بررسی تبلیغات تلویزیونی و محیطی بر میزان فروش آثار سینمایی و نمایش خانگی؛

بعضی از آثار با تبلیغات وسیع هم نمی فروشند!/ تاثیری که رسانه ها بر موفقیت هم دارند!

۱۳۹۹/۰۱/۲۳ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۹۷۷۱۹۳
بعضی از آثار با تبلیغات وسیع هم نمی فروشند!/ تاثیری که  رسانه ها بر موفقیت هم دارند!
تبلیغات اصولا وجهه مهمی در دیده شدن تولیدات سینمایی و شبکه نمایش خانگی است. سابقه نشان داده است که بسیاری از آثار از تبلیغات نامناسب شکست خورده اند و برخی آثار تنها به واسطه‌ی تبلیغات توانسته اند جذب مخاطب داشته باشند. در گفت و گو با کارشناسان سینما و تلویزیون میزان تاثیرگذاری تبلیغات بر دیده شدن و فروش آثار بررسی می شود.

فرهاد نجفی، کارگردان و تهیه کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در ارتباط با تاثیر گذاری تلویزیون در بحث تبلیغات فیلم های سینمایی اظهار داشت: تبلیغات در تلویزیون بسیار موثر است.البته در گذشته تلویزیون در بحث تبلیغات موثر بوده است اما در حال حاضر فضای مجازی توانسته در عرصه تبلیغات فعالیت گسترده‌تری را داشته باشد ولی هنوزهم فضای مجازی نمی‌تواند رقابت آنچنانی با تلویزیون داشته باشد. گرچه تلویزیون بعضی از فیلم ها و عوامل آن را حمایت نمی‌کند و هزینه تبلیغات هم سرسام آور است ولی تلویزیون هم جایی نیست که بخواهد حمایت کند این رسانه به نوعی مخالف سینما و شبکه نمایش خانگی است وقطب جداگانه ای از شبکه نمایش خانگی  است و ضربه اش را به سینما می زند.

این کارگردان در ادامه بیان کرد: اینکه تلویزیون تبلیغات شبکه نمایش خانگی را انجام دهد یک اتفاق نشدنی است و با سیاست گذاری های تلویزیون این امکان وجود ندارد چرا باید یک فضای رسانه‌ای که تلاش می کند سریال‌های شبکه نمایش خانگی را پخش نکند به یکباره استقبال از خود نشان دهد اگر حمایت کند اتفاق قشنگی رخ داده است اگر به فیلمسازان وام دهند تا فیلمسازی کنند حرکت زیبایی است اما واقعیت چیز دیگری است.

نجفی در پاسخ به این سوال که کدام فضا برای تبلیغات آثار نمایشی مناسب‌تر است بیان داشت: درحال حاضر تنها تبلیغات در فضای مجازی موثر تراست و هزینه پایین تری هم دارد الان بیلبورد اصلا توجیح اقتصادی ندارد آن دسته از فیلم ها و سریال هایی که بیلبورد می گیرند یک شرکتی اسپانسر بیلبوردها می شود و فقط برای گرفتن یک بیلبورد 60 میلیون تومان باید هزینه پرداخت کنید و یک پکیج بیلبورد 6 میلیارد تومان قیمتش است.

تبلیغات محیطی توجیح اقتصادی ندارد

سید امیر پروین حسینی، تهیه کننده سینما و تلویزیون، در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در ارتباط با تاثیر گذاری تلویزیون در بحث تبلیغات فیلم های سینمایی اظهار داشت: تبلیغات آثار نمایشی در تلویزیون موثر است یا خیر که جوابش کاملا مشخص است بسیار تاثیرگذار است. اما برای برخی از فیلم ها تاثیر بیشتری و برای برخی دیگر تاثیر کمتری داشته است به دلیل اینکه عدالت درایجاد و مهیا کردن فضا و امکانات به صورت حداقل نزدیک به همدیگر وجود نداشته است و بعضی از فیلم هایی که به آن ها توجه بسیاری شده ظرفیت مخاطب بالا را نداشتند و اینگونه بوده که دائم تبلیغاتش از طریق تلویزیون پخش شده است اما محتوای فیلم مورد علاقه مخاطب عام نبوده است.

تهیه‌کننده فیلم «من سالوادور نیستم» در ادامه بیان داشت: تبلیغ نمایش خانگی در تلویزیون همانند تبلیغ فیلم‌های سینمایی است محتوای سریال‌ها را باید مخاطبان دوست داشته باشند و تلویزیون تنها می‌تواند اطلاع رسانی برای آن سریال داشته باشد و نمی تواند مردم را وادار کند که مردم سریالی را خریداری و تماشا کنند همینطور که محتوا آن سریال هم نمی تواند چنین کاری کند اما به عنوان یک ابزار تبلیغاتی و اطلاع رسانی مانند تبلیغاتمجازی و تبلیغات محیطی تلویزیون هم مخاطب خودش را دارد و به اعتقاد من تاثیر خودش را هم می گذارد.

پروین حسینی در پاسخ به این سوال که کدام فضا را برای تبلیغ فیلم‌های خود انتخاب می‌کند گفت: معمولا زمانی که فیلمی را تولید می کنیم برای اینکه متعلق به بخش خصوصی است و مسائل مالی  پیچیده دقیقی دارد بدین معنی که نمی شود به راحتی همانند خیلی از فیلم ها هدف این باشد که برند بسازند بدون بازگشت پول در فیلم هایی که سرمایه بخش خصوصی درگیر است به طورمثال اگر یک بیلبورد 50 میلیون تومان برای یک مرتبه است اصلا توجیح اقتصادی ندارد و فیلم زورش به این نوع تبلیغ نمی رسد اما در شبکه های مجازی به این دلیل که خلاقیت حرف اول را می زند و هزینه ها به نسبت برای بخش خصوصی قابل قبول تر است ما هم به همین فضا رجوع کردیم.

فضای مجازی  و تلویزیون درکنارهم تاثیرگذار هستند

مهدی گلستانه، کارگردان و تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در ارتباط با تاثیرگذاری تلویزیون در بحث تبلیغات فیلم های سینمایی اظهار داشت: برای تبلیغ فیلم و سریال‌ها، هم به فضای تلویزیون و هم فضای مجازی احتیاج داریم. من به عنوان تهیه‌کننده تنها به فضای کلان شهرها که به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دسترسی دارند نمی توانم اکتفا کنم. در پخش تبلیغات درمیان شهرها، استان‌ها و روستاها تلویزیون همچنان رتبه اول را دارد در نتیجه کنار هم بودن این دو فضا برای مبحث تبلیغ می تواند برای ما موثر باشد.

این کارگردان در ادامه بیان داشت: اگر تلویزیون محصولات شبکه نمایش خانگی را تبلیغ کند در فروش آن به شدت تاثیرگذار خواهد بود و به نظرم می تواند میزان فروش آن را افزایش دهد اما متاسفانه تلویزیون شبکه نمایش خانگی را  به اشتباه رقیب خود می‌داند. در هیچ کجای جهان تلویزیون دولتی آن کشور، شبکه‌های اینترنتی یا شبکه هایی که خارج از فضای تلویزیون رسمی یک کشور تولیدات نمایشی دارند را رقیب خود نمی‌دانند ولی متاسفانه تلویزیون ما، شبکه نمایش خانگی را رقیب خود می داند و تا زمانی که این رسانه خانگی را به چشم رقیب ببیند تبلیغ سریال ها و برنامه های این شبکه را پخش نمی کند و اگر بتوانند تمایل دارند تا این شبکه نمایش خانگی در تولید و توزیع محصولات آنچنان موفق هم نباشد.

گلستانه در پایان خاطرنشان کرد: نظر شخصی من این است که اگر بودجه محدودی برای تبلیغ محصولم داشته باشم اول برای تبلیغات در تلویزیون و بعد از آن فضای مجازی و در آخر تبلیغات میدانی و محیطی وبیلبوردهای شهری  سرمایه گذاری می‌کنم.

تلویزیون میلیون‌ها مخاطب دارد!

صادق یاری تهیه کننده در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر برنا، در ارتباط با تاثیرگذاری تلویزیون در بحث تبلیغات فیلم های سینمایی اظهار داشت: تبلیغات در تلویزیون تاثیر به سزایی دارد و میلیون‌ها نفر هم مخاطب این رسانه ملی هستند.

او در ادامه افزود: تبلیغات شبکه نمایش خانگی در تلویزیون قطعا باعث افزایش فروش سریال ها می شود و موثر است.یکی از مهمترین بسترهای تبلیغات، تلویزیون و پس از آن فضای مجازی است بعد از این دوبستر به تبلیغات محیطی می توان اتکا کرد. اگر با تلویزیون همکاری های لازم صورت بگیرد می تواند در بحث پخش تبلیغات آثار نمایشی بسیار خوب و موثر عمل کند چرا که رسانه ملی کشور است و میلیون ها مخاطب برای خود دارد.

تلویزیون خود را متولی سریال سازی می‌داند

علی اکبر نجفی، تهیه کننده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در ارتباط با تاثیرگذاری تلویزیون در بحث تبلیغات فیلم های سینمایی اظهار داشت: متاسفانه تلویزیون تبلیغات شبکه نمایش خانگی و سریال‌هایی که برای این شبکه تولید می شود  را پخش نمی‌کند چراکه این شبکه را به نوعی رقیب خود می‌داند.

این تهیه‌کننده در ادامه افزود: تبلیغ فیلم‌های سینمایی را به این دلیل که سینما را صنعت مجزایی می‌داند پخش می‌کند اما در مبحث سریال‌سازی خودش را متولی می‌داند و به هیچ مدیوم دیگری اجازه مذاکره نمی دهد به همین دلیل تبلیغات سریال‌های شبکه نمایش خانگی را پخش نمی‌کند. صنعت سینما چون به نوعی تولید ملی و از تلویزیون مجزا است با پخش تبلیغات آن هیچونه مشکلی ندارد.

تبلیغات میدانی از تبلیغات فضای مجازی تاثیرگذاری بالاتری دارد

کیارش اسدی زاده، کارگردان، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در ارتباط با تاثیر گذاری تلویزیون در بحث تبلیغات فیلم‌های سینمایی اظهار داشت: در نگاه کلی در بحث تبلیغات فیلم ها موثر بوده است باتوجه به اینکه رسانه ملی با تبلیغ بسیاری از فیلم های سینمایی مشکل دارد و امکان تبلیغ آن ها در تلویزیون وجود ندارد فضای دیگری به جز فضای مجازی برای تبلیغ آثارشان وجود ندارد برای همین نمی توانیم بگوئیم تاثیرگذار نبوده است درفضای مجازی هم در صفحات مطرحی که اصولا این تبلیغات اتفاق می افتد جناح بندی هایی هم وجود دارد و اتفاقاتی هم در این صفحات رخ می دهد مانند اینکه در این تبلیغات یک فیلمی را رشد دهند یا قربانی کنند این اتفاق خیلی عادلانه میان فیلم ها تقسیم نمی شود.و چون تلویزیون با تبلیغ برخی از فیلم های سینمایی مشکل دارد چاره ای جز تبلیغ در فضای مجازی نیست.

این کارگردان در ادامه بیان داشت: تبلیغات نمایش خانگی اگر در تلویزیون پخش شود به مراتب تاثیرگذاری بالاتری به نسبت فضای مجازی دارد. و تبلیغات میدانی را از فضای مجازی موثرتر می دانم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز