مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین:

ارائه الگوی کشت مناسب هر منطقه از بحران کم آبی جلوگیری می کند

۱۴۰۰/۰۱/۲۳ - ۰۸:۲۹:۲۲
کد خبر: ۱۱۶۳۶۲۵
ارائه الگوی کشت مناسب هر منطقه از بحران کم آبی جلوگیری می کند
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی و پیشگیری از بحران، ارائه الگوی کشت مناسب هر منطقه بر اساس منابع آبی موجود و منع کشت محصولات آب بر ضروری است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ قدرت اله مهدیخانی در این خصوص اظهار داشت: یکی از اهداف طرح آمایش سرزمین، توزیع مناسبِ صنعت، کشاورزی و جمعیت  بر اساس امکانات و ظرفییت های موجود است که این توزیع ، بویژه در حوزه ی کشاورزی بسیار اهمیت دارد.

مهدیخانی بیان کرد: الگوی کشت مناسب برای هر منطقه و هماهنگ با میزان منابع آب و خا ک موجود و نه بر پایه سود آوری و فرصت طلبی باید تعریف و اجرایی شود تا به اعهداف تعیین شده دست یابیم.

وی با انتقاد از کشت محصولات پر آب بر همچون صیفی جات در دشت قزوین یادآورشد: دشت ممنوعه قزوین از کمبود منابع آبی به شدت رنج می برد و تخلیه آبهای زیر زمینی در این دشت، خسارات جبران ناپذیری دارد که بارز ترین آن فرونشست زمین است.

مهدیخانی تصریح کرد: مرگ آبخوان دشت قزوین و نابودی کشاورزی  از دیگر پیامدهای کشت محصولات آب بر است که آینده نگراتن کننده ای را پیش رو قرار می دهد و این پدیده متاسفانه نتیجه بی تدبیری  عده ای است که مردم را با معضلات جدی در آینده روبرو خواهد کرد.

مهدیخانی افزود: با توجه به اطلاعیه وزارت نیرو،  بارش های سال آبی جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته و منابع آبی استان با افت زیادی روبرو شده اند، لذا مسئولان ترویج در سازمان جهاد کشاورزی باید نسبت به  اطلاع رسانی و آموزش اصلاح الگوی کشت و تعیین گونه های کم آب بر و آیش گذاری زمین برای کشاورزان اقدام جدی کنند.

وی گفت: از کشاورزان پرتلاش استان هم درخواست می کنیم نسبت به کشت جایگزین دیم، کم آب بر و رها سازی زمین در سال جاری اقدام کرده و با دست اندرکاران همکاری کنند تا دچار بحران کم آبی نشویم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز