حاکم آیندۀ جهان را بشناسید

۱۴۰۱/۰۵/۰۸ - ۰۱:۰۶:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۷۰۶۱
حاکم آیندۀ جهان را بشناسید
امسال برای بسیاری از سازمان‌ها از نظر زیرساخت داده‌ها، سال شلوغی است. بسیاری در حال اجرای به‌روزرسانی‌ها و پیاده‌سازی‌هایی هستند که به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا ضروری است

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، امسال برای بسیاری از سازمان‌ها از نظر زیرساخت داده‌ها، سال شلوغی است. بسیاری در حال اجرای به‌روزرسانی‌ها و پیاده‌سازی‌هایی هستند که به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا ضروری است. برخی به دنبال پیشی گرفتن از رقبا با سرمایه گذاری های جدید هستند. دیگران به دنبال بهبود روابط با مشتریان و کارمندان از طریق فناوری هستند که تعامل را افزایش می دهد.

آدام رونتال، تحلیلگر مدیریت داده در گارتنر، در مصاحبه ای با VentureBeat توضیح داد، جایی که بیشتر سازمان ها در باقیمانده سال 2022 و اوایل سال 2023 در زیرساخت های داده سرمایه گذاری خواهند کرد.

رونتال گفت، وقتی در مورد سرمایه گذاری در زیرساخت داده صحبت می کنیم، این شامل تمام زیرساخت های مورد نیاز برای ذخیره و مشارکت در پشتیبانی از طیف گسترده ای از موارد استفاده از داده است. این می تواند هر دو مورد استفاده عملیاتی و تحلیلی باشد. همچنین می‌تواند شامل انواع سیستم‌های عملیاتی یا پردازش سفارش باشد.

"هر مورد استفاده از داده ها برای موفقیت آمیز بودن نیاز به مدیریت موفق آن داده ها دارد. رونتال گفت، چه در حال ساخت برنامه‌های کاربردی باشیم، چه در حال انجام علم داده، یادگیری ماشین، تجسم، تجزیه و تحلیل پیشرفته، بازارهای داده، مبادلات و غیره باشیم.

نگاهی به آینده نشان می‌دهد که رونتال موارد زیر را به عنوان روندهای برتر می‌بیند که سرمایه گذاری در زیرساخت های داده را برای باقیمانده سال جاری و تا سال 2023 هدایت می کند.

پرواز روی ابرها

ابر روند برتری خواهد بود که زیربنای هر چیز دیگری است. ما در حال حاضر شاهد تغییر در بازار هستیم. در سال 2021، تقریباً در نقطه اوج بودیم. رونتال خاطرنشان کرد، یعنی 50 درصد از درآمد در بازار سیستم های مدیریت پایگاه داده به فضای ابری نسبت داده می شود. امسال به راحتی از مرز 50 درصد عبور خواهیم کرد. این بدان معناست که ما در حال حرکت از یک دنیای داخلی به فضای ابری هستیم. امیدواریم در این فرآیند، سیستم‌های خود را تغییر دهیم و خود را برای مدرن‌سازی آماده کنیم.

پیش بینی از آینده

رونتال گفت: ما شروع به مشاهده استقرار سرورهای ابری به عنوان رویکردهای اکوسیستم داده منسجم و جامع هستیم. وی با ارائۀ مثالی دربارۀ صحبت خود عنوان کرد؛ «ما برای اولین بار اکوسیستم داده را در سال 2019 راه اندازی کردیم. در آن زمان، مایکروسافت مرحله بعدی سیناستری تجزیه و تحلیل را اعلام کرد. اساساً سیناپس یک اکوسیستم تحلیلی است. تلاش می کند تا اجزای مختلف پشته تحلیلی را متحد و ادغام کند. این کار هم برای انواع اجزای اکتشافی و دریاچه داده و هم برای انبار داده انجام می شود. این ابزارهای حاکمیتی و امنیتی مشترک را برای کمک به شما در استفاده از این موارد و همکاری با طیف گسترده ای از مؤلفه ها فراهم می کند.

از آن زمان، رونتال گفت که مایکروسافت چیزهایی مانند پیوندهای طبیعی ایجاد کرده است که دریافت داده ها از منابع عملیاتی را آسان می کند. پس ما هوش تجاری قدرتمند (BI) داریم. وی افزود: اکوسیستم های دیگری نیز در حال ظهور هستند.

اکوسیستم کامل باید یک سازمان را قادر سازد تا درک کند که داده ها چگونه استفاده می شوند و چگونه با هم تطبیق می یابند. باید سازمان را قادر سازد که ابرداده، مشاهده پذیری، حاکمیت، یکپارچه سازی داده ها و افزایش را با هم ترکیب کند بنابراین ما یک اکوسیستم بسیار غنی و متنوع داریم که می توان آن را از یک فروشنده تهیه کرد. انتظار مشتریان این است که فقط کار می کند. رونتال گفت: آنها انتظار ندارند زمان زیادی را صرف پیکربندی کنند.

وی تاکید کرد که اکوسیستم نباید بسته شود. رونتال گفت: "این باید برای رقبای شخص ثالث باز باشد." "اگر تصمیم بگیرم که در خدمات وب آمازون (AWS) مشارکت داشته باشم، و من واقعاً Snowflake را نیز دوست دارم، می توانم این کار را انجام دهم. اگر من در Azure هستم و تصمیم بگیرم که ترجیح می دهم به جای purview از cleaver یا deletion استفاده کنم، می توانم این کار را انجام دهم. یا می‌توانم از Informatica به جای Azure Data Factory استفاده کنم. اساساً، ما توانایی تعویض اجزای شخص ثالث را داریم. او افزود که آنها در محدوده یک اکوسیستم نویسندۀ خدمات ابری گسترده تر عمل می کنند و دنیای عنکبوت خدمات ابری را ایجاد می کنند.

ظهور finops

او در ادامه توضیح داد که ظهور فزاینده حاکمیت مالی در عملی به نام "finops" که مخفف عملیات مالی است، وجود دارد. او توضیح داد که این یک رویکرد مداوم و تکراری برای مدیریت بودجه است و سعی می‌کند از بودجه‌های موجود در فضای ابری قابل پیش‌بینی باشد.

رونتال گفت: هزینه بارهای کاری فردی اکنون با شفافیت بیشتری نسبت به قبل نشان داده شده است. اکنون این امکان برای ما وجود دارد که در واقع به مجموعه‌ای از کارها یا مجموعه‌ای از حجم‌های کاری نگاه کنیم و بگوییم: «هی، این کار برای من X دلار هزینه داشت. آیا من از آن ارزش تجاری کسب کردم؟»

رونتال توضیح می دهد که ما در نحوه برخورد با قابلیت های بودجه بندی بسیار پویاتر هستیم. این را با دنیای داخلی مقایسه کنید. در اینجا ما یک بودجه سرمایه ای داریم، ما در ابتدای سال سرمایه گذاری می کنیم، و این به نوعی بود. رونتال تأکید کرد: در فضای ابری، سازمان‌ها برای تخصیص مجدد وجوه در پرواز فرصت بیشتری دارند.

می‌توانیم چیزهایی را اجرا کنیم که شاید ماه گذشته اجرا نکرده‌ایم، چیزهایی را به ترکیب خود اضافه کنیم، چیزهایی را حذف کنیم یا ویژگی‌های عملکرد را تغییر دهیم. این خیلی مهم نیست که کدام سرویس را از کدام فروشنده ابری اجرا کنم. رونتال گفت: این موضوع در مورد این است که آیا می توانم کار را با بهینه ترین قیمت انجام دهم.

رویکردی کلی به بافت داده

چهارمین روندی که رونتال به آن اشاره کرد، افزایش تمرکز بر روی بافت داده است. در نظر بگیرید که بافت داده بر روی بلوک های ساختمانی ساخته شده است که رونتال پیش از این به ابرداده، ادغام، حاکمیت، مشاهده پذیری و تقویت اشاره کرد. پارچه داده به نقطه طراحی و هدف یک محیط داده نگاه می کند. همچنین الگوهای استفاده واقعی، نحوه ایجاد داده ها، نحوه استفاده از محیط واقعی و نحوه مصرف داده ها را بررسی می کند. رونتال توضیح داد، سپس به همسویی و مفروضات نگاه می کنیم.

رونتال گفت که بافت داده نیز باید از اکوسیستم داده بیرون بیاید. این باید یک سازمان را قادر سازد تا برخی از قابلیت های کسب و کار محور را ایجاد کند. این به نوبه خود، سازمان را قادر می‌سازد تا همه این موارد را به هم متصل کند و دیدگاهی جامع ایجاد کند. او گفت: «در نهایت، شیوه‌های تجاری جدید مانند finops، dataops و devops و همچنین رفتارها و بازارهای مشارکتی را امکان‌پذیر می‌کند.

حکمرانی شبکه‌ای

رونتال گفت: «امروز ما به دنبال اتصال شبکه‌ای همه چیز هستیم. در نتیجه، ما در حال ایجاد کوه‌هایی از داده‌های جریانی هستیم که در زمان واقعی به سمت ما می‌آیند. ممکن است بخواهیم روی آن اقدام کنیم، مانند انجام تجزیه و تحلیل یا ساختن مدل‌های پیش‌بینی یادگیری ماشین.

رونتال گفت: «پس ما به دنبال آن هستیم که آن مدل‌ها را به سمت لبه‌ها برسانیم تا بتوانیم روی داده‌های جریانی در زمان واقعی عمل کنیم. در اینجا مؤلفه هایی وجود دارد که به ما در انجام این کار کمک می کنند. یک کلاس در حال ظهور از پایگاه داده وجود دارد که ما آن را پایگاه داده توزیع شده می نامیم. اکنون چندین فروشنده در این محیط کار می کنند.

کاری که آنها می توانند انجام دهند این است که پایگاه های داده ای را مستقر کنند که در مرزهای مختلف جغرافیایی گسترده شده‌اند و همه به عنوان یک کل منسجم عمل می‌کنند. آن‌ها از رویکرد همه چیز متصل پشتیبانی می کنند، صرف نظر از اینکه داده در کجا تولید یا مصرف می شود. ما به دنبال این هستیم که بتوانیم این را در چندین محیط تقسیم کنیم و همه چیز را به هم مرتبط کنیم.

رونتال توضیح داد که این که یک سازمان چقدر کار خوبی در ترکیب فناوری های جدید و نوظهور در سیستم ها و فرآیندهای خود انجام می دهد به سطح بلوغ آن سازمان بستگی دارد. برخی از سازمان ها در این کار عالی هستند. آن‌ها معمولاً تیم های کاملی دارند که به فناوری نوظهور نگاه و ارزیابی می کنند. این سازمان ها احتمالاً در مسیر مهاجرت ابری خود به خوبی پیش رفته اند. آنها ممکن است هنوز به طور کامل آنجا نباشند اما احتمالاً در طول مسیر بسیار دور هستند.

سازمان‌های دیگر همچنان در تلاش هستند تا سر و کله خود را از همه چیز دور کنند. شاید آنها هنوز در حال تلاش برای کشف چگونگی ساخت اولین انبار داده خود هستند، یا سعی می کنند دریاچه داده را بفهمند. بیشتر اینها به جای استراتژیک، نسبتاً تاکتیکی هستند. رونتال خاطرنشان می کند که این به ویژه برای سازمان های کمتر بالغ صادق است.

او اشاره کرد که یکی دیگر از عوامل کلیدی این است که چگونه یک سازمان در مهارت مجدد کارکنان خود برای مدیریت ابزارهای فناوری جدید مانند اتوماسیون، هوش مصنوعی و فناوری‌های یادگیری ماشین عمل می‌کند. رونتال توضیح داد که یکی از نقش های شغلی مهمی که ظاهر خواهد شد، نقش یک اقتصاددان ابری است. این کسی است که مدل‌های استقرار ابر را تحت مدل‌های قیمت‌گذاری ابری متراکم می‌شناسد. آنها همچنین باید بتوانند با چندین سازمان کار کنند تا اطمینان حاصل کنند که استفاده از ابر برای مدل تجاری سازمان کافی است. "همچنین نیاز به همکاری قوی بین مدیرعامل، افسر تجزیه و تحلیل، CIO، مدیر مالی و مدیران خطوط تجاری وجود دارد. رونتال گفت که این برای موفقیت در این دنیای ابری جدید کاملاً حیاتی خواهد بود.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز