نوروزنامه ۹۹/ حسین تراب‌نژاد:

تلویزیون در بلندمدت موفق‌تر از شبکه نمایش خانگی خواهد بود/ ۴۰ درصد سریال‌های سال ۹۸ تلویزیون سطح کیفی قابل قبولی داشتند!

۱۳۹۹/۰۱/۰۵ - ۲۳:۰۴:۰۰
کد خبر: ۹۷۷۲۸۱
تلویزیون در بلندمدت موفق‌تر از شبکه نمایش خانگی خواهد بود/ ۴۰ درصد سریال‌های سال ۹۸ تلویزیون سطح کیفی قابل قبولی داشتند!
حسین تراب‌نژاد با اشاره به اینکه موفقیت شبکه نمایش خانگی در جلب نظر مخاطب موقتی است تأکید کرد که تلویزیون در بلند مدت موفق‌تر خواهد بود.

حسین تراب‌نژاد، فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: آمار دقیقی برای اینکه بفهمیم شبکه نمایش خانگی در سریال‌سازی موفق‌تر بوده یا تلویزیون وجود ندارد ولی به نظر من سریال‌های شبکه نمایش خانگی پربیننده‌تر از تلویزیون بوده و قطعاً در جلب نظر مخاطب موفق‌تر هستند.

تراب‌نژاد خاطرنشان کرد: سریالی مثل «شهرزاد» را تقریباً همه افرادی که به سریال دیدن علاقه دارند، در ایران دیده‌اند و سال گذشته سریال «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری با استقبال خوبی مواجه شد و البته سریال‌های با کیفیت دیگری نیز در شبکه نمایش خانگی بوده اما تعداد این آثار چندان زیاد نیست، هر چند که چند سریال با کیفیت دیگر نیز می‌توان نام برد که شاید با استقبال چندانی مواجه نشده‌اند اما تصور من این است که موفقیت شبکه نمایش خانگی هیچ ارتباطی به کیفیت آثار ندارد.

او افزود: این موفقیت به دلیل نبود محدودیت‌هایی است که در تلویزیون به خاطر ممیزی‌های بسیار وجود دارد و معمولاً منجر به فضایی ناملموس برای مخاطب می‌شود. مهم‌ترین نکته در موفقیت شبکه نمایش خانگی تصویری است که از بازیگران ارائه می‌دهد که البته در بلند مدت با عادی‌ شدن این مسائل فیلمنامه اهمیت پیدا می‌کند و عوامل تولید این سریال‌ها مجبور به ساخت آثار با کیفیت می‌شوند.

نویسنده مجموعه تلویزیونی «پرده‌نشین» در ادامه گفت: تلویزیون نیز در یک سال اخیر برای موفقیت در رقابت با شبکه نمیاش خانگی تعداد تولیدات خود را افزایش داده و به لحاظ کیفی نیز بهتر از سال‌های اخیر شده، شورایعالی فیلمنامه در صداوسیما یک دست انداز ایجاد کرده، اعضای این شورا افرادی هستند که فقط نگاه محتوایی دارند و این در حالی است که زمانی با حضور افرادی چون افخمی در این شورا علاوه بر نگاه محتوای نگاه ساختاری نیز وجود داشت و سریال‌ها به لحاظ ساختاری نیز مورد بررسی قرار می‌گرفتند.

این فیلمنامه‌نویس در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: وقتی افراد حاضر در این شورا کسانی باشند که خود در تولید سریال فعال هستند، قطعاً بهتر می‌توانند درباره سریال‌ها اظهار نظر کنند و در نتیجه شاهد ساخت آثار بهتری خواهیم بود. یک سیاست جالبی که آقای میرباقری برای سریال‌سازی در تلویزیون در نظر گرفته بالا بردن میزان تولیدات است، به این شکل که با بالا رفتن میزان تولیدات تلویزیونی و ساخت سریال‌های بیشتر کیفیت نیز به مرور بیشتر می‌شود. 

او افزود: به نظر من این سیاست تا امروز نتیجه‌بخش بوده و از طرفی موفقیت سریال‌های شبکه نمایش خانگی قطعاً موقتی خواهد بود و به مرور زمان با عادی شدن آنچه که امروز به سریال‌ها جذابیت بخشیده شبکه نمایش خانگی در بلند مدت با این مسیری که در پیش گرفته شکست خواهد خورد و قطعاً مخاطبان تا زمانی محدود برایشان روابط دختران و پسران جوان و مسائلی از این دست جذابیت دارد که خیلی زود این جذابیت از بین می‌رود. پس اگر شبکه نمایش خانگی و سریال‌هایی که در این رسانه منتشر می‌شوند فکر جدیدی نداشته باشند در آینده با شکست مواجه خواهند شد و تلویزیون در این رقابت پیروز خواهد بود.

تراب‌نژاد در ادامه با اشاره به تعداد بالای سریال‌های تلویزیون در مقایسه با شبکه نمایش خانگی، تصریح کرد: به لحاظ کمی این مقایسه امکانپذیر نیست، تلویزیون آثار بیشتری دارد و امسال بالای 40 درصد آثار تلویزیون به لحاظ کیفی متوسط به بالا بوده و به نظر می‌آید برنامه‌ریزی بهتری در تلویزیون وجود دارد. روندی که تلویزیون پیش گرفته به نوعی آهسته و پیوسته جلو رفتن است به همین دلیل تصور من بر این است که با افزایش تولید در بلند مدت رسانه ملی به نتیجه بهتری می‌رسد و اگر ممیزی‌ها نیز تا حدی کمتر شود اقبال مخاطب و هنرمندان نسبت به تلویزیون قطعاً بیشتر از شبکه نمایش خانگی خواهد بود، به هر حال باید این را هم در نظر گرفت که دیدن آثار رسانه ملی هزینه‌ای برای مردم ندارد و در این وضعیت اقتصادی قطعاً خیلی از افراد نمی‌توانند همه سریال‌های شبکه نمایش خانگی را ببینند و در این بین شاید برخی افراد یک یا دو سریال را در سال انتخاب کرده و خریداری کنند.

نویسنده فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز: رد خون» در پایان گفت: در این بین محدود شدن سریال‌های شبکه نمایش خانگی به چند موضوع سطحی مثل روابط دختران و پسران جوان خطری است که این رسانه را تهدید می‌کند و قطعاً این رسانه نیاز به ساخته شدن سریال‌هایی دارد که به فیلمنامه و ساختارشان توجه شده باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز