معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی:

۱۲۰ هزار هکتار آبیاری نوین در کشور در حال اجراست

۱۴۰۰/۰۲/۰۲ - ۱۱:۳۷:۲۰
کد خبر: ۱۱۶۸۸۸۷
۱۲۰ هزار هکتار آبیاری نوین در کشور در حال اجراست
معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر 120 هزار هکتار آبیاری نوین در کشور در حال اجراست که تا پایان دولت 50 هزار هکتار آن به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛  علی مراد اکبری در مراسم افتتاح ۳۹۱۳ طرح سامانه‌های نوین آبیاری به مساحت ۷۲ هزار هکتار که به صورت نمادین در منطقه طارم استان قزوین که با دستور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد اظهارداشت: بهره برداری سامانه‌های آبیاری تحت فشار، می تواند نقش مهمی در افزایش راندمان تولید و بهره وری داشته باشد.

وی افزود: افزایش راندمان آبیاری و ارتقای بهره وری آب با هدف رشد و رونق اقتصادی و بهبود معیشت و رفاه کشاورزان سراسر کشور، اشتغال پایدار و تمرکز جمعیت در مناطق محروم، از دیگر مزایای اجرای سیستم های نوین آبیاری است.

اکبری بیان کرد: افزایش 30 درصدی راندمان آبیاری، افزایش تولید محصولات کشاورزی تا 30 درصد و کاهش 30 درصدی مصرف بذر، کود و سموم شیمیایی و کاهش آثار زیانبار زیست محیطی از دیگر آثار ارزشمند اجرای این طرحهاست.

آبیاری

وی تصریح کرد: این طرح ها با 766 میلیارد تومان سرمایه دولتی و406 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی به بهره برداری می‌رسد و نقش مهمی در صیانت از آبهای زیرزمینی هم خواهد داشت.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: اجرای طرح های نوین آبیاری در این دولت شتاب چشمگیری یافته و دو برابر گذشته شده است.

اکبری تصریح کرد: امروز با دستور رئیس جمهور 72 هزار هکتار آبیاری نوین در قالب 3913 پروژه  با 1170 میلیارد تومان اعتباردر کل کشور افتتاح می شود.

وی یادآورشد: با اجرای این طرح ها  حدود 2 هزار شرکت پیمانکاری و مشاوره ای و 400 کارخانه تولید وسایل و تجهیزات آبیاری فعال شدند و امروز بیش از 95 درصد لوازم مورد نیاز سیستم های آبیاری در داخل کشور تولید می شود.

افتتاح

ظرفیت اجرای 400 هزار هکتار آبیاری نوین

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت اجرای 400 هزار هکتار آبیاری تحت فشار را داریم و توان مهندسی کشور به نحوی است که قادریم خدمات مهندسی و لوازم و تجهیزات مهنمدسی را صادر کنیم.

وی اضافه کرد: از سال 92 تاکنون بیش از 8 هزار میلیارد تومان در اجرای سامانه های نوین آبیاری سرمایه گذاری شده بطوری که بیش از یک میلیون و 300 هزار هکتار به سطح آبیاری نوین اضافه شده است.

اکبری گفت: در سال گذشته 100 هزار هکتار آبیاری نوین و تحت فشار در کشور اجرا شد که 28 هزار هکتار توسط مسئولان محلی افتتاح شد.

وی اظهارداشت: همچنین آبیاری نوین در 120 هزار هکتار اراضی در حال اجراست که تا پایان دولت 50 هزار هکتار آن تکمیل و افتتاح می شود.

نوین 2

 اکبری اضافه کرد: استان قزوین ظرفیت کشاورزی بسیار خوبی دارد و با وجود دشت زرخیز قزوین در بهینه سازی مصرف آب خیلی خوب کار شده و 60 هزار هکتارآن را اجرا کرده اند که 34 هزار هکتار در این دولت اجرایی شده است.

وی بیان کرد: امروز در منطقه طارم بیش از 356 هکتار از اراضی تحت پوشش سیستنم نوین آبیاری قرار می گیرد که برای آن 3 میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه شده که 40د درصد سرمایه گذاری توسط کشاورزان انجام شده است.

در مراسم افتتاح این طرح ها در منطقه طارم هدایت الله جمالی پور استاندار، لطف الله سیاهکلی و فاطمه محمد بیگی نمایندگان قزوین در مجلس و فاطمه خمسه رئیس جهاد کشاورزی استان نیز حضور داشتند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز