به بهانه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر؛

مهرداد زاهدیان فیلم‌های مستند و داستانی با هم قضاوت شوند

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۵۳۷۰۰
مهرداد زاهدیان فیلم‌های مستند و داستانی با هم قضاوت شوند
مهرداد زاهدیان با اشتباه دانستن جداسازی آثار مستند و داستانی در جشنواره فیلم فجر تأکید کرد که این دو گونه سینمایی باید در یک بخش با هم مورد داوری قرار بگیرند.

مهرداد زاهدیان کارگردان مستند «زمستان است» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: فیلم‌های مستند جشنواره امسال در آخرین سانس هر روز سینمای رسانه‌ها اکران می‌شوند. این زمان برای اکران فیلم‌های مستند که معمولاً افراد خسته‌اند و می‌خواهند هر چه سریع‌تر به منزل برسند نمی‌تواند زمان مناسبی باشد.

زاهدیان تصریح کرد: متأسفانه واقعیت این است که از منظر سیاست‌گذاران جشنواره فیلم فجر سینمای مستند همیشه در حاشیه سینما است و جایگاهی در متن ندارد به همین دلیل زمانی حاشیه‌ای برای اکران فیلم‌های مستند در جشنواره اختصاص داده‌اند. بهتر است مسئولان و سیاست‌گذاران جشنواره بدانند که فیلم مستند نیز بخشی از سینما است و باید در ویترین سینمای کشور باشد. امسال یک فیلم مستند نماینده کشور ما در آکادمی اسکار بود و همانطور که تلاش کردیم این سینما را به جایگاه اصلی خود برسانیم این تلاش ادامه دارد و سینمای مستند قطعاً جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد.

او افزود: در هیچ جای دنیا فیلم‌ها و سینمای مستند را بخشی جنبی نمی‌دانند. به نظر من بهتر و صحیح‌تر است که فیلم‌های مستند در کنار آثار داستانی دیده و قضاوت شوند. به هر حال آثار مستند نیز فیلمبردار، تدوینگر و... دارند و می‌توانند در این زمینه با دیگر فیلم‌ها رقابت داشته باشند. این شرایط برای دیگر جشنواره‌های معتبر دنیا نیز وجود دارد و امیدوارم جشنواره فجر نیز این مسأله را مدنظر داشته باشد.

این کارگردان در پایان درباره فیلم مستند «زمستان است» گفت: فیلم «زمستان است» درباره خیابان لاله‌زار است که البته در این فیلم به تاریخ معاصر آن توجه شده و مورد مطالعه قرار گرفته است که در «زمستان است» تصاویر آرشیوی مهمی دیده می‌شود که بعضاً هیچ گاه در هیچ جا دیده نشده یا کمتر دیده شده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز