پوریا رحیمی سام: هنرمند موظف به تولید کار هنری است

۱۳۹۸/۱۱/۱۸ - ۰۱:۰۱:۰۰
کد خبر: ۹۶۰۴۷۴
پوریا رحیمی سام: هنرمند موظف به تولید کار هنری است
بازیگر فیلم «قصیده گاو سفید» گفت: ما در مقام هنرمند، دائماً موظف به تولید کارهنری هستیم و وظایف اجتماعی که حتماً بردوش ماست، قطعاً در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛  پوریا رحیمی‌سام‌ بازیگر سینما درباره شخصیتی که در فیلم «قصیده گاو سفید» بازی کرده است گفت: با بهتاش صناعی‌ها چندسال پیش در فیلم «احتمال باران اسیدی» همکاری داشته ام که یکی از درخشان‌ترین تجربه‌های زندگی من بود. این فیلم بعد از این سال‌ها هنوز ماندگاری خود را دارد و زنده است و هنوز هم از این کار بازخوردهای خوبی می‌گیرم. بهتاش صناعی‌ها را به خوبی می‌شناسم، در این سال‌ها با هم در ارتباط بوده ایم و هردو می دانستیم که قرار است دوباره با هم کار کنیم. 

او ادامه داد: در فیلم «قصیده گاو سفید» نقشی که متناسب با سن من باشد وجود نداشت و عملاً به عقیده من یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن هم اتفاق افتاد. علیرضا ثانی‌فر جزو بازیگران موردعلاقه من است و شرایط سنی متناسب با نقش را دارا بود. به فراخور پیشروی فیلم نقشی در فیلم‌نامه وجود داشت که بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم که همیشه فیلم‌نامه‌هارا باهم‌ پیش می‌برند، تصمیم گرفتند ‌من نقش برادر شخصیت فیلم را که به اشتباه اعدام شده است، بازی کنم. 

 این بازیگر درباره تفاوت این نقش با سایر بازی‌هایش گفت: قرار بر این بود که تصور تماشاچی از بازیهای قبلی من تغییر کند. تلاش کردیم که در این فیلم بسیاری از اساس و اسلوب بازی‌های قبلی من شکسته شود و چهره‌ای متفاوت را شاهد باشیم. 

او درخصوص وجوه شخصیتی که در فیلم «قصیده گاو سفید» بازی کرده است، افزود: به واسطه سابقه خوب و درخشانی که با بهتاش صناعی‌ها داشته‌ام، شکل هماهنگ شدن با هم را آموخته‌ایم. به نظرم شیوه هدایت رسیدن به نقش در کارهای بهتاش صناعی ها همان چیزی است که موردعلاقه من است چون از طراحی های بیرونی کمتر استفاده می کند. انتخاب فضا و میمیک و همه نکات بسیار درونی اتفاق می افتد. به طورکلی درباره ویژگی های درونی خود شخصیت جستجو می کند. در واقع به عمق فیلم‌نامه و لحن آن و جزئیاتی از زندگی و حواشی شخصیت که حتی شاید در فیلم ندیده ایم می پردازد‌ که قطعاً همه اینها از درون فیلم‌نامه بیرون می‌آید‌. شکل رسیدن به یک‌موقعیت حتی در گفتار و میمیک صورت. اینها همه از درون و عمق فیلم‌نامه می آید. این شیوه موردعلاقه من است. تلاشم این بوده که از میزان اطلاعاتی که از شخصیت جمع‌آوری می‌کنم و همچنین میزان یافته هایم از کارگردان متوجه شوم که تغییراتی نیز در من اتفاق افتاده است. مانند شیوه نشستن و حالت میمیک صورت. اجازه می دهم‌شخصیت نوشته شده در فیلم‌نامه، تغییرات ممکن را روی من اجرا کند. من دوست دارم نقش واسطه را داشته باشم تا تصمیم گیرنده باشم. به همین دلیل شیوه کارگردانی بهتاش صناعی‌ها را بسیار می‌پسندم چون بیشتر از اینکه بازیگر به برون گرایی و به رخ کشیدن خودش فکر‌کند در واقع شخصیتی را می‌سازد  که پشت‌آن پنهان است.

رحیمی سام درباره نقشی که در فیلم «من می ترسم» بازی کرده است اضافه کرد: کارکردن با بهنام بهزادی یک اتفاق خوب برای هربازیگری است چون یک فیلمساز آبرومند، مستقل، معتبر و استاندارد است که در این سال‌ها فیلم‌های خوبی نیز ساخته است. این‌مساله باعث شد که من پیشنهاد بازی در این فیلم رامتفاوت از سایر پیشنهادهایم در سال‌های اخیر ارزیابی کنم چون برای خودم تجربه بسیار ویژه ای است و از این نظر که این فیلم اولین نقش اصلی من در سینماست برای من حساسیت ها و ویژگی‌های خاصی دارد. امیدوارم برای هردوفیلم اتفاق های خوبی بیفتد‌. 

او درباره تعامل با کارگردان‌ها و هم بازی‌هایش در این دوفیلم گفت: در هردو پروژه دوستی های بسیار خوبی اتفاق افتاد.  در گروه بهتاش صناعی‌ها به علت دوستی قدیمی‌تری که داشتیم، اتفاق ویژه‌ای افتاد و گروه او همیشه یکی از بهترین گروه‌هاست. آرامش و امنیت بازیگر و رفاقت های جلوی دوربین و پشت دوربین در این گروه ویژه است. در گروه بهنام بهزادی هم‌همین طور است واو بسیار از فضای مثبت و سلامت صحنه مراقبت می کند. هربازیگری با هردیدگاه و ایدئولوژی که با بهنام بهزادی کار کند موظف به منطبق شدن با این فضا و اتمسفر است. در فیلم‌«من می‌ترسم» دوست‌های خوب و تجربه‌های خوبی به دست آوردم که برایم بسیار جذاب و دوست داشتنی بود. 

رحیمی سام درباره ارزیابی جشنواره سی و هشتم گفت: من معتقدم و این را باهمه ایمانم می گویم که در مقام هنرمند، دائماً موظف به تولید کارهنری هستیم و وظایف اجتماعی که حتماً بردوش ما قرار دارد، قطعاً در اولویت‌های بعدی قرار می گیرد. ترجیح من این است که به این فکر کنم که در مقام هنرمند، کار من، انجام وظیفه هنری‌ام است و تلاش می‌کنم موقعیتی که در آن قرار داریم را نادیده نگیرم چون فیلم های ما، درنهایت حرف خود را خواهند زد. 

او تصریح کرد: من فکر می کنم حتی در مقام هنرمند اگر حتی ایده هایی به عنوان نقد اجتماعی یا سیاسی دارم باید سعی کنم با انتخاب هایی که می کنم حرفم را بزنم و هرگونه حواشی در این مسیر مرا از رسالت واقعی خودم دور کرده است. این‌ پاسخی است که من می‌توانم در خصوص ارزیابی امسال در جشنواره داشته باشم. ضمن اینکه به نظرمن حضور جوانان مستعد و خلاق  در زمینه های مختلف در این دوره از جشنواره بسیار نکته مهمی است که این‌برای من بسیار قابل احترام است و این موضوع را برق امیدی در آینده سینما می‌دانم. 

رحیمی‌سام در مورد بازتاب نمایش فیلم‌هایی که در جشنواره دارد در سینماهای مردمی گفت:  من فیلم‌ها را با مردم در سالن سینماها دیدم که برایم بسیار مهمتر و هیجان انگیزتر بود‌. چون اتفاقات و واکنش های مردمی درباره فیلم در اولویت من است. واکنش مردم به فیلم بسیار جالب بود. به نظر من این طور فیلم ها می توانند درمسیر ذائقه مردم راه تازه ای را آغاز کنند. فیلم «قصیده گاو سفید» براساس ذات فیلم نامه و تمپوی آن فیلم کندی است اما تماشاگر دوساعت و خورده ای در تمرکز سکوت کامل، فیلم را می‌بیند، این خودش اتفاق بزرگی است. مردم به شدت بااین اثر ارتباط برقرار کردند. اما برای من‌جای کنجکاوی دارد که چرا در نظرسنجی های سه روز اول که اعلام شد فیلم «‌قصیده گاو سفید» جزو ده فیلم برتر نبوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز