یک سحری خوب و مقوی چه ویژگی هایی دارد؟

۱۴۰۲/۰۱/۰۶ - ۲۱:۴۰:۳۰
کد خبر: ۱۱۶۵۰۰۳
یک سحری خوب و مقوی چه ویژگی هایی دارد؟
یک سحری کامل و مناسب باید ویژگی‌های وعده ناهار را داشته باشد. انواع چلو خورش‌های کم چرب و همچنین پلو‌های مخلوط با حبوبات و سبزیجات (مانند عدس پلو، لوبیا پلو، سبزی پلو) به همراه یک منبع پروتئینی کم چرب مثل مرغ، گوشت یا ماهی انتخاب مناسبی برای وعده سحری هستند.

به گزارش برنا؛ وعده سحری بسیار اهمیت دارد و هرگز نباید به طور کامل حذف شود. حذف این وعده منجر به افزایش زمان گرسنگی و افت قند می‌شود که باعث سردرد، سرگیجه، ضعف عمومی و بی حالی، بی خوابی، عصبانیت، بی قراری، پرخاشگری و نهایتا کاهش توانایی کلی فرد در انجام فعالیت‌های روزمره می‌گردد.

بعلاوه با ایجاد اختلال در عملکرد طبیعی بدن از جمله ترشح اسید و آنزیم‌های گوارشی باعث عوارض گوارشی مثل سوزش سر دل، التهاب یا زخم معده می‌شود. تکرار این عادت نادرست در دراز مدت می‌تواند منجر به تحلیل عضلانی گردد.

برخی افراد در انتهای شب اقدام به خوردن شام کامل نموده و سحری را حذف می‌نمایند که این هم روش مناسبی نیست. شام کامل در آخر شب به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای سحری باشد. ضمن اینکه با مصرف یک وعده غذایی سنگین قبل از خواب به شدت به سلامتی فرد و آسیب می‌رساند.

یک سحری کامل و مناسب باید ویژگی‌های وعده ناهار را داشته باشد. انواع چلو خورش‌های کم چرب و همچنین پلو‌های مخلوط با حبوبات و سبزیجات (مانند عدس پلو، لوبیا پلو، سبزی پلو) به همراه یک منبع پروتئینی کم چرب مثل مرغ، گوشت یا ماهی انتخاب مناسبی برای وعده سحری هستند. منابع پروتئینی باعث کاهش حس گرسنگی در طول روز می‌شود.

بعلاوه مصرف انواع سبزیجات، سبزی خوردن، سالاد فصل و همچنین ماست کم چرب و دوغ کم نمک در کنار وعده سحری بسیار مفید هستند.

نکته قابل توجه این است که پرخوری کردن در وعده سحری نه تنها باعث کاهش حس گرسنگی در طول روز نمی‌شود بلکه باعث عوارض گوارشی مثل نفخ، درد شکم و ترش کردن (بازگشت اسید معده به مری) می‌شود.

مصرف غذا‌های پرچرب و سنگین، غذا‌های سرخ شده و انواع آش در وعده سحری باعث احساس تشنگی شدید در طول روز و همچنین احساس سنگینی، نفخ و درد شکم می‌شوند.

برای پیشگیری از تشنگی در طول روز از مصرف غذا‌های شور، چرب و سنگین، سرخ شده، ماکارونی، ته دیگ انواع آش، کو کو‌ها و همچنین چای پررنگ و قهوه در وعده سحری خودداری نمایید.

در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد آب در هنگام‌ها سحر، کمکی به رفع تشنگی در طول روز نمی‌کند، زیرا در ساعت‌های ابتدایی روز از طریق ادرار دفع می‌گردد.

مصرف سبزیجات، سالاد و میوه‌های آبدار مانند هندوانه، طالبی و گرمک و همچنین دانه‌های جذب کننده آب مثل تخم شربتی و خاکشیر در پیشگیری از تشنگی و تأمین ا آب مورد نیاز بدن در طول روز مؤثر است.

مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده در وعده سحری از جمله نان و سبوس دار و سایر غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و همچنین حبوبات، سبزیجات و میوه‌ها با توجه به اینکه غنی از فیبر می‌باشند باعث می‌شوند که فرد مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشد، بعلاوه از ابتلا به یبوست پیشگیری می‌کند.

 

نظر شما
پرونده ویژه