لطف الله سیاهکلی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای آبرسانی به آبیک تخصیص یافت

۱۳۹۹/۱۲/۰۶ - ۰۷:۱۴:۴۳
کد خبر: ۱۱۴۲۴۴۲
۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای آبرسانی به آبیک تخصیص یافت
رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: با پیگیری انجام شده و موافقت معاونان وزیر نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور با تخصیص 100 میلیارد تومان مازاد بر اعتبارات قبلی برای آبرسانی به شهرستان آبیک موافقت شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ لطف الله سیاهکلی در خصوص پیگیری برخی مطالبات به حق مردم در زمینه آب شرب شهرها و روستاهای استان اظهار داشت: استان قزوین با همه ظرفیت ها و توانمندی هایی که در بخش های مختلف دارد اما متاسفانه با محرومیت و مشکلات جدی هم مواجه است بویژه کمبود آب در مناطق شهری و روستایی از مهمترین دغدغه های جدی مردم و مسئولان است.

وی افزود: محروم بودن مردم شهرستان آبیک از آب شرب سالم وبهداشتی در سالهای گذشته از مهمترین مطالباتی بود که به عنوان مهمترین دغدغه منتخب مردم در اولویت برنامه های قابل پیگیری قرار گرفت و همه تلاش خود را به کار گرفتیم تا اعتبارات طرح های تعریف شده برای تامین آب شرب بموقع اختصاص یافته و کار بسرعت اجرایی شود.

سیاهکلی اظهار داشت: طرح آبرسانی به استان قزوین از سد طالقان برای تامین آب شرب 14 شهر و 194 روستا بر اساس صورت جلسه بازنگری مطالعات طرح جامع تامین و انتقال آب شرب در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد 85 کیلومتر خط انتقال به شبکه های آب روستایی توسط شرکت آب منطقه ای انجام شود.

سیاهکلی 1

وی گفت: البته این طرح فازبندی شد و آبرسانی به شهرستان آبیک در فاز اول و در اولویت قرار گرفت و اعتبار مورد نیاز برای فاز اول حدود 190 میلیارد تومان پیش بینی شد که با توجه به محدودیت های اعتباری قرار شد حداقل  100 میلیارد تومان آن تامین شود تا کار سرعت گیرد و در مکاتبات متعدد با دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ، دکتر عدل معاون فنی و امور زیربنایی و تولیدی سازمان، اعلام شد این طرح بر اساس وعده دولت بایستی تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری رسیده و کام مردم از خدمات نظام شیرین شود.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: عملیات اجرایی این پروژه مشتمل بر 17.5 کیلومتر خط لوله شامل 8 کیلومتر لوله چدنی 500 میلیمتری و حدود 9.5 کیلومتر لوله فولادی با قطر 1400 و 1600 میلیمتر به همراه تاسیسات لازم بود که پیشرفت 45 درصدی داشت و با نظر کارشناسان اعلام شد با تزریق 100 میلیارد تومان می توان فاز اول را برای رساندن آب شرب سالم و بهداشتی به شهر آبیک اجرا کرد.

وی گفت: مجموع برآورد هزینه عملیاتی اجرایی پروژه آبرسانی به شهرستان آبیک بالغ بر 190 میلیارد تومان است که حدود 143 میلیارد تومان آن برای خرید لوله های فولادی و مابقی برای عملیات اجرایی سیویل، تهیه شیرآلات، احداث مخزن و لوله های چدنی داکتیل در نظر گرفته شده است.

جلسه آب 2

سیاهکلی اضافه کرد: این موضوع با معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو(تقی زاده خامسی) نیز مطرح شد تا پیگیری  لازم برای تامین اعتبار آن در دستور کار قرار گیرد.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه پس از دیدار با معاون وزیر نیرو و معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور، با درخواست کتبی ارائه شده و دستور صریح معاون سازمان برنامه و بودجه جناب آقای پور محمدی با تخصیص 100  میلیارد تومان اعتبار مازاد بر اعتبارات قبلی برای آبرسانی به شهرستان آبیک موافقت شد و به لطف الهی عملیات انتقال آب از سد طالقان تا پایان کار دولت دوازدهم به این شهر تکمیل خواهد شد. 

32 روستا در الموت کمبود آب دارند

سیاهکلی افزود: همچنین بخش های الموت شرقی وغربی، کوهین  و طارم در استان قزوین با بیش از 400 روستا از مناطق محروم استان هستند که مردم ساکن در این مناطق عمدتا به فعالیت کشاورزی، باغداری و دامپروری مشغولند اما با کمبود آب  مواجهند و معیشت و اشتغال آنها دچار آسیب و تهدید جدی است. 

وی گفت: ساکنان بیش از 32 روستا در منطقه الموت با مشکلات جدی کمبود آب مواجهند که برای حل این مشکل قرار شد طرح آبرسانی به صورت احداث مجتمع های روستایی اجرا شود که این کار در صورت تامین 70 میلیارد تومان اعتبار می تواند در مدت دو سال عملیاتی شده و کم آبی منطقه را برطرف کند.

سیاهکلی یادآورشد: اولویت دیگر ما پیگیری برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان این مناطق بود که این خواسته اهالی در صورت تامین 50 میلیون مترمکعب آب از رودخانه شاهرود برای توسعه باغات حاشیه رودخانه و رونق تولید و اشتغال جوانان منطقه بسیار حیاتی است که  در مکاتبه با معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو این درخواست نیز اعلام شده است. 

ابرسانی 13

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین بیان کرد: البته در شهرستان قزوین هم با کم آبی مواجهیم و به علت پراکندگی  روستاهای این شهرستان درخواست کردیم تا آبرسانی به صورت طرح تک روستایی در این شهرستان در قالب اصلاح شبکه، حفر چاه، اجرای خط انتقال و احداث مخزن انجام شود که برای این کار حدود 3 میلیارد و 500 میلیون تومان  اعتبار درخواست کرده ایم که از سوی معاون امور آبفای وزارت نیرو موافقت شده است.

سیاهکلی گفت: استان قزوین تنها دارای دو طرح ردیف دار از محل اعتبارات ملی در بخش ایجاد تاسیسات فاضلاب  در شهرستانهای تاکستان و قزوین است که متاسفانه هر سال به دلیل عدم تامین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز این پروژه ها غیر فعال شده اند لذا درخواست کردیم تا با افزایش میزان تخصیص اعتبارات این دو طرح مهم، بتوانیم مشکلات کم آبی در استان را با سرعت بیشتری حل کنیم.

وی اظهارداشت: درخواست دیگر ما از مسئولان کشوری تخصیص اعتبار برای آبرسانی به شهر قزوین و مرکز استان از  چاه های شرق قزوین و از محل اعتبارات شهرهای دارای تنش آبی است که برای حل مشکل کم آبی در شهر یک طرح  با چشم انداز میان مدت از سال 92 آغاز شده که در حال حاضر بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما به دلیل نبود اعتبارات این طرح نیز متوقف شده است.

سیاهکلی گفت: با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت تامین آب شرب شهر قزوین درخواست 40 میلیارد تومان اعتبار  کرده ایم تا امکان بهره برداری از فاز اول این طرح نیز ممکن شود.

مجتمع

وی اضافه کرد: چالش دیگر ما تامین زیر ساخت های مناسب برای آبرسانی به ناحیه شهری مهرگان به عنوان بزرگترین  مکان اجرای مسکن مهر استان است که بیش از 32 هزار واحد مسکونی آن به بهره برداری رسیده و بالغ بر 50 هزار نفر  در آن سکونت کرده اند که احداث تصفیه خانه، تکمیل خطوط انتقال و مخازن ذخیره نیازمند تامین اعتبارات لازم است.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین تصریح کرد: با اختصاص 450 هکتار زمین دیگر برای طرح اقدام ملی مسکن و  ساخت واحدهای جدید باید برای تامین آب شرب مورد نیاز این منطقه نیز از امروز اقدام کنیم تا در آینده با چالش های کم آبی در این منطقه مسکونی مواجه نشویم.

سیاهکلی ضمن تشکر از زحمات و پیگیری های استانداران و نمایندگان سابق و فعلی، امام جمعه شهرستان آبیک ، مدیران شرکت های آب منطقه ای و آبفای استان قزوین و مسئولان شهرستان در اجرای این طرح ها، اظهار امیدواری کرد: با افتتاح طرح های مهم آبرسانی استان در موعد مقرر، ضمن حل مشکلات کم آبی، شاهد عملی شدن مطالبات به حق مردم و جلب رضایت ولی نعمتان خود باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز