یک ببخشید معمولی!

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۱۴:۴۳:۵۴
کد خبر: ۹۵۱۰۰۲
یک ببخشید معمولی!
مدت‌هاست رسانه ملی با برنامه‌های مختلف حواشی بسیاری را برای خود ایجاد می‌کند که بعضاً این حواشی به جامعه رسوخ کرده و انتقادات بسیاری را متوجه تلویزیون کرده است. این روزها رسانه ملی در برنامه‌های مختلف اظهارنظرهای عجیبی از سوی مجریان و کارشناسان خود مطرح می‌کند که معمولاً واکنش‌های منفی بسیاری در جامعه در بر دارد. جنجال‌هایی که این روزها اظهارات چند مجری و کارشناس تلویزیون در جامعه ایجاد کرده یکی از جنجالی‌ترین خبرها در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، زینب ابوطالبی مجری شبکه افق این روزها یکی از پر حاشیه‌ترین افراد در فضای مجازی است. این مجری در یک برنامه اظهارات عجیبی مطرح کرد، او که بیشتر به عنوان مجری برنامه «نیمه پنهان ماه» با موضوع گفت‌وگو با خانواده شهدا شناخته شده است، در برنامه «انتقام سخت» شبکه افق که در قالب میزگرد به همراه دو مهمان دیگر برگزار می‌شد با اشاره به ترور شهید قاسم سلیمانی، گفت: «اما گفتمانی که به آن باور داریم اقتضائاتی دارد و گاهی می‌طلبد که ما حماسی و جهادی زندگی کنیم؛... به برکت خونی که ریخته شد ما یک تکان جدی خوردیم که یا باید آن حرف‌ها را ببوسیم و کنار بگذاریم، ببخشید شاید توی دوربین من نباید این حرف را بزنم، ولی اگر کسی اعتقاد ندارد، جمع کند از ایران برود. برود همان جاهایی که همان رفاه و همان مدل زندگی را دارد و اگر اعتقاد داریم به نظرم باید جدی به میدان بیاییم. به نظرم امروز نشان دادیم که همه ما ایرانیان به یک مدل زندگی سلحشورانه احتیاج داریم و آن مدل را نیاز داریم.»

گفته‌های این مجری جوان منجر به واکنش‌های تندی در فضای مجازی شد و بسیاری افراد با انتشار مطالبی خواستار عذرخواهی این مجری و یا برخوردی جدی با او شدند و برخی با اشاره به زندگی خصوصی او سعی داشتند به تناقض موجود در زندگی شخصی‌اش با آنچه که در برنامه «انتقام سخت» به عنوان زندگی حماسی، جهادی و پرهیز از رفاه‌زدگی مطرح کرده، اشاره کنند. بهروز شجاعی روزنامه‌نگار شناخته شده یکی از این افراد است که نوشته: «از خانم ابوطالبی که اینقدر دنبال زندگی سلحشورانه هستند و می‌فرمایند هر که در این حلقه نیست ایران را ترک کند، یک سوال دارم، قیمت لندکروز امروز چند است و داشتن خودروی لندکروز هم آیا جزو شرایط زندگی سلحشورانه است؟» این روزنامهنگار توضیح داده خانم مجری با داشتن یک خودروی میلیاردی حق نداشته به دور سایر مردم که احیانا با او هم نظر نیستند حصار کشی کرده و از دوری از رفاه صحبت کند.

پس از اظهارات عجیب ابوطالبی، هجمه‌ها علیه او از سوی کاربران فضای مجازی به حدی بود که او مجبور شد در صفحه اینستاگرامش شرایط درج کامنت را محدود کند تا حمله‌های تند علیه خودش را حداقل در صفحه شخصی‌اش از بین ببرد.

از جمله افراد مطرح دیگری که نسبت به اظهار نظر ابوطالبی واکنش نشان دادند می‌توان به اکبر نبوی مجری تلویزیون و منتقد سینما اشاره کرد که با انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت: «خواهر محترم! شما می‌توانی در صفحه یا صفحات شخصی خود، هرچه می‌خواهی بگویی، بنویسی و منتشر کنی، اما حق نداری در رسانه رسمی کشور، برای معترض یا حتی آشوبگر، حکم به رفتن از ایران بدهی. مشهور است که: هرچیزی را می‌خواهی خراب کنی، از آن بد دفاع کن. راستی! مدیر شبکه افق کیست؟»

در همین رابطه سیاوش صفریان‌پور مجری و تهیه‌کننده تلویزیون نوشت: «این {تکه از اجرای تلویزیونی زنده} هم نوع دیگری از خطای انسانی است. تفاوتش در این است که آدم را در جا نمی‌کشد. از طرف خودم از تمام مردم سرزمینم عذرخواهی می‌کنم.»

دیگر مجری تلویزیون که در این باره واکنش نشان داد، المیرا شریفی‌مقدم بود. او نوشت: «من هم به جای ایشون معذرت می‌خواهم.»

ناصر فکوهی انسان‌شناس، نویسنده، مترجم و استاد دانشگاه نیز واکنش متفاوتی به گفته‌های ابوطالبی داشت و او در یادداشتی خطاب به این مجری نوشت: «شاه پیشین در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: هر کسی نمی‌خواهد عضو حزب رستاخیز شود بیاید پاسپورتش را بگیرد و هر کجا می‌خواهد برود؛ و می‌دانیم که چه بلایی بر سرش آمد. در مورد اینکه مردم ایران نیز اصولا آرامش نمی‌خواهند و دوست دارند دائم در جنگ و جدال باشند، نیز این نظر، نظر ترامپ است نه نظر مردم ایران و حتی مسئولان کشور. در ایران حتی هنوز ما از «دفاع مقدس» صحبت می‌کنیم و نه از «جنگ مقدس» هیچ کدام از مسئولان ما از بالاترین تا پایین‌ترین رده هرگز از جنگ و جدال دفاع نکرده اند و همواره بر آن بودهاند که ایران و منطقه چیزی جز صلح و آرامش نمی‌خواهد، اما برای این امر حاضر است که دفاع کاملی از کشور بکند. حتی در حمله موشکی ایران به عراق می‌دانیم که ایران بر آن نبود که کشتگان زیادی بر جای بگذارد و این کار درایت بزرگی می‌خواست. ایران سالهاست می‌گوید نه به سلاح اتمی علاقه‌ای دارد نه با کشوری سر جنگ دارد، نه پرخاشجو است.»

یکی از جالب‌ترین و متفاوت‌ترین واکنش‌ها به گفته‌های ابوطالبی از سوی کاربران فضای مجازی، انتشار ویدئوی صحبت‌های شهید قاسم سلیمانی است. کاربران فضای مجازی با این ویدئو به تناقضات این برنامه با گفته‌های شهیدی اشاره داشتند که اتفاقاً «انتقام سخت» با موضوع شهادت او و یارانش روی آنتن رفته بود. پایگاه خبری «جماران» ویدئوی پخش شده از برنامه «انتقام سخت» در فضای مجازی را در کنار گفته‌های شهید سردار قاسم سلیمانی قرار داد و منتشر کرد.

حسام الدین آشنا،‌ مشاور حسن روحانی و نماینده رئیس جمهوری در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما به سابقه خانم ابوطالبی که مجری برنامه «نیمه پنهان ماه» بوده و با همسران شهدا مصاحبه می‌کرده، اشاره کرد و در توییتی نوشت: «این همه سال نشستی جلوی همسران شهدا و با اونا حرف زدی؛ با اونا اشک ریختی؛ یک نفرشون این حرفی رو زد که شما زدی؟ یک نفرشون این عقیده‌ای رو داشت که شما داری؟ پس چی یاد گرفتی تو این همه سال؟»

او در ادامه توییت خود تأکید کرد: «من از اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم، شما هم اول از همسران شهدا بعدشم از مردم عذرخواهی کن. بد نبینی»

در این بین برخی افراد و رسانه‌ها در برابر هجمه‌هایی که علیه ابوطالبی وجود داشت سعی بر دفاع از او داشتند. امیرحسین ثابتی مجری برنامه «جهان‌آرا» با انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت: «صحبت‌های خانم ابوطالبی خطاب به مسئولان است نه مردم.» وی خطاب به منتقدان گفت: « اشکال شما این است که فقط کلیپ ۳۰ثانیه ای از برنامه را دیده اید..»

روزنامه «کیهان» نیز از مدافعان ابوطالبی بود. این روزنامه با دفاع از او واکنشها علیه مجری شبکه افق را اوباش‌گونه خواند اما دفاع روزنامه «کیهان» از او منجر به فروکش کردن انتقادات نشد و حتی در برنامه‌های تلویزیونی نیز به انتقاد از این مجری پرداخته شد.

در برنامه «از من بپرس» محمدرضا یزدانپرست در واکنش به گفته‌های زینب ابوطالبی گفت: کسی اجازه ندارد نسخه اخراج و مهاجرت از کشور بپیچد برای دیگرانی که مثل او فکر نمی‌کنند؛ به ویژه در رسانه!

علی ضیاء نیز در برنامه تلویزیونی خود با انتقادی شدید نسبت به گفته‌های مجری شبکه افق واکنش نشان داد.

گفته‌های زینب ابوطالبی در برنامه «انتقام سخت» به قدری با انتقادات شدیدی از سوی اقشار مختلف جامعه در فضای مجازی روبرو شد که این روزها می‌توان او را پر حاشیه‌ترین چهره ایرانی «توئیتر» و «اینستاگرام» دانست. از دیگر افرادی که نسبت به گفته‌های این مجری واکنش‌های منفی داشتند می‌توان به پروانه سلحشوری (نماینده مردم تهران در مجلس) و احمد زیدآبادی اشاره کرد.

این انتقادها در نهایت مجری شبکه افق را بر آن داشت تا با عذرخواهی، درباره آنچه که در برنامه «انتقام سخت» مطرح کرده، توضیح دهد. او که معتقد است اگر همه مخاطبان ویدئوی صحبت‌های او در برنامه را به طور کامل می‌دیدند این حواشی به وجود نمی‌آمد در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر کرده از مردم عذرخواهی کرد.

اما از آنجا که حاشیه‌سازی این روزهای شبکه افق تنها به برنامه «انتقام سخت» محدود نمی‌شود معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در اطلاعیه‌ای، خواستار برخورد مناسب با اهانت‌های اخیر این شبکه شد و تصریح کرد، چنین اظهاراتی جز ضربه‌زدن به نظام و گریزان کردن جوانان ثمره دیگری ندارد.

قطعاً نیاز امروز جامعه ما ایجاد همدلی و اتحادی ملی در راستای رسیدن به آرامشی است که می‌تواند مورد توجه همه مسئولان در نهادها و سازمان‌های مختلف باشد و صداوسیما در این بین به عنوان مهم‌ترین رسانه کشور می‌تواند بیش از هر رسانه‌ای تأثیرگذار باشد و این تأثیرگذاری جامع حساسیت فعالیت آن را دوچندان می‌کند. به همین دلیل لزوم پرداختن به عقاید، خواسته‌ها، نیازها و مطالبات اقشار مختلف جامعه در این رسانه بیش از پیش احساس می‌شود، اما متأسفانه این روزها آنچه که حاصل فعالیت صداوسیمای کشور بوده طبق گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان رسانه‌ای عصبانی‌ کردن مردم و جنجال‌آفرینی در سطح جامعه بوده؛ این اتفاقات بیش از هر چیز به تجدید نظر مدیران صداوسیما در نگاهشان به موضوعات تأکید دارد. قطعاً در صورتی که اظهارات افراد حاضر در قاب تلویزیون به عنوان مجری یا کارشناس با دقت و ملاحظات بیشتر مطرح شود می‌توان به تأثیر مثبت تلویزیون بر روحیه مردم کشور امیدوار بود.

امروز با پر رنگ شدن نقش فضای مجازی در زندگی مردم نمی‌توان انتظار داشت که جامعه همچون گذشته متوجه سیاست‌ها و اظهارات افراد فعال در رسانه‌های مختلف از جمله رسانه ملی نباشد. قطعاً در شرایطی که امروز به واسطه ابزارهای ارتباطی به راحتی می‌توان به جزئیات زندگی خصوصی افراد دست یافت صداقت در گفتار کسانی که به عنوان مجری و کارشناس در قاب تلویزیون دیده می‌شوند با تطبیق نشانه‌های زندگی خصوصی‌شان در قیاس با آنچه که برای مردم می‌خواهند مشخص می‌شود و بهتر است همه ما امروز که صداقت یک نیاز حیاتی برای جامعه به حساب می‌آید این اصل اخلاقی را در رفتار، گفتار و سبک زندگی‌مان داشته باشیم و لزوم رعایت چنین اصلی برای کسانی که در رسانه‌های پرمخاطب و بعضاً رسانه‌ای چون تلویزیون اظهار نظر می‌کنند بیشتر احساس می‌شود.

صداوسیما با در نظر گرفتن انتقاداتی که متوجه‌اش است می‌تواند اشکالات اساسی‌اش را که هر روز بیشتر در جامعه نمود پیدا می‌کند کنار گذاشته و به رسانه‌ای برای تمام مردم ایران تبدیل شود و به طور قطع در شرایطی که شاهد چندصدایی در رسانه ملی باشیم می‌توانیم به عدم تکرار اظهاراتی اینچنین که تنها منجر به خشم و عصبانیت مردم می‌شود، امیدوار باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز