فاجعه‌ای که کرونا در تئاتر به بار آورد

۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۱۴:۱۳:۳۱
کد خبر: ۹۷۱۲۰۰
فاجعه‌ای که کرونا در تئاتر به بار آورد
تاثیر توقف فعالیت های هنری در جامعه یکی از موضوعاتی است که امروز بازار داغی دارد. خساراتی که بر پیکره اقتصاد جامعه وارد می شود و این خسارات گروه های هنری را هم درگیر کرده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، علی جعفری فوتمی، کارشناس برنامه گیومه در این مورد با پگاه طبسی نژاد کارگردان و مدرس تئاتر گفتگویی را انجام داده است.

جعفری فوتمی: نمایش شما تا هفته گذشته در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه بود. کارتان را معرفی می کنید؟

طبسی نژاد: زمستان داخل خانه عروسک که هفته گذشته پیش از این اتفاقات آغاز شد و از 28 بهمن ماه، 6 روز روی صحنه بود و بعد متوقف شد. در تماشاخانه سمندریان روی صحنه رفت. بر اساس خانه عروسک ایبسن آن را بازنویسی کردم. اما متاسفانه به این اتفاقات برخورد و ادامه کار متوقف شد.

جعفری فوتمی: الان شاید لازم است که اشاره کنیم به اینکه نمایش شما با سایر  آثار روی صحنه تفاوت داشتند و بسیار وابسته به سیستم صوتی و تصویری و مالتی مدیا بود. این سخت افزارها را چطور گرفته بودید؟

طبسی نژاد: بیشتر آنها که شامل ویدئو وال و تجهیزات صوتی بود را اجاره کرده بودیم.

جعفری فوتمی: آیا با اجاره دهنده این تجهیزات به توافق رسیده اید؟

طبسی نژاد: متاسفانه در حال چانه زنی هستیم. به این دلیل که قراردادی را داشتیم برای 30 شب اجرا و 5 شب قبل از آن. رقمی که داده بودند و تخفیفی هم قائل شده بودند روی 35 شب داده شده بود. یک هفته ای که تعطیل بودیم، گفتند کاری نداریم تعطیل هستید. وقتی گفتیم این اتفاق ملی است و دست ما نبوده و اینها را جاهای دیگر هم نمی توانید استفاده کنید. گفتند دو روز از 6 روز تعطیلی را برای شما حساب می کنیم. با توجه به اینکه ما فروش و درآمدی نداشتیم و سرمایه این کار را خودم تامین کرده بودم، ولی به هر حال بازگشت مالی وجود نداشت و بعد از یک هفته گفتیم تعطیل است و باید جمع کنیم. گفتند ما اینطور قبول نمی کنیم و می توانیم حداقل 25 شب حساب کنیم. هر کدام هم یک ماجرایی داشتند چون از جای مختلف اجاره کرده بودیم. این فاجعه و خسارت جبران ناپذیر است.

جعفری فوتمی: اصولا اجرای نمایش در اسفند ماه خود به خود کار به دلیل ایام پس از جشنواره و پیش از عید نوروز که مردم درگیری های مربوط به آن را دارند، خطرناک است. نمی شود در اسفندماه روی اجراها حساب باز کرد. تعامل تان با ایرانشهر چطور است؟ شنیده ام که آقای مسافر آستانه گفته اند که کمک می کنیم.

طبسی نژاد: امیدوارم اینطور باشد چون طور دیگری نمی توانیم و امکان این را نداریم که در سال آینده بتوانیم سر پا بایستیم و به اجرا برویم. خسارات زمانی و مالی و جمع کردن گروه دور هم و ... هم سخت است. تصور کنید یکی از بازیگران ما به نام خانم پالیزبان به خاطر اجرای نمایش به ایران  آمده اند و ساکن ایران نیستند. اینطور خسارات را ما داشته ایم و بسیار زیاد بوده است. ایشان استاد دانشگاه بوده اند و مرخصی گرفته اند. اما آقای مسافر آستانه و مرکز هنرهای نمایشی، گپ و گفت های خوبی را داشته اند که گفته اند مدیریت می کنیم و ... اما گفته اند که نمی توانیم جبران مالی کنیم که امیدوارم رییس خانه هنرمندان بتوانند کمک کنند که جبران شود. بسیاری از اجراهای روی صحنه به این سبک و سیاق و اجراهای خاص جنسی از تئاتر است که دارد سعی می کند زبان جدیدی در تئاتر ایجاد کند و نیاز به حمایات دولتی دارد که متوجه شوند و امکان کار وجود داشته باشد. ما تا این لحظه هیچ کمک دولتی دریافت نکرده ایم و این ناامید کننده است. برای به روی صحنه بردن این نمایش که پروداکشن بزرگی دارد، هزینه نیاز است. چرایی این جنس از تئاتر را باید دنبال کنیم که آیا جالب هست یا نیست و چرا داریم تلاش می کنیم. افراد بسیار موجه و معتبری در این پروژه بودند اما هنوز از جانب مرکز هنرهای نمایشی هیچ گونه حمایتی دریافت نکردیم. 6 روز اجرا رفتیم. کار رادیکالی هست. کنشی را در فضای تئاتر ایجاد کردیم اما اگر بخواهد به ریسک خود ادامه دهد، نیاز به جبران خسارت دارد و حداقل بخشی از آن را کمک کنند. اینطور که خودمان داخلی و گروهی کاری را جمع کنیم و درصدی را به تماشاخانه ها بدهیم، واقعا نمی شود. هنوز به ما اعلام نکردند. پیش از عید که ما اصلا اجرا نمی توانیم داشته باشیم.

گفتنی است، برنامه زنده گیومه به تهیه کنندگی حسین معصومی و اجرای مهدی طهماسبی و کارشناسی علی جعفری فوتمی، شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ دقیقه روی موج ۱۰۷/۵ رادیو نمایش قابل دریافت است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز