جبار آذین:

سینما و تلویزیون از جامعه فاصله گرفته‌اند

۱۳۹۸/۱۲/۲۴ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۷۴۳۸۰
سینما و تلویزیون از جامعه فاصله گرفته‌اند
جبار آذین با اشاره به اینکه امروز سینما و تلویزیون می‌توانند با تولید آثار مخاطب‌پسند و مردمی در کنار مردم باشند، تأکید کرد که این دو رسانه در حال حاضر از جامعه و مردم فاصله گرفته‌اند.

جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: پیش‌تر وضع عمومی جامعه ما به دلایل فراوان دچار انواع مشکلات بود که همچنان این مشکلات وجود دارند، معضلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وضعیت روحی مردم را دچار مشکل کرده بود و امروز شیوع ویروس کرونا ناامیدی بسیاری به وجود آورده است که متأسفانه تولیدات سینمایی ما نیز آثار چندان امیدبخشی نیستند که بخواهند این روزها به حفظ روحیه مردم کمک کنند.

آذین تصریح کرد: انحراف و کج‌روی‌هایی که به وضوح در سیاست‌های فرهنگی کشور دیده می‌شود باعث شده تا امروز شاهد تولید آثار مناسب و مردمی در سینما نباشیم که مردم بتوانند با دیدن آثار شاخص و البته مخاطب پسند ذره‌ای از دغدغه‌های روزمره خود فاصله بگیرند. دلیل این وضعیت از یک سو سیاست‌های جناحی و گروهی است که دخالت‌های مخربی در سینما دارند و از سوی دیگر کم‌کاری و گریز از تولید آثار خوب و مناسب است که مربوط به هنرمندان می‌شود و نمی‌توانند توجه مخاطبان را به خود جلب کنند.

او افزود: جشنواره‌ای که تحت عنوان فجر در سی‌وهشتمین دوره‌اش برگزار شد یک دورهمی آثار هنر و تجربه بود که کمتر نشانی از آثار خوب که حرف‌های مناسبی برای مردم داشته باشد و بتواند مخاطبان انبوهی را به سینما بکشاند، نداشت. فیلم‌های کمدی و اجتماعی سالم باید در دستور کار مسئولان و مدیران و همچنین سینماگران قرار بگیرد.

این منتقد تصریح کرد: متأسفانه پول سالاری در عرصه فرهنگ باعث شده تا نگاه مسئولان و هنرمندان از جامعه فاصله پیدا کرده و کمتر شاهد آثار متناسب با ارزش‌ها، نیازها و سلایق مخاطب باشیم. با توجه به اقتصاد بیماری که داریم و وضعیت اجتماعی نابسامان و شیوع ویروس کرونا شایسته آن است که مسئولان فرهنگی، به ویژه صداوسیما اقدام به تولید و پخش آثاری کنند که منجر به شاد و تداوم زندگی و امید باشد.

آذین در ادامه گفت: آثار اجتماعی و کمدی‌های مناسب می‌توانند فضایی برای شادی و تفریح مخاطبان ایجاد کنند و همه اینها مشروط به این است که مسئولان نیاز امروز جامعه را بشناسند و بر اساس آن نگاه خود را متحول کرده و آنچه که امروز مخاطبان نیاز دارند را در سینما و تلویزیون شاهد باشیم. سینما و تلویزیون می‌توانند جامعه را امیدوار کنند، آثار تلخ که تعدادشان این روزها مدام رو به افزایش است ناامیدی مردم را افزایش می‌دهد و این همان مسیری است که بیگانگان برای تخریب پیش گرفته‌اند. قطعاً در این شرایط لازم است که سینما با تولید آثار خوب، ملی و مردمی در کنار مردم باشد و نیازهای امروز جامعه را پاسخ دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز