رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین:

مهارت آموزی و آینده نگاری در مدارس آموزش داده شود

۱۳۹۹/۰۹/۲۷ - ۱۴:۴۵:۵۷
کد خبر: ۱۱۰۵۴۴۱
مهارت آموزی و آینده نگاری در مدارس آموزش داده شود
رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: برای تحقق توسعه و اشتغال پایدار، باید مهارت آموزی و آینده نگاری در مدارس و سیستم آموزشی جدی گرفته شود

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ لطف الله سیاهکلی در نشست هم اندیشی با عنوان «گفتگوی موثر بر مدار تحول و بهسازی» که روز پنجشنبه با حضور استاندار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در اداره آموزش و پرورش قزوین برگزار شد اظهارداشت: همه کسانی که امروز در مسئولیتی  قرار دارند نباید فراموش کنند که علم و دانش خود را مدیون معلمان هستند و ما نیز در مقابل همه استادان و معلمان خود سر تعظیم فرود آورده و قدردان آنها هستیم.

سیاهکلی گفت: خدای متعال برای هدایت بشر قرآن را نازل کرد و در کنارش انبیا را به عنوان معلم فرستاد تا انسانها از کتب الهی بهره گرفته و در مسیر تعالی گام بردارند و ما نیز باید امروز تعلیم و تربیت را جدی تلقی کنیم و بدانیم موفقیت در همه عرصه ها به نظام آموزشی ما بستگی تمام دارد.

تتتان

جایگاه معلم در زندگی انساها بالاست

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: اگر بخواهیم توسعه کشور با شتاب بیشتری شکل گرفته و اشتغال سامان یابد باید در مدارس در کنار دانش به مهارت هم توجه کنیم و هر دانش آموزی پس از تحصیل با یک فن و هنر آشنا شده باشد.

وی گفت: امروزه حوزه مهارتی در آموزش و پرورش ضعیف است به همین دلیل بسیاری از دانش آموزان ما در زندگی و دوران تحصیل مهارت کافی ندارند و در بزرگسالی دچار چالش و مشکلات جدی می شوند.

سیاهکلی اظهارداشت: باید بتوانیم هماهنگی و وفاق بیشتری بین آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای ایجاد کنیم تا در مقاطع مختلف تحصیلی بتوان فنون مورد نیاز جوانان و نوجوانان را به آن ها یاد داد.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در هیچ کجای دنیا سراغ  نداریم که دانش آموزی پس از تحصیل مهارت نداشته باشد اما در کشور ما هم دانش آموز و هم دانشجوی ما، کمترین مهارت را دارد و این وضعیت نگران کننده است.

نیم درصد اعتبارات به مهارت آموزی داده شود

وی گفت: اگر نیم درصد از بودجه آموزش و پرورش به آموزش های فنی و حرفه ای اختصاص یابد بدون شک مهارت فرزندان ما  بالا می رود لذا باید در دوران دبیرستان دانش آموزان را ملزم کنیم حتما یک فن و مهارت را فرا بگیرند.

2222222

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین تصریح کرد: بایستی هر کس دیپلم گرفت حداقل یک مهارت داشته باشد و با این روش کمبود مهارتی در دانش آموزان برطرف شود.

وی اضافه کرد: در سالهای گذشته وقتی از پژوهش صحبت می شد آن را آینده نگری می دانستیم اما از یک دهه قبل این رویکرد به آینده نگاری، سناریو نویسی و آینده پژوهی تغییر کرده ودرجهان امروز آینده را می نویسند و می دانند از کدام نقطه بایدبه کجا برسند.

سیاهکلی تصریح کرد: سناریو نویسی در تحولات سیاسی هم جایگاه خاصی دارد و کشور های پیشرفته که به آینده توجه دارند دنیا را کارگردانی می کنند و برای نمونه در برخورد دنیای عرب با ایران می بینید سناریو می نویسند و آن را پیاده می کنند.

وی اظهارداشت: ما نیز در آموزش و پرورش باید مطلوب ها را روی میز قرار داده و برای آینده سناریو داشته باشیم اما هه مدیران دقیقه 90 هستیم و پیشگیرانه عمل نمی کنیم.

سیاهکلی با انتقاد از روزمرگی در کارها اظهارداشت: متاسفانه تا زمانی که دچار بحران و حادثه نشویم تا مجبور به کاری شویم به فکر تدبیر نیستیم و اگر کرونا نبود شاید هنوز در عرصه های مختلف همچنان در غفلت بودیم.

وی بیان کرد: در سال های گذشته به وزیر و معاونان وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد دادم که آمادگی دارم همه کلاس های شما را هوشمند کنم و به هر دانش آموز یک تبلت با زیر قیمت بازار فروخته شود که در آن مقطع هر کلاس ۳۰ میلیون تومان هزینه داشت ولی با کم سلیقگی نپذیرفتند و امروز قادر نیستیم نیاز تجهیزاتی دانش آموزان را تامین کنیم.

سیاهکلی بیان کرد: براستی باید مدیرانی که آینده نگری ندارند را کنار بگذاریم تا هزینه های بیشتری به کشور تحمیل نشود امروز هم اگر آینده را متوجه نشویم و پیش بینی نداشته باشیم آسیب خواهیم دید.

211111

وی اظهارداشت: به نظر می رسد سیستم آموزشی که به چاپ کتاب وابسته شده حتما برای عده ای سودآور است و رانت ایجاد کرده که در این سالها نگذاشتند کلاس های ما هوشمتند شده و میلیاردها تومان هزینه چاپ کتاب کاهش یابد.

فضای مجازی بهترین فرصت برای اندیشه ورزی است

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید بپذیریم فضای مجازی فضای بی نظیری است که انسان در برابر آن احساس اقتدار و اندیشه می کند البته نقاط منفی هم دارد که با وضع مقررات می توان این آسیب ها را کم کرد اما قرار نیست به خاطر بخشی از امور منفی یک ابزار مدرن را از زندگی کنار بگذاریم.

وی اضافه کرد: اگر فضای مجازی نبود در دوران کرونا چه می کردیم و اگر ۱۰ سال پیش اینترنت ملی شکل گرفته بود آسیب های ما اینگونه نبود اما به نظر می رسد تا با بحران روبرو نشویم اندیشه نمی کنیم.

سیاهکلی اظهارداشت: هیچکس فکر نمی کرد روزی آموزش و پرورش بدون کتاب اداره شود،در صدا و سیما هم این تفکر بود که با تلوبیون مخالف بودند و آن را رقیب می دانستند و امروز هم همچنان راجع به شبکه ملی اطلاعات درستی ندارند و با آن مخالفت می کنند.

وی گفت: می توان قبل از بحران مشکلات را با آینده نگاری حل کرد و باید در مدارس به فرزندانمان یاد دهیم آینده خود را ترسیم کنند و دنیای مجازی بهترین فرصت و عرصه برای سناریو نویسی و آینده نگاری است.

سیاهکلی یادآورشد: فضای مجازی در واقع فضای مانور اندیشه و برتری است و هر کس اندیشه برتری داشته باشد پیروز میدان است و امروز یک کشور کوچک هم می تواند در نرم افزار مسلط باشد و از ابرقدرتها جلو بیفتد.

تت

یلدا بدون دورهمی را تجربه کنیم

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی در ادامه از مخاطرات دورهمی در ایام کرونا در شب یلدا هم گفت و اظهارداشت: یلدا یکی از رسوم خیلی خوب ایرانی است که با صله رحم با توصیه های دینی سازگار است اما امسال به دلیل کرونا این‌محفل باید مجازی شود.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی در فضای مجازی دیگر مکان حذف شده و از معلمان و دانش آموزان درخواست می کنیم در شب یلدا دورهمی نداشته باشند و آیین های این شب را از جمله شعرخوانی و فال گرفتن و تبریک و شادمانی را در فضای مجازی برگزار کنند تا سالم بمانند.

در ادامه از 7 دانش آموز و معلم پژوهشگر برتر استان تجلیل شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز