سوی جشنواره روبرو شوند اما اگر همین فیلم‌ها فاقد کیفیت باشند قطعاً جایی در جشنواره ندارند.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: ما نباید جشنواره فجر را با جشنواره‌هایی چون برلین و کن مقایسه کنیم. من دو دوره در جشنواره فیلم فجر داور بودم و خوب می‌دانم که به چه شکل داوری‌ها صورت می‌گیرد. به نظر من در جشنواره فیلم فجر کیفیت فیلم‌ها است که می‌تواند تأثیرگذار باشد. در هر حال انتخاب‌ها و داوری‌ها با انتقاد همراه خواهند بود و افرادی که آثارشان ناموفق بوده نسبت به عملکرد هیأت انتخاب یا داوری انتقاد و اعتراض خواهند داشت.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هامون» تصریح کرد: با شفاف‌سازی و توضیح درباره انتخاب و داوری فیلم‌ها مخالفم. به هر حال در نهایت یک فیلم است که جایزه اصلی را دریافت می‌کند و قطعاً تعداد بسیاری از فیلمسازان به نتیجه داوری در جشنواره معترض هستند، هیأت انتخاب و هیأت داوران نمی‌توانند به تک‌تک افراد دلیل عدم انتخاب فیلم‌شان را توضیح دهند. البته می‌توان یک توضیح کلی درباره نحوه کار و عملکرد هیأت انتخاب ارائه داد اما اینکه به صورت جزئی به هر فیلمساز دلیل انتخاب نشدنش را توضیح دهیم امری غیرمنطقی و ناممکن است.

یشایایی در پایان گفت: جشنواره فیلم فجر امروز معتبرترین جشنواره سینمایی کشور است که طی 37 دوره قطعاً برای سینمای ایران دستاوردهای بسیاری داشته و مفید بوده. به نظر من همه باید به ارتقای اعتبار و کیفیت جشنواره کمک کنند و همانطور که ماهیت جشنواره خدمت به سینمای ایران است شرایطی باید فراهم شود که جشنواره فجر بتواند به سینمای ایران خدمت کند و کیفیت آثار سینمایی ما را با اعتباری که دارد افزایش دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز