بهبود شیوع کرونا، وخامت حال غول‌های فناوری آمریکا

۱۴۰۱/۰۴/۳۱ - ۲۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۲۲۱۱
بهبود شیوع کرونا، وخامت حال غول‌های فناوری آمریکا
برخی از شرکت‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر به دلیل ترس از رکود، سرعت برنامه‌های توسعه‌ای خود را کاهش دادند و برنامه‌های نیز برای تعدیل نیرو در دسترو کار دارند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا، همانطور که پیشتر در خبرها آمده بود، شرکت‌های بزرگ آمریکا باید از هفتۀ آینده صورت‌های مالی سه ماهۀ دوم سال جاری را منتشر کنند اما سرمایه‌گذاران این شرکت‌ها خود را برای شنیدن اخبار بد دربارۀ سهام خود آماده می‌نمایند.

چندین شرکت فناوری آمریکایی در هفته‌های اخیر کاهش استخدام و اخراج کارکنان خود را در پیش گرفته‌اند که انتظار می‌رود این روند همچنان ادامه داشته باشد. پل ورنا، تحلیلگر رسانۀ Insider Intelligence، (یک شرکت تحلیل بازار) در ای رابطه عنوان کرد: «به طور کلی شرکت‌های فناوری با چالش‌های زیادی روبرو هستند، شکی نیست که شرکت‌ها سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته‌اند، آن‌ها در حال کاهش بودجه‌های غیر ضروری شرکت هستند همچنین برخی نیز در حال اجرای برنامه‌هایی برای کاهش و قطع جذب نیروی انسانی جدید هستند که هیچ کدام از این‌ها خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران در شروع سه ماهۀ سوم سال جاری میلادی نیست.

نت‌فلیکس، متا، گوگل، توییتر و تسلا همگی در هفته‌های آینده صورت‌های مالی سه ماهۀ خود را منتشر خواهند کرد، این گزارش‌ها در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده از رکود اقتصادی ارائه خواهد شد؛ چرا که تورم همچنان در حال افزایش است. روز چهارشنبه، وزارت کار آمریکا اطلاعات جدیدی را منتشر کرد که نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف کننده در ژوئن نسبت به ماه مشابه سال قبل 9.1 درصد افزایش یافته که بزرگترین افزایش از سال 1981 میلادی است.

برآوردها نشان می‌دهد که اگر فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره ادامه دهد، اقتصاد ایالات متحده در 12 ماه آینده وارد رکود بیشتری خواهد شد. "این دلیل اصلی است که ما شاهد رشد تقاضا برای فروش سهام در آمریکا هستیم؛ چرا که سرمایه گذاران قصد دارند در بازارهای امن‌تری سرمایه‌گذاری کنند."

برخی از سرمایه‌گذاران فصل سود سختی را پیش‌بینی کرده‌اند به‌طوری‌که محققان Factset پیش‌بینی می‌کنند نرخ رشد 4.3 درصدی در شاخص S&P پایین‌ترین رقم از سه ماهه آخر سال 2020 باشد.

شرکت‌های فناوری ماه‌ها است که حال روز خوبی ندارند؛ جف بزوس مدیر اجرایی آمازون در ماه ماه نسبت به رکود در صنعت فناوری هشدار داد به زعم وی فناوری‌های نوین دیگر رونقی مشابه با ایام شیوع پاندمی را تجربه نخواهند کرد.

اپل در اوایل سال 2022 جایگاه خود را به عنوان با ارزش ترین شرکت جهان از دست داد. دیگر شرکت‌های فناوری نیز شرایط مناسبی ندارند، بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری سیاست‌ تعدیل نیرو در پیش گرفته‌اند، آلفابت، شرکت مادر گوگل، در همین رابطه اعلام کرده است که روند استخدام نیروی انسانی جدید را حداقل تا سال 2023 کاهش خواهد داد. به گفته بلومبرگ این شاخص حداقل 25درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

پلتفرم مبادلات ارزهای دیجیتال کوین بیس در ماه ژوئن طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: حدود 18 درصد از نیروی کار خود را به دلیل محتمل بودن شروع رکود اقتصادی، تعدادی از پرسنل خود را تعدیل خواهد کرد.. تسلا نیز در 3 ژوئن به کارگران خود اطلاع داده است که قصد دارد 10 درصد از نیروی کار خود را اخراج کند، این شرکت همچنین روز سه شنبه برنامۀ خود برای تعطیلی دفتر شرکت، در سان ماتیو کالیفرنیا و اخراج 229 نفر را افشا کرد.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا نیز طی جلسه‌ای اینترنتی که هفتۀ گذشته توسط رویترز پخش شد خطاب به کارمندان بخش فناوری گفت: «اگر مجبور بودم شرط‌بندی کنم، باید اذعان کنم که این ممکن است یکی از بدترین رکودهایی باشد که در سال‌های اخیر دیده‌ایم». به گزارش رویترز، متا قصد دارد برنامه های استخدام مهندسان را حداقل 30 درصد کاهش دهد.

سرمایه‌گذاران صورت‌های مالی متا را که در 27 جولای منتشر می‌شود، زیر نظر خواهند داشت تا ببینند آیا گزارش‌های مالی ضعیف این شرکت در اواخر سال 2021 و اوایل سال 2022 بهبودی معنی‌داری داشته است یا روند منفی سال گذشته ادامه دارد.

این شرکت در بحبوحه تغییر نام تجاری و تغییر مدل کسب و کار خود، 230 میلیارد دلار از سهم بازارش را نابود شده دید.

متا در سال 2021 از تغییر سیاست خود از فعالیت صرف در حوزۀ رسانه‌های اجتماعی به واقعیت مصنوعی و مجازی (متاورس) خبر داده بود. زاکربرگ همچنین پیش از این اعلام کرده بود که قوانین جدید حریم خصوصی اپل تأثیر منفی بر درآمد تبلیغاتی این شرکت خواهد داشت.

مایک پرولکس، تحلیلگر شرکت مشاوره بازار Forrester در این رابطه عنوان کرد: "متا در حال حاضر به عنوان یک شرکت در یک دوره گذار است. این شرکت همچنین در تلاش برای حفظ کاربران خود به ویژه جمعیت جوان‌تر است؛ چرا که بسیاری از آن‌ها در حال مهاجرت به سرویس‌های رقیب مانند تیک تاک هستند.

وی افزود: "متا یک مشکل Gen Z دارد بنابراین شرکت باید استفاده از محصولات جدیدی مانند Reels (واقعیت مجازی) را افزایش دهد و راهی برای کسب درآمد از آن بیابد، این یک بازی طولانی مدت است."

البته برخی تحلیلگران نیز اعتقاد دارند که رکود فعلی نتیجۀ کاهش رشد اقتصادی در سال های گذشته است و لزوماً یک سقوط نیست.

نقش همه‌گیری جهانی کووید-19، در رشد شرکت‌های فناوری مانند آمازون، نتفلیکس، متا و ... را نمی‌توان نادیده گرفت، این شرکت‌ها بعد از شیوع پاندمی کرونا به دلیل وابسته شدن زندگی بشر به فناوری آنلاین رشد بسیاری زیادی پیدا کردند.

پایان یک رویا

نتفلیکس که در سال اول شیوع کرونا بیش از 36 میلیون مشترک جدید به دست آورد بود، بعد از انتشار گزارش‌های مالی خود 19 آوریل گذشته نیمی از ارزشش از بین رفته است، این شرکت در ماه مه اعلام کرد که حدود 150 موقعیت شغلی این شرکت دیگر وجود نخواهد داشت.

مایک پرولکس در خاتمه به گاردین گفت که گفته هیچ شرکت فناوری از فشارهای ناشی از افزایش نرخ بهره در آمریکا، کندی رشد اقتصادی و افزایش تورم مصون نخواهد بود، درآمد آن‌ها تا حدودی تحت تأثیر این بحران مالی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز