وکیل و کارشناس حقوقی:

قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مترقی و جامع است

۱۳۹۹/۱۰/۰۶ - ۱۲:۵۶:۳۰
کد خبر: ۱۱۰۹۷۹۲
قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مترقی و جامع است
وکیل دادگستری گفت: قانون حمایت از کودکان و نوجوانان علیرغم ایرادتی که دارد یک قانون جامع و مترقی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ در جلسه حمایت از کودکان و نوجوانان که روز شنبه در سالن مدیریت بحران استانداری قزوین برگزار شد اظهارداشت: از سال 1331  قانون اطفال بزهکار شکل گرفت و ما با این قانون مواجه شدیم و امروز به صورت کاملتری اجرا می شود.

وی بیان کرد: پاسخگویی و جامع بودن این قانون باید بررسی شود تا ببینیم در اجرا چه مشکلات و چالش هایی داریم و آن را با نگاه کارشناسی به نمایندگان مجلس برای اصلاح منتقل کنیم.

مافی تصریح کرد: در خصوص این قانون به نظر می رسد دچار پراکندگی هستیم و در برخی موارد چون مجازات های پیش بینی شده بازدارنده نیست و قانون فرصت داده تا خشونت علیه کودکان صورت گیرد.

این وکیل اظهارداشت: لایحه اطفال و کودکان و نوجوانان در مقابل کنوانسیون مقاومت دارد البته شاید قوانین مترقی باشد اما پراکندگی ایراد دارد.

image_2020_12_26-11_14_18_381_roJ

وی بیان کرد: معیار سن مهمترین چالش ما با کنوانسیون است و از جمله بلوغ شرعی که در قانون آمده تفسیرهای مختلفی دارد.

مافی گفت: سن بلوغ در برخی مناطق فرق می کند، اما نمی توان در قانون دو گانه تعریف کرد و در قانون گذاری گاهی دنبال رویا و آرمان و گاهی دنبال واقعیت هستیم و مطلق گرایی در تعریف کودک کار نداریم و گاهی نوعی فرار از واقعیت است.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: قانون جدید گامهای بسیار بزرگی در راستای حمایت از حقوق کودک برداشته اما ایراداتی هم دارد که باید اصلاح شود.

وی گفت: باید پرسید آیا یک دانش آموز که ۱۸ ساله شد همه چیز را می فهمد؟ شاید پاسخ منفی باشد و این لایحه اگر توسط حقوق دانان نوشته می شد تا نمایندگان از جامعیت بیشتری برخوردار بود.

مافی اظهارداشت: کودک بزهکار محصول خانواده، مدرسه و اجتماع است و باید بتوانیم آسیب های این بخش ها را با آموزش و پیشگیری برطرف کنیم.

 وی بیان کرد: بخشی از قانون رویایی است و سن و نوع جرم باید در این قانون بررسی کارشناسی شود و در خصوص سن ۱۸ سال به یک جمع بندی واحد برسیم.

مافی اضافه کرد: در بخش ساختاری هم چالش هایی داریم از جمله اختیارات بهزیستی زیاد شده و حق نگهداری کودک به این سازمان داده شده و ما مراجع چند گانه در حوزه کودک داریم که باید تکالیف همه مشخص شود.

وی بیان کرد: برخورد با کودک بسیار حساس و مهم است و نوع رفتار ما با کودک، نوجوان و جوان باید فرق کند، 

این که در صورت جرم اعتیاد، نوجوان را به دادگاه اطفال می دهند روش خوبی است اما سایر جرایم را ندیده که ایراد دارد.

مافی اظهارداشت: فقر دانش والدین و اولیا از تکنولوژی روز یکی از چالشهاست و در مورد کودک حتما باید دسترسی به اطلاعات آزاد محدود شود و مراقب باشیم در فضای مجازی نباید کودک مورد سوء استفاده قرار گیرد. 

وی بیان کرد: فقدان ابزار پیشگیری در این قانون ایراد دیگر است که باید برطرف شود اما در مجموع این قانون مترقی و سرزمینی است و همه تابعین و ساکنان کشور را در بر می گیرد.

مافی با اشاره به شرایط مخاطره آمیز در کودکان گفت: بی سرپرستی،  ابتلا والدین به بیماری خاص، زندانی شدن والدین، اعتیاد زیان آور، خشونت مستمر والدین، نگرفتن اسناد سجلی برای کودکان و بازماندن از تحصیل، طرد شدن طفل، کم توانی جسمی و روحی طفل، فقر شدید، فرار مکرر از مدرسه و خانه، سوء رفتار با طفل و بهره کشی از طفل از عوامل مخاطره آمیز است.

وی گفت: علیرغم همه ایراداتی که به قانون داریم نسبت به سال ۸۱ بسیاری از نیازهای جامعه را پاسخ گفته است.

اصغری

در ادامه حسنعلی اصغری مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: اشکالات حقوقی در مورد لایحه باید بررسی شود زیرا اجرای قوانین برای ما مهم است.

وی اظهارداشت: حوزه پیشگیری بسیار مهم است، البته با فقر دانشی در حوزه خانواده و در مدارس در اجرا هم مشکلاتی داریم لذا باید باید موضوعات مهمی را انتخاب کرده و دنبال اجرا باشیم.

اصغری تصریح کرد: نبود همراهی و همدلی در دستگاهها می تواند به آسیبها دامن بزند و در طرح نماد ما می توانیم به کاهش آسیب ها کمک کنیم. 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز