مدیر بخش خبر و سیاسی الکوثر مطرح کرد:

الکوثر پاسخی به رشد قارچ گونه رسانه‌های استکباری در منطقه

۱۳۹۹/۰۲/۱۷ - ۱۵:۱۷:۲۳
کد خبر: ۹۹۸۵۳۲
الکوثر پاسخی به رشد قارچ گونه رسانه‌های استکباری در منطقه
تحولات منطقه آسیا به ویژه رویدادهای کشورهای یمن، فلسطین، عراق و سوریه در روزها و هفته های اخیر شتاب گسترده ای به خود گرفته و هر روز شاهد اتفاقی خاص در این منطقه هستیم. این در حالیست که انبوه رسانه های غربی یا وابسته به غرب در منطقه در حال فتنه انگیزی هستند و این همه به معنای به چالش کشیدن امنیت همه کشورهای مسلمان منطقه است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، برنامه های ترویج تروریسم وهابی از عربستان و فتنه انگیزی انگلیس در میان مردم منطقه به مانند موجی است که هر از چندی به نوعی خودنمایی می کند که محصول آن ویرانی و کشتار است. طبعا در این شرایط باید با سلاح رسانه به مقابله با ناامنی ها و چالش هایی رفت که تهدیدها را به فرصت تبدیل سازد. اما چگونه؟ جمهوری اسلامی چه راهبردی برای تاثیرگذاری فرهنگی در کشورهای حوزه پیرامونی خود داشته است؟ این سوالات می تواند راهنمای ما برای فعالیت های بهتر در جنگ روایت ها شود.

به همین منظور با مجید هاشمی‌فرا مدیر گروه سیاسی خبر شبکه الکوثر که از بیست سال قبل فعالیت رسانه ای داشته و و رایزنی سابق فرهنگی ایران در امارات متحده عربی را نیز در کارنامه شغلی خود دارد، به گفت و گو نشستیم .

البته در همان زمانی که با هاشمی فرا در حال گفت گو بودیم، اتفاقی در استان حلب سوریه روی داد؛ خودروی تیم خبری الکوثر و العالم هدف گلوله های فریب خوردگان وهابی و سلفی قرار گرفت و چند نفر از فعالان این شبکه ها زخمی شدند. این تنها یکی از هزینه هایی است که برای انتشار صحیح خبرهای منطقه باید پرداخته شود.

به راستی چه کسانی نمی خواهند خبرهای الکوثر و العالم به اطلاع مخاطبان عرب زبان در کشورهای منطقه برسد و آنها را از توطئه های دولت های فتنه گر آگاه سازد.

 در این باره با هاشمی فرا صحبت می کنیم:

رسانه های برون مرزی چه نقشی در دیپلماسی عمومی ایران در میان کشورهای منطقه و جهان دارند؟

نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه غیر قابل انکار است و در عین حال رسانه های برون مرزی هر کشوری بازوی توانمند دیپلماسی عمومی آن هستند. در این خصوص شبکه های الکوثر و العالم نسبت به رسالتی که مبنی بر گسترش عدالت خواهی و حمایت رسانه ای برای استمرار جریان مقاومت استف فعالیت موثری داشته اند.  

در سال های اخیر رسانه ها و تلویزیون های عربی وابسته به جریان امریکایی و استکباری به صورت قارچ گونه ای در غرب آسیا تاسیس و فعال شده اند و هدف آنها هم اول انحراف افکار عمومی منطقه سپس دسیسه سازی در میان ملت های منطقه است. چنین شرایطی وظیفه ما را دو چندان می کند.

به همین منظور، شبکه الکوثر با ساختار کاملا متفاوتی نسبت به شبکه های دیگر تلاش می کند تا مخاطبان را از سنین و اقشار مختلف مردم کشورهای غرب آسیا جذب کرده و با برنامه هایی که ارائه می دهد سطح خبری و آگاهی و نیز دانش تحلیلی آنها را افزایش دهد. این موارد در کنار برنامه های اجتماعی، فرهنگی و حتی کودک قرار دارد که به مخاطبان ما تقدیم می شود.

با این حساب، الکوثر هم شبکه ای فرهنگی و هم رسانه ای سیاسی است؟

این درست است که الکوثر تفاوت بسیاری با شبکه های خبری دارد و بیشتر به مسائل اجتماعی و فرهنگی می پردازد، حتی بخش هایی را به کودکان اختصاص داده است، اما در این شبکه از پخش اخبار غافل نبوده ایم و از صبح تا شب چند بخش خبری در شبکه داریم. به بیان دیگر الکوثر را با ساختاری متنوع از خبر و تحلیل تا سرگرمی و تفریح سالم بنا کرده ایم.

برنامه های سیاسی و خبری الکوثر بیشتر به کدام نیاز مردم عرب زبان در جهان پاسخ می دهد؟

رویکرد اصلی الکوثر در تولید برنامه های سیاسی بیشتر حمایت از محور مقاومت است و با این رویکرد به فعالیت رسانه ای می پردازیم. برای مثال برند اصلی بخش سیاسی شبکه الکوثر برنامه قضیه الساخنه (موضوعات داغ) است که به صورت روتین و روزانه تهیه و پخش می شود. در این برنامه رویداد های مهم جهان اسلام که ظرف 24 ساعت گذشته رخ داده را با استفاده از نظرات کارشناسان به صورت حضوری یا از طریق اسکایپ بررسی می کنیم.

همچنین برنامه (هفت روز) هم موضوعات روز منطقه را مورد بررسی قرار خواهد داد. در کنار آن برنامه ای هم در دست تولید داریم که رسانه های مختلف جهان اسلام به ویژه مطبوعات عرب را مورد بررسی قرار می دهد.

به نظر شما بازنمایی تحولات اخیر منطقه توسط شبکه الکوثر چه تاثیری در آگاه شدن ملت های منطقه و تامین امنیت جمعی دارد؟

بیشتر ملت های منطقه زیر ستم دولت های فاسد وابسته به غرب هستند. به همین دلیل جنبش های آزادی بخش تلاش می کنند تا جریانی برای تحقق ازادی و رهایی از حکومت های دست نشانده آمریکا و انگلیس ایجاد کنند. طبعا ما نیز برای اطلاع رسانی از فعالیت های مردمی که خواستار آزادی در کشورهای منطقه هستند تلاش می کنیم. به همین دلیل هم رسانه های برون مرزی ایران در منطقه با استقبال مردم مواجه شده اند. براین مبنا هدف ما انتشار اخباری است که یا در رسانه های دیگر جهان بایکوت می شود، یا کمتر به آن توجه می شود.

از بازخوردهای رسانه‌ای برنامه های سیاسی الکوثر اطلاع دارید؟

مخاطبان الکوثر در 55 کشور جهان حضور دارندف اما بیشتر مردمی که شبکه ما را دنبال می کنند در غرب آسیا و شمال افریقا به خصوص کشورهای حوزه مقاومت در عراق، سوریه، لبنان، یمن زندگی می کنند. آنها از طریق رسانه های اجتماعی مانند واتس اپ و اینستاگرام با ما ارتباط برقرار می کنند و از این طریق بازخورد برنامه های خود را دریافت می کنیم. هر چند نیازمند یک تحقیق جامع در این خصوص هستیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز