حاج قاسم سلیمانی کاری کرد که جهان اسلام به آن نیاز داشت

۱۳۹۸/۱۰/۱۵ - ۱۴:۰۳:۵۷
کد خبر: ۹۴۶۰۳۲
حاج قاسم سلیمانی کاری کرد که جهان اسلام به آن نیاز داشت
«شب تئاتر» در بیست و دومین برنامه از سری دوم خود، شنبه 14 دی ،با اجرای منوچهر اکبرلو و موضوع « تئاتر مقاومت» میزبان حمید نیلی، مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و کوروش زارعی، مدیر هنرهای نمایشی حوزه هنری بود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزای برنا؛ نیلی در ابتدا مقدمه ای درباره ی انجمن تحت مدیریت خود ارائه داد: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از سال 76 آغاز به کار کرد و اساسنامه اش توسط بزرگان عرصه تئاتر نگاشته شد و تا مدتی نقش موثری در این حوزه داشت. اما به دلایلی در سالهای اخیر کم فروغ تر شده است. امیدوارم با توجه به اینکه اساسنامه سال 76 نوشته شده است و نیاز به ورود نگاه جدید دارد، یک بازنگری در آن توسط اساتید و کارشناسان تئاتر اتفاق بیافتد.

زارعی در مورد تفاوت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با وزارت ارشاد توضیح داد: ساختار حوزه هنری کاملا با وزارت ارشاد متفاوت است. شاید در راستای هم باشند اما قرار است حوزه هنری انقلاب اسلامی در حیطه هنرهایی که ذاتا به انقلاب اسلامی تعلق دارند (در رشته های مختلف) بپردازد. نگاهی که در حوزه هنری هست با تولیدات مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد بسیار تفاوت دارد.

نیلی در پاسخ به اینکه آیا بخشی از تئاتر نیاز به متولی ویژه دارد گفت: من فکر می کنم تئاتر کشور نیاز به یک نقشه راه دارد. این جورچین بزرگ تئاتر کشور از اجزای کوچکتری تشکیل شده که هر یک از این اعضا وظیفه و کارکرد خودشان را دارند. اگر ما بتوانیم وظیفه درستی برای هر یک از این اجزا تعریف کنیم همه مکمل هم خواهند شد و نیاز به متولی خواهد بود. به نظر من راهبرد را باید یک مجموعه بدهد و بقیه کمک کنند.

زارعی درباره تفکیک تئاتر مقاومت از دیگر ژانرها و ایجاد دوقطبی بین هنرمندان گفت: هنرمندان ما در تئاتر باور ندارند که تئاتر مقاومت، تئاتر ملی ماست. 

باید در تئاتر مقاومت جسارت به خرج دهیم

وی ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی کاری کرد که جهان اسلام به آن نیاز داشت و آن راه اندازی جبهه مقاومت اسلامی بود. الان زمان آن رسیده که ما تئاتر دفاع مقدس را بسیار بزرگتر ببینیم. الان مفهوم مقاومت جهانی شده است و ما باید جهان شمول تر فکر کنیم و اگر اینگونه فکر نکنیم قطعا تئاتر مقاومت ما در جا خواهد زد و هیچ اتفاقی در آن بوجود نخواهد آمد. ما باید کمی در حوزه تئاتر مقاومت جسارت داشته باشیم. سازمان بسیج هنرمندان و بنیاد روایت فتح وکسانیکه متولی و برگزار کننده تئاتر مقاومت هستند باید به هنرمندان اعتماد کنند. کسی که در حوزه دفاع مقدس کار می کند به این گونه نمایشی علاقمند است پس نمی تواند کار ضد جنگ و ضد دفاع مقدس انجام دهد. ما دروازه ها را بسته ایم و روی موضوع ها دایره کشیده ایم و اگر محتوای ما کمی بخواهد موضوعی یا ارگانی را نقد کند فورا آن ارگان وارد می شود و می گوید چرا مرا نقد می کنی؟ چرا خانواده شهید یا رزمنده را اینگونه نشان می دهی؟ خود ما اجازه نمی دهیم کسی به ساحت مقدس دفاع مقدس و رزمندگانش توهین کند. ما باید گاردهایمان را باز کنیم. اگر این گاردها باز شوند من به شما قول می دهم بخش عمده ای از هنرمندان حرفه ای ما به این عرصه ورود و کار کنند.

نیلی گفت: ما از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک چهارچوب بسیار کوچک داریم در حالی که مفاهیم انقلاب و دفاع مقدس بسیار گسترده هستند. 

ما در ضلع مخاطب مشکل داریم و مخاطب برای دیدن تئاتر دفاع مقدس مشکل دارد. برای جذب مخاطب باید از این ژانر حمایت های ویژه کرد. حمایت ها باید هم مالی و هم معنوی باشند. 

زارعی در پایان با تاکید بر لزوم حمایت از ژانر دفاع مقدس گفت: تئاتر موضوعی و محتوایی نیاز به بودجه دارد. با 500 میلیون تومان در سال که انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس دارد نمی شود کار خاصی انجام داد. تئاتر یک هنر پر هزینه است و باید از این ژانر حمایت شود.

«شب تئاتر» از مجموعه «شب های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبه ها ساعت 23 به صورت زنده روی آنتن می رود. تهیه کنندگی این برنامه را امین اشرفی بر عهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهده دار است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز