معرفی کتاب هفته؛

«رازهای سرزمین من» یک تاریخ‌نگاری در قالب رمان از اواخر دوران پهلوی تا پیروزی انقلاب اسلامی

۱۳۹۹/۰۳/۰۸ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۷۹۲۸۳
«رازهای سرزمین من» یک تاریخ‌نگاری در قالب رمان از اواخر دوران پهلوی تا پیروزی انقلاب اسلامی
«رازهای سرزمین من» نام رمانی است از رضا براهنی که دربارهٔ فضای ایران قبل و اوایل انقلاب اسلامی نوشته شده است. این رمان تا کنون به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، قهرمان رمان «رازهای سرزمین من» حسین تنظیفی است که شاهد ترور یک افسر آمریکایی بوده و تا پیروزی انقلاب در زندان به سر می برد. وی بعد از انقلاب به دنبال تهمینه خواهرزن تیمسار شادان است. این تیمسار از شخصیت “سرتیپ مهرداد” که زمانی رئیس ساواک تبریز بود و در شیراز کشته شد گرته برداری شده است.

«رازهای سرزمین من» نوشتۀ رضا براهنی، رمان حجیمی است مشتمل بر دو مجلد و 1280 صفحه، در اواخر دهۀ شصت منتشر شده این اثر را یکی از پر شخصیت‌ترین رمان‌های فارسی می‌دانند که راوی واحدی ندارد و به لحاظ فرم و سبک روایت، اثری قابل توجه است و عمدتاً با نقدهای متناقضی روبرو بوده است. دستمایۀ پویش داستانی این اثر، متمرکز بر روابط حاکم بر یک خانواده است، تا کندوکاوی بر ساختار سیاسی و اجتماعی منجر به انقلاب اسلامی داشته باشد. فضای داستانی این رمان، گستره‌ای بیست و پنج ساله را از سال 1332 تا سال 1358 دربرمی‌گیرد و در فضای رئالیسم جادویی سیر می‌کند. اثر داستانی رضا براهنی می‌تواند یک تاریخ‌نگاری از وقایع انقلاب اسلامی باشد که در آن می‌توان روحیه انقلابی جامعه و فضای اجتماعی در آن روزها را با دقتی که نویسنده در جزئیات ارائه داده، حس کرد.

براهنی خود درباره نگارش این رمان می‌گوید: من «رازهای سرزمین من» را با درد نوشته‌ام. آن دردها با من هستند. از من جدا ‌نمی‌شوند. آن نوشته مرا به من شناسانده است. آن نوشته‌ی من نویسنده را آفریده ‌است.

رضا براهنی، نویسنده کتاب «طلا در مس»، مطرح‌ترین چهره‌ نقد ادبی ایران بوده که موافق و مخالف به این نکته اذعان دارند. 

آهوان باغ، جنگل و شهر، شبی از نیمروز، مصیبتی زیر آفتاب، گل بر گستره ماه، ظل‌الله، خطاب به پروانه‌ها، رمان‌های روزگار دوزخی آقای ایاز، دو برادر آخر خطر در یک خط، چاه به چاه، بعد از عروسی چه گذشت، آواز کشتگان، آزاده خانم و نویسنده‌اش، رازهای سرزمین من، همچنین کتاب‌های خیام و فیتزجرالد در عصر ویکتوریا، طلا در مس (3 جلد)، نقد تحلیلی شعر جدید، تجربه و خلاقیت در شعر و شاعری، قصه‌نویسی و کیمیا و خاک از جمله آثار منتشرشده براهنی هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز