شبکه‌های اجتماعی که مجوز نگیرند مسدود خواهند شد

۱۴۰۱/۰۴/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۳۴۱۹
شبکه‌های اجتماعی که مجوز نگیرند مسدود خواهند شد
خبرها از جاکارتا حکایت دارد که شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل و فناوری تا 20 جولای فرستاد دارند که درخواست خود برای دریافت مجوز فعالیت از دولت این کشور را ثبت کنند تا مسدود نشوند

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، دولت اندونزی روز دوشنبه از شرکت‌های بزرگ فناوری خواست تا قوانین جدید این کشور در حوزۀ مدیریت فضای مجازی را بپذیرند و برای دریافت مجوز ثبت نام کنند، در غیر این صورت با خطر مسدود شدن پلتفرم‌های خود مواجه خواهند اما اطلاعات موثق حاکی از این موضع است که بسیاری از شرکت‌های فناوری بزرگ مانند گوگل و متا هنوز چند روز مانده به مهلت قانونی ارائه شده توسط دولت اندونزی (20 جولای) اقدامی در این خصوص انجام نداده‌اند.

الزام به ثبت نام بخشی از مجموعه قوانینی است که برای اولین بار در نوامبر 2020 توسط دولت اندونزی منتشر شد، بر اساس این قانون به مقامات این کشور اجازه داده می‌شود تا پلتفرم‌ها را ملزم به حذف محتوایی کنند که مغایر با قوانین اندونزی تشخیص داده می‌شود اگر سکویی این قانون را رعایت نکند با مجازات روبرو خواهد شد.

جانی جی پلات، وزیر ارتباطات اندونزی، در پیامی به رویترز از شرکت‌ها خواست قبل از برخورد قانونی این کشور با متخلفان در این طرح ثبت‌نام کنند. وزارت ارتباطات این کشور در ماه گذشته میلادی تأکید کرده بود که پلتفرم‌ها در صورت عدم رعایت این قانون با خطر مسدودی مواجه خواهند بود.

بر اساس داده‌های وزارت ارتباطات اندونزی تا روز دوشنبه، بیش از 5900 شرکت داخلی و 108 شرکت خارجی برای ممانعت از ایجاد مشکل برای خود در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، تیک تاک و شرکت پخش موسیقی اسپاتیفای از جمله پلتفرم‌هایی معروفی هستند که تاکنون حاضر به مشارکت در اجرای قانون شدند.

پلتفرم‌های دیگر مانند گوگل، توییتر و متا (مالک فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ) هنوز حاضر به پذیرش مقررات جدید نشده‌اند، آن‌ها همچنین حاضر به اظهارنظر دربارۀ قانون جدید اندونزی به اصحاب رسانه نیستند. 

سیستم جدید صدور مجوز برای کلیه اپراتورهای خدمات الکترونیک داخلی و خارجی اعمال می‌شود. دولت بر اساس این طرح می‌تواند شرکت‌ها را مجبور به افشای ارتباطات و اطلاعات شخصی کاربران خاص در صورت درخواست دستگاه قضایی یا سازمان‌های دولتی کند.

دولت اندونزی معتقد است که  قوانین جدید برای اطمینان از حفاظت از داده‌های مصرف‌کننده توسط ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی و استفاده از محتوای آنلاین به شیوه‌ای «مثبت و سازنده» تدوین شده است. هرجند مسئولان اندونزی شرکت‌های بزرگ را تهدید به مسدود شدن خدمات آن‌ها در حوزۀ سرزمینی این کشور کرده اند اما برخی تحلیلگران تردید دارند که مقامات اندونزی به سرعت پلتفرم‌های شرکت‌های غیرمنطبق را مسدود کنند، آن‌ها معتقدند که دولت این کشور به این سرویس‌ها فرصت بیشتری برای تطابق با قانون جدید خواهد داد.

اندونزی با جمعیت 270 میلیونی جوان، جزو 10 بازار برتر جهان از نظر تعداد کاربران برای شبکه‌های اجتماعی  به شمار می‌رود. برخی از فعالان می گویند که تلاش‌های جدید دولت اندونزی، کاربران اجتماعی این کشور را تاحدودی دچار مخدودیت می‌کند.

طبق آمار Statista، تا فوریه 2022 حدود 191 میلیون کاربر رسانه های اجتماعی در اندونزی وجود داشته است. این آمار نشان می‌دهد که فقط چین و هند شبکه‌های اجتماعی پر جمعیت‌تری در منطقه آسیا و اقیانوسیه از اندونزی دارند اما دولت این کشور قصد ندارد که اجازه دهد تا پلتفرم‌های اجتماعی افکار عمومیش را هدایت کنند به همین جهت برای کنترل آن‌ها دست قوانین سختگیرانه‌ای وضع کرده است، درست مانند اتحادیه اروپا، استرالیا و ... .

انتهای پیام/

خبرنگار: زهرا وجدانی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز