مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین:

سد نهب هفته آینده با دستور رئیس جمهور آبگیری می شود

۱۳۹۹/۱۲/۲۰ - ۱۵:۴۴:۱۹
کد خبر: ۱۱۵۰۴۰۹
سد نهب هفته آینده با دستور رئیس جمهور آبگیری می شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با آبگیری سد نهب در هفته آینده با دستور رئیس جمهور یکی از مطالبات دیرین مردم استان محقق می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ یدالله ملکی در پنجمین جلسه شورای حفظ بیت المال و حقوق عامه که ظهر چهارشنبه در شرکت آب منطقه ای قزوین برگزار شد اظهارداشت: اقدامات موثری در سال های گذشته برای کنترل و مدیریت منابع آب زیرزمینی انجام شد و با کنترل رودخانه ها، رفع تصرف از حریم و بستر رودخانه، لایروبی و بستن چاههای غیر مجاز برای کاهش افت آب زیرزمینی فعالیت های موثری صورت گرفت. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: با مصوبات شورای حفظ بیت المال و حقوق عامه توانستیم با جدیت برای مدیریت منابع آبی اقدام کرده و از افت آبهای زیرزمینی که به 1.5 تا 2 متر رسیده بود جلوگیری و استان را از بحران خارج کرده و دشت قزوین را از مرگ نجات دهیم.

آب 3

ملکی افزود: خوشبختانه روند افت آبهای زیرزمینی در استان متوقف شده و اگر این اقدامات بموقع با کمک دستگاه قضایی، نیروی انتظامی، دستگاههای اجرایی و همراهی مردم صورت نمی گرفت امروز بخش زیادی از اراضی دشت بویین زهرا نابود شده بود.

وی گفت: با تعریف سه پروژه مهم ملی از جمله احداث سد نهب، سد بالاخانلو و انتقال آب از سد طالقان که بدلیل نبود اعتبارات متوقف شده بود توانستیم بیش از 300 میلیارد تومان اعتبار وارد استان کنیم و به روند اجرای پروژه ها سرعت بخشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: در استان قزوین با 30 شاخه رودخانه شمالی و 33 هزار کیلومتر رودخانه، آبراهه و مسیل بیش از 98 میلیارد تومان اعتبار برای کنترل سیلاب جذب کردیم و 1200  کیلومتر نقشه برداری و 1038 کیلومتر مطالعه رودخانه ها انجام شد.

کانال آبیاری 2

ملکی اضافه کرد: در حالی که میزان آزادسازی حریم و بستر رودخانه در سال های گذشته به 50 هکتار رسیده بود توانستیم با یک حرکت جهادی و ماندگار بیش از 53 هکتار از اراضی و حریم ها را آزاد کرده و 56 کیلومتر لایروبی را انجام دهیم و برای 17 کیلومتر از رودخانه ها نیز سند مالکیت بگیریم که این کار معادل اقدامات 13 سال گذشته است. 

وی گفت: آزادسازی 26 کیلومتر از رودخانه حاجی عرب، 31 کیلومتر آزادسازی و ایمن سازی رودخانه آقچی مزار، کنترل بند اسفرورین، 6 کیلومتر آزادسازی رودخانه ابهر رود، 15 کیلومتر لایروبی رودخانه یالیان، 12 کیلومتر رودخانه شترک از دیگر اقدامات انجام توسط همکاران این شرکت است.

26 میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب با نصب کنتور هوشمند

ملکی در ادامه اظهارداشت: امسال با توقیف 31 دستگاه حفاری غیر مجاز و پر کردن 246 حلقه چاه غیر مجاز و نصب کنتورهای هوشمند توانستیم 26 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

کنتورر هوشمند 2

نصب 3565 کنتور هوشمند در چاههای کشاورزی

وی در ادامه نصب کنتور هوشمند را از اقدامات موثر برای مدیریت آب دانست و یادآورشد: از مجموع 6 هزار حلقه چاه کشاورزی استان تاکنون 3565 حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شده و در سال آینده با اجرای طرح دیسپاچینگ و اتصال همه کنتورهای هوشمند به سیستم مرکزی، رصد کامل مصرف چاه ها به صورت متمرکز صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: 2500 حلقه چاه برای نصب کنتور هوشمند در دستور کار است که برای سال آینده آن را عملیاتی خواهیم کرد.

ملکی گفت: در دو سال گذشته بیشترین آب از سد طالقان به دشت قزوین منتقل شد که 334 میلیون تومان مترمکعب در سال گذشته منتقل شد که سهم ما 298 میلیون مترمکعب بود و امسال هم 308 میلیون مترمکعب از سد طالقان انتقال آب صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین بیان کرد: امسال 73 میلیون مترمکعب تغذیه مصنوعی در استان صورت گرفته است.

ملکی گفت: سازه اتوبان قزوین رشت در معرض خطر و دیواره جاده قدیم در حال ریزش است و در طول این مسیر فرسایش شدیدی داریم که نگرانیم در سالهای آینده حادثه ای مانند سیلاب شیراز در جاده رخ دهد که برای آن باید تدبیر کرد.

آب 2

سد نهب هفته آینده آبگیری رسمی می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین بیان کرد: سد نهب به عنوان اولین سد مهم استان از سال 88 کلید خورد که مدتی بعد به دلیل تزریق نشدن اعتبارات متوقف شد و در سال 92 مجددا عملیات ساخت پیگیری شد که امسال توانستیم با دریافت 100 میلیارد تومان اعتبار،  مطالبات 70 میلیارد تومانی پیمانکار را پرداخت کنیم.

وی گفت: در بازدید کارشناسان وزارت نیرو خوشبختانه مشخصات فنی سد نهب مورد تایید قرار گرفت و در هفته آینده به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو این سد آبگیری خواهد شد.

ملکی با اشاره به مشکلات مراحل نهایی ساخت سد نهب گفت: زیر آب رفتن پل روستای شیزر از مشکلاتی است که برای راه دسترسی جایگزین چند پیشنهاد مطرح شده و تیم کارشناسی پس از بررسی 13 پیشنهاد ارائه شده با تعریض پل حسن آباد موافقت کرده که اجرای آن 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

نهب

وی اضافه کرد: همچنین 262 هکتار از اراضی محدوده مخزن سد که قبلا ملی اعلام شده بود در حال حاضر در ردیف مستثنیات محسوب شده که معارضینی میان روستاییان دارد که باید برطرف شود.

ملکی در ادامه پیشنهاد داد برای کنترل سیلاب در بالای شهرک مهرگان، تعیین حدود و ثغور بیدستان، طرح کنترل و هدایت سیلاب اسفرورین و آراسنج، رفع مشکلات رودخانه ملاعلی در مسیر اتوبان قزوین به رشت و رعایت الزامات در طراحی سازها و توجه به محدوده قانونی اقدام مناسب صورت گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز