هوش مصنوعی نمی‌تواند مالک معنوی اختراعات باشد

۱۴۰۱/۰۵/۱۸ - ۰۳:۰۶:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۱۴۰۸
هوش مصنوعی نمی‌تواند مالک معنوی اختراعات باشد
دادگاه آمریکا اعلام کرده است که سیستم های هوش مصنوعی نمی توانند مالک معنوی اختراعات باشند؛ چرا که هوش مصنوعی انسان نیست

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، دادگاه آمریکا اعلام کرده است که سیستم های هوش مصنوعی نمی توانند مالک معنوی اختراعات باشند؛ چرا که هوش مصنوعی انسان نیست، این حکم علیه شاکی استفان تالر است که علیه کاترین ویدال، مدیر دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا شکایت کرده است.

تالر چند مرتبه تلاش کرده است تا خروجی ابزارهای نرم‌افزاری هوش مصنوعی را که ایجاد کرده است را حق چاپ و ثبت اختراع کند.

قاضی لئونارد استارک در حکمی که روز جمعه صادر کرد، خطاب به طرفین پرونده نوشت: تنها مسئله در مورد تجدیدنظر این است که آیا یک سیستم نرم‌افزاری هوش مصنوعی می‌تواند «مخترع» تحت قانون ثبت اختراع باشد؟

خیر، چنین امکانی وجود ندارد؛ چرا که قانون ثبت اختراع صراحتاً اعلام می‌کند که مخترعین باید اشخاص حقیقی باشند. یعنی انسان، اما تالر به عنوان مدیر عامل موتورهای تخیل فعالیت می کند.

در سال 2019، او نتوانست یک تصویر را از طرف یک سیستم هوش مصنوعی کپی رایت کند. در سال 2020، اداره ثبت اختراع آمریکا حکم داد که سیستم هوش مصنوعی او DABUS نمی تواند مخترع قانونی باشد، زیرا این یک "شخص طبیعی" نیست و این تصمیم بعداً توسط یک قاضی تایید شد. البته این نظر منحصر به آمریکا نیست، اداره ثبت اختراع اروپا و هم دادگاه عالی استرالیا اخیراً احکام مشابهی را نیزصادر کرده اند.

استارک در این حکم می‌نویسد: دیوان عالی اعلام کرده است که وقتی در قوانین استفاده می‌شود، کلمه «فرد» به انسان اطلاق می‌شود، مگر اینکه «نشانه‌ای وجود داشته باشد که کنگره قصد دارد» قرائتی متفاوت داشته باشد.

هیچ چیز در قانون ثبت اختراع نشان نمی دهد که کنگره قصد انحراف از معنای پیش فرض را دارد. برعکس، بقیه قانون ثبت اختراع از این نتیجه حمایت می کند که "فرد" در قانون به انسان اشاره دارد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهرا وجدانی 

نظر شما