به بهانه ابراز علاقه تنی چند از نویسندگان، تهیه کنندگان و کارگردانان برای ساخت فیلم یا سریال حاج قاسم؛

فیلمسازان از سر ذوق فیلم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را نسازند!

۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۰۵:۵۲:۰۰
کد خبر: ۹۴۷۲۲۵
فیلمسازان از سر ذوق فیلم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را نسازند!
نویسنده و کارگردان سینما که فیلم های سینمایی «شب بخیر فرمانده»، «پنالتی»، «مجروح جنگی» و... را در کارنامه خود دارد، به ساخت فیلم و سریال در مورد شخصیت‌های سیاسی، ورزشی، علمی و.. اشاره کرد و تاکید کرد در ساخت اثری درمورد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نباید عجله کرد.

انسیه شاه‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا با اشاره به ساخت فیلم یا سریال با محوریت «شخصیت» گفت: این چند وقت اخیر خبرهایی مبنی بر ساخت فیلم یا سریال از زندگینامه سپهبد شهید قاسم سلیمانی به گوش می‌رسد. باوجود اینکه دوست دارم قهرمانان ملی کشورمان جاودان شوند اما وقتی این خبرها را می‌شنوم، نگران می‌شوم. دلیلش هم این است در این شرایط عموما همه هیجان‌زده می‌شوند و دل‌شان می‌خواهد کاری کنند، در نتیجه حتی مسئولان فرهنگی هم هیجان‌زده‌تر عمل می‌کنند و برای اینکه کاری کرده باشند بودجه‌های بالایی اختصاص می‌دهند و یک عده فرصت‌طلب هم از این پول‌ها استفاده می‌کنند و در حد یک نگاه ژورنالیستی فیلمنامه‌ای را سر هم می‌کنند و می‌سازند. دلیل اینکه تاکنون فیلم و سریال خوبی با محوریت شخصیت نداریم همین است.

او ادامه داد: ساخت همچین آثاری وظیفه ماست و حتی باید بالاترین بودجه به آنها اختصاص یابد اما درعین حال باید تیم تحقیقاتی بسیار قوی درمورد شخصیت تحقیق کنند تا تمام زوایای آن را نشان دهند. همه شخصیت‌ها پیشینه‌ای تاریخی دارند، با توجه به این، فیلمنامه نویسان باید دورخیز کنند و تمام ابعاد یک فرد را روایت کنند. متاسفانه آثاری که ساخته می شوند در حد بیوگرافی و نگاه سطحی خبرنگاری هستند  که همه مردم از آن اطلاع دارند. ما باید بگوییم چرا این آدم ها تبدیل به این شخصیت ها شدند.

نویسنده «شب بخیر فرمانده» با تاکید براینکه برای ساخت فیلم سردار سلیمانی نباید عجله کرد گفت: مسئولین باید درایت به خرج دهند و عجله نکنند تا فیلم و سریالی در حد لیاقت این شخصیت ساخته شود. اگر کسی بعد  از 5 سال بگوید فیملنامه‌ای در مورد سردار سلیمانی دارم دستش را می‌بوسم اما اگر 6 ماه دیگر بفهمیم یک ارگانی پول کلانی داده و می‌خواهند فیملش را بسازند، باید فقط تاسف خورد.

شاه‌حسینی تصریح کرد: باید تمام ابزارهای رسانه ای از جمله انیمیشن، مستند، فیلم، سریال، پاورقی روزنامه، کلیپ، فیلم کوتاه و... به کار گرفته شود تا زندگینامه سردار شهید سلیمانی ساخته شود. منتهی همه اینها باید از یک شناخت بلند شود. ایراد فیلمسازان ما این است که از کل به جزء می روند درحالی که ما باید ریز به ریز ابعاد متفاوت به شخصیت را به تصویر بکشیم.

این کارگردان در انتقاد به کمبود آثار دفاع مقدس بیان داشت: متاسفانه این روزها از حال و هوای فرهنگی دفاع مقدس دور افتادیم. اگر همیشه در جشنواره فیلم فجر 5 فیلم از سینمای بدنه می دیدیم دلمان خوش بود حداقل 7 فیلم دفاع مقدسی وجود داشت اما اکنون این فضا تغییر کرده و بین مردم و دفاع مقدس خاکریز ریخته شده است که دلیل ایجاد آن مدیران فرهنگی و هنرمندان فرصت طلب هستند. ما باید با شناخت سلیمانی ها این خاکریزها را از بین ببریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز